15 312 läst · 33 svar
15k läst
33 svar
halogenspottar i fönstersmyga, vara eller icke vara
1 W power led är precis lagom för fönstersmygar. Tänk på färgtemperaturen! varmvit är att föredra.
Hej!
Jag och sambon var ute och gick härom kvällen och tänkte på alla stora fönster (från golv till tak mer eller mindre) som de flesta nybyggda hus verkar ha här omkring...
Det blir lite som ett akvarium då man såg väldigt tydligt vad folk höll på med inomhus...förutom hos dem som hade någon slags lampa precis vid / i fönstret. Det (inbillade vi oss) dämpade "bilden" bakom lampan. Nu när vi också ska ha stora fönster i vårt nybygge och inte vill ha insyn på kvällen funderar vi att ha spottarna i underkant på fönstersmygen ... alltså i smygen som är vid golvet :wow:... det skulle väl kunna funka eller?
Är det någon som har några idéer om hur det skulle kunna ta sig ut? Om det är någon som sett något liknande eller tvivlar på / kan bekräfta att man skulle kunna stoppa akvarie-effekten på så vis, så skriv gärna och berätta.
/M
Jag och sambon var ute och gick härom kvällen och tänkte på alla stora fönster (från golv till tak mer eller mindre) som de flesta nybyggda hus verkar ha här omkring...
Det blir lite som ett akvarium då man såg väldigt tydligt vad folk höll på med inomhus...förutom hos dem som hade någon slags lampa precis vid / i fönstret. Det (inbillade vi oss) dämpade "bilden" bakom lampan. Nu när vi också ska ha stora fönster i vårt nybygge och inte vill ha insyn på kvällen funderar vi att ha spottarna i underkant på fönstersmygen ... alltså i smygen som är vid golvet :wow:... det skulle väl kunna funka eller?
Är det någon som har några idéer om hur det skulle kunna ta sig ut? Om det är någon som sett något liknande eller tvivlar på / kan bekräfta att man skulle kunna stoppa akvarie-effekten på så vis, så skriv gärna och berätta.
/M
Hej,FordPrefect skrev:Hej!
/M
Det fungerar aldeles utmärkt. Kan vara lite besvärligt med belysning i golven(intalatörerna brukar gnälla), men det är alltid läckert med uppljus. Det kommer garanterat skymma insikten. Försök dock att sätta ljuset vid kanterna på fönstret för "bäst" effekt. Jag kan garantera att ni kommer få avundsjuka grannar/gäster. LED är att föredra, då dom inte blir varma. I golv, så finns det alltid en risk att någon tar eller kliver på dom.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Håller med fullständigt. Downlights i fönstersmygar är ett otyg om något. Det förstör hela intrycket av ett fönster och man kan lika gärna dra ner en svart rullgardin eller sätta sig i ett rum utan fönster. Instängt och muggigt blir det. Som i en häktescell.fn76 skrev:
Jag har än inte sett någon installation som tillför något positivt. Det är kontraproduktivt. Man vill tillföra något (trevlig stämning?) men tar istället bort det.
Det är samma med downlights som ligger i fil där man går igenom huset, t.ex. i en hall. Vinkla bort dem mot väggarna istället eller sätt dem vid sidan av gången så växer utrymmet minst det dubbla. Av samma anledning växer rummet om man sätter sina fönstersmygdownlights mellan fönstren.
Redigerat:
Oki... antar att Johan G bara var inne på down lights och inte uppljus som de som vi hade tänkt oss tydligen kallas (tack EnergiNicke). Eller? Argumenterar du för att det inte funkar med sk uppljus? Att ha avundsjuka grannar/gäster kanske inte är det bästa men om sk uppljus kan fixa insynen så är det värt lite gnäll från några installatörer. Det ska tydligen finnas någon ljusdesigner på hide-a-lite som ska vara bra på att tipsa men han är jäkligt svår att få tag på då jag har försökt den senaste veckan och han sitter alltid i telefon. =)
Jag håller med både fn76 och Johan Gunnverth. Tycker inte om fönstersmygsbelysning. När jag tänker efter så har jag aldrig sett någon arkitekt eller belysningsexpert föreslå sådana heller, möjligtvis pga att det är fult och inte fyller ngn funktion...
Jag förstår inte varför ett fönster plötsligt skulle bli svart för att man sätter belysning i det? Lampor har man väl alltid haft i fönster och en 1W lyser svagare än en normal ljuskälla. Man ser bra på bilderna ovan hur det ser ut. Insynen ändras inte heller nämnvärt.
Uppljus borde bli samma som nedljus men du får en annan effekt om du vill ha blommor i fönstret.
Uppljus borde bli samma som nedljus men du får en annan effekt om du vill ha blommor i fönstret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Man behöver inte förstå. Man ser det klart och tydligt. En del vill dock ha det på det sättet, så det är bara att acceptera.KingHippo skrev:
TS var ute efter åsikter om för-och nackdelar och fick väl en dos från båda lägren.
ja men jag som har spottar i fönstersmygar förstår dig ju inte heller, har bara trevliga saker att säga om det och kan visa bilder på hur de ser ut både inifrån o utifrån om de vore så.Johan Gunverth skrev:
så kan du visa på nåt sätt hur det kan va mörkt på grund av en liten 1w ledljus då??
för jag har då aldrig sett detta iaf.
Har nu fått tag i ljusdesignern. Han sa i alla fall att spottar i fönstersmyg dämpar insynen något. Desto skarpare ljus desto mer dämpade man insynen men givetvis så hade man en lampa längre in i rummet så ser man ändå in lite när det är mörkt ute. Han föreslog också downlight och inte uppljus om man ville ha insynskyddat med ljus och 1 LED på 3 W för fönster som var 2 meter långa eller mer och 1 W för midre fönster. (Detta är givetvis inte lika bra som "filmade" fönster men ändå...) Vi diskuterade inte om fönstret blev som en svart rullgardin. :|