7 604 läst · 54 svar
8k läst
54 svar
Skarvar i bjälklag har försvagats & Byggföretaget vill inte ta sitt ansvar! Se VIDEO
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fyra dagar efter inflyttning har vi påpekat problemet med golvet till besiktningsmannen och byggföretaget och skrivit detta:
Hej!
Vi har nu rättat oss in i huset och har tyvärr upptäckt ett golv i sovrum nr 2 där golvet sviktar väldigt mycket. Står man där så gungar det och använder man ett vattenpass så ligger golvet inte rakt. Detta bör åtgärdas omedelbart.
Det sviktar även lite grann i sovrum 1 och 4 och även framför trappan på ovanvåningen. Vi vill att ni kommer och kollar upp det.
Vi är tacksamma för ert svar,
Mvh
……………
Vi upptäckte problemet direkt men ingen tog detta på allvar, tyvärr
Hej!
Vi har nu rättat oss in i huset och har tyvärr upptäckt ett golv i sovrum nr 2 där golvet sviktar väldigt mycket. Står man där så gungar det och använder man ett vattenpass så ligger golvet inte rakt. Detta bör åtgärdas omedelbart.
Det sviktar även lite grann i sovrum 1 och 4 och även framför trappan på ovanvåningen. Vi vill att ni kommer och kollar upp det.
Vi är tacksamma för ert svar,
Mvh
……………
Vi upptäckte problemet direkt men ingen tog detta på allvar, tyvärr
Medlem
· Kronobergs län
· 6 inlägg
Vi är några från Växjö som tycker att byggfirman ska rätta till alla fel men även be om ursäkt och sluta bygga sådana skithus. Det var det värsta fuskbygget jag sett på mycket länge!
Här kommer en annan video som jag gjorde innan. Mästarstege Hultafors MST 180 visar att golvet är snett och har sjunkit i mitten i ett annat rum på övervåningen. I samma rum kan man gunga hur mycket som helst. Alla rum på vår övervåning har sådana lutningar och mycket svikt. I ett annat rum är lutningen extrem och där är situationen katastrofal! Klicka på bilden eller länken.
http://www.motionbox.com/videos/7c99d8be1719e1c7f4
http://www.motionbox.com/videos/7c99d8be1719e1c7f4
Redigerat:
Verkar vara ett konstigt agerande från en besiktningsman. Det borde stå högt på er agenda att anlita en annan besiktningsgubbe för att få en sakkunnig beskrivning av situationen?openmind skrev:Fyra dagar efter inflyttning har vi påpekat problemet med golvet till besiktningsmannen och byggföretaget via e-post. Cirka två veckor efter inflyttning skriver BM till oss:
Hej
Jag har fått dina mail både igår, samt de två idag, och kan bara konstatera att min bedömning har gjorts vid besiktningstillfället och står kvar.
Övriga anmärkningar som ni har kommit med efter detta tillfälle gör jag ingen ytterligare kommentar till, än jag gjort per telefon de gånger du nått mig.
Mitt uppdrag gäller besiktning vid ett tillfälle och är därmed avslutat.
Mvh
Är det inte lite fegt att reagera som vår BM gjorde?
Dessa balkar som inte bär som dom borde - finns det dokumenterat på någotvis eller måste man riva upp golvet för att se byggfelen?
Allt finns dokumenterat i våra konstruktionsberäkningar som "med extra bevis" har skickats till ARN och till en annan laglig institution som ska ta hand om dessa problem. Detta går inte att åtgärda utan att riva golvet på hela övervåningen.MathiasS skrev:
Redigerat:
Om han var noggrann skulle han upptäcka felen direkt. Han var inte noggrann. I besiktningsprotokollet står inget om problem med golv.-MH- skrev:
Fyra dagar efter inflyttningen har vi skickat en e-post (denna information finns sparat på internet) till byggföretaget och besiktningsmannen där vi beskriver att vi upplever problem med golvet i sovrum 1, 2, 4 och problem med hallens golv vid trappan på övervåningen. Företaget tog inte detta på alvar, tyvärr.
Enligt 60 § 3 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS 05) har man rätt att få åtgärdat fel som fanns vid slutbesiktningen men som inte togs upp i besiktningsprotokollet om felen har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.
Redigerat:
Motsatsen till noggran är inte feg.openmind skrev:
Om du tycker han gjort fel, är det väl bara att stämma honom till tinget. Det är väl inte fegt att han stårt för sitt första beslut?
....men.-MH- skrev:
Om felen fanns där vid besiktningen är det ju konstigt att man inte vill rätta till sitt utlåtande.
