Jag har borrat mitt första hål för att plugga upp stålregel i betongtaket. För att vara säker på att plastpluggen inte skulle sticka ut borrade jag skapligt djupt. Plötsligt gick borret väldigt snabbt nån cm sen kom en dusch vatten med bra tryck.

Jag brukar ha tur med vad jag företar mig och hoppas detta var en fingervisning för att inte få otur på nåt sämre ställe. Exempelvis dolt sipprande som inte syns förrän alla skivor kommit på plats.

Jag bilade upp röret och lade en koppling och får göra en inspektionslucka och dränering som skvallrar om kopplingen börjar läcka i framtiden. Det är i en liten duschhörna så det är inte hela världen med kopplingen i betongbjälklags-taket.

Nu till frågan:

Jag vill förstås inte få fler duschar med åtföljande inspektionsluckor och vill ha en grund borrning för spik/skruv.

Vad ska jag ta?

Läste att en expanderspik är bra då hålen blir grunda. Letade sen upp en typ och hittade den kortaste på 60 mm. Jag behöver bara 8,6mm lång för mina plåtreglar med 0,6 mm gods. Finns det superkort expanderspik eller plugg/skruv?

Tacksam för alla hjälpsamma som finns på den här sidan. Några har ju helt otroligt många inlägg som verkar tillförlitliga.
 
Känns som ett bra läge för att limma fast den istället
 
Det finns korta spikplugg (ca 20mm) i lättmetall som är bra för ändamålet. Det brukar jag använda för att slippa risken att borra i rör. De "drar" bra i betong.
 
Finns det inget i stål?

Har lärt mig att undvika materialblandningar om det är fuktig miljö. Aluminium offrar till stål.
 
grundberg skrev:
Det finns korta spikplugg (ca 20mm) i lättmetall som är bra för ändamålet. Det brukar jag använda för att slippa risken att borra i rör. De "drar" bra i betong.
det är dessa DU skall ha...
använder dom jämt med såvida du ej har en pulsa å skjuter med 12mm spiken?

mvh
estwing
 
Då får det bli såna.

Jag är båtägare och där finns många dåliga exempel på rostfri skruv i aluminium där aluminiumet försvunnit i området nära skruven.

Nu är det i en salt miljö så risken är nog liten. Dock tycker jag att den rörformade spiken av stål skulle kunnat vara 15-20 mm och haft en skalle. Det hade varit perfekt.

Jag har aldrig varit nån aluminiumfantast. Bra som elektrisk ledare och till kylplåtar. Drar man in en rosfri skruv i en alu-båt är det snart ingen skruv kvar.
 
mats_o skrev:
Känns som ett bra läge för att limma fast den istället
Vad har hänt med limmet om 30 år? Blir det gasbildning eller släpper det eller kommer nån bakterie och äter upp det? Jag vill helst inte använda material som inte använts åtminstone i 30 år då det väl är dags att göra om det igen. Har limmet funnits länge?

Min källare är nu 30 år och gjort på ett sätt man inte får göra nu. Träreglar förstås. Heltät plastmatta som helt innestänger fukten från plattan. Ändå har träet klarat sig utom på ett ställe där ett gjutfel i betonplattan gjort att vatten troligen sipprat in vid "våtperioder". Där hade bottenregeln helt ruttnat bort på ett par dm.

Ingen lukt eller svamp eller mögelbildning. Träet var bara i stort sett väck och resterna var mörkbrunt och liknade kol.

Förmodligen hade det bara blivit blött och sen torkat. Källaren är torr och därmed blir de väl ingen mögelbildning den korta tid träet är fuktigt efter ett slagregn t.ex.

Likaså är det vanlig gipsskiva. Inga problem där heller. Inga mögelprickar eller dålig lukt. Så gips skulle jag kunna använda men där finns ju regler.

Även duschhörnan var gipset helt OK under våttapeten. Väldigt sällan duschat där och det är nog anledningen. I resten av utrymmet, avslappningsrum utanför bastun, tänkte jag ha kvar gips-träregel-väggen. Källarväggen är där gemensam med grannens (radhus) och torr liksom även plattan som där ligger 1 m över grannens platta och bör fortsätta att vara torr.
 
Oj, det låter som jag har en salt miljö i källarn men det blev syftningsfel. Det är förstås i båten jag har en salt miljö men i källaren är nog alu/stål ingen riskkonstruktion.Möjligen nedtill om vatten skulle råka sipra in lite för ofta från ett läckande våtskikt. Men har man limmat håller det ändå. Väggen sitter säkert kvar äben om nån plugg skulle släppa. Annars får man väl skruva fast den i efterhand, det kan knappast vara nån större grej om man inte har hängt nån tung grej, väggtoa eller så.
 
Jag är inte särskillt orolig för att tex PL400 skulle släppa nej.
 
Jag åker nog och köper en tub. Det känns darrigt att sätta borren i betongen och röret jag borrade hål i låg 20 mm in. Har en VVS-ritning nu men vissa ställen sätter jag profilen med lim, det verkar lugnast.

Är det PL400 som gäller? Finns det hälsoregler? Vill inte ha nåt som gasar när det åldras eller blir vått.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.