Om felen inte fanns där vid besiktningen är det ändå konstigt att man som yrkesman inte vill agera om man besiktigat ett hus som håller på att falla ihop och missat det.
Hur ser besiktningsmannens ansvar/uppgift ut? Jag är inte alls påläst på detta område. Av besiktningsmannens svar kan man dra slutsatsen att han bara besiktigar ytskikt och dess utseende vid en viss tidpunkt.
Jag tror ju det skulle bli svårt att få ngn lön som besiktningsman om man skulle vända o vrida och åka och kolla på varenda litet fel en kund hittar eller tror sig hitta under flera år efter hans uppdrag är slutfört och därför tror jag att dom har en policy att inte göra detta även om det ibland kan vara motiverat.
Sedan finns ju tvåårsbesiktningen just för att kompletera när kunden hittat en massa fel efter hand.
Är man som kund helt säker på att det är en massa fel kan man ju alltid hyra in en egen besiktningsman som entrepenören får betala m det nu uppdagas fel.
Sedan finns ju tvåårsbesiktningen just för att kompletera när kunden hittat en massa fel efter hand.
Är man som kund helt säker på att det är en massa fel kan man ju alltid hyra in en egen besiktningsman som entrepenören får betala m det nu uppdagas fel.
MathiasS skrev:....men.
Om felen fanns där vid besiktningen är det ju konstigt att man inte vill rätta till sitt utlåtande.
Om felen inte fanns där vid besiktningen är det ändå konstigt att man som yrkesman inte vill agera om man besiktigat ett hus som håller på att falla ihop och missat det.
Hur ser besiktningsmannens ansvar/uppgift ut? Jag är inte alls påläst på detta område. Av besiktningsmannens svar kan man dra slutsatsen att han bara besiktigar ytskikt och dess utseende vid en viss tidpunkt.
Jag håller med Tossegubbe, en besiktningsman som för första gången kommer till ett hus kan inte, oavsett hur duktig han eller hon är, upptäcka alla fel som finns vid första besöket. Det är väl just därför man som konsument har möjligheten att ta upp fel som borde upptäckts vid besiktningen eller som upptäcks inom 6 månader efter besiktningen och påtalats för entreprenören.
Har besiktningsmannen missat de ojämna golven så är det vettigaste alternativet att kalla till en särskild besiktning där de ojämna golven mäts upp av en lämplig besiktningsman så har man problemen svart på vitt så slipper man diskutera med entreprenören om det är OK eller helt oacceptabelt.
Har besiktningsmannen missat de ojämna golven så är det vettigaste alternativet att kalla till en särskild besiktning där de ojämna golven mäts upp av en lämplig besiktningsman så har man problemen svart på vitt så slipper man diskutera med entreprenören om det är OK eller helt oacceptabelt.
Alla dessa fel har bekräftats av en byggingenjör från ett annat byggföretag som har konstaterat att våra bedömningar och tester är korrekta. Vi har allt svart på vitt från den sidan. För att försäkra oss och förstärka beviset som ska skickas som komplettering till ARN och användas eventuellt i tingsrätten kommer en specificerad besiktningsman från en annan stad att kontrollera och mäta alla dessa fel. Det fungerar via försäkringsbolaget d v s via vårt rättsskydd och det tar lite tid för juristen som är specialiserad på fastighets och entreprenad frågor att fixa. Vi väntar på svar och resultat. Sedan kommer vi att publicera allt och även skicka material till media och TV eftersom detta företag har gått över gränsen när det gäller förnedring av kund. De har gjort enorma skador i huset och låtit oss att bo i ett hus som inte kan användas normalt. Varje sekund blir man påmind av deras icke-humana behandling när man går på golvet på övervåningenmr_bygg skrev:Jag håller med Tossegubbe, en besiktningsman som för första gången kommer till ett hus kan inte, oavsett hur duktig han eller hon är, upptäcka alla fel som finns vid första besöket. Det är väl just därför man som konsument har möjligheten att ta upp fel som borde upptäckts vid besiktningen eller som upptäcks inom 6 månader efter besiktningen och påtalats för entreprenören.
Har besiktningsmannen missat de ojämna golven så är det vettigaste alternativet att kalla till en särskild besiktning där de ojämna golven mäts upp av en lämplig besiktningsman så har man problemen svart på vitt så slipper man diskutera med entreprenören om det är OK eller helt oacceptabelt.
Vår granne som byggde med samma byggföretag har liknande konstruktionsfel registrerat i hans besiktningsprotokoll som visar att alla inte har kompetensen att bygga och besikta hus.mr_bygg skrev:
Det är väl inte fegt att han står för sitt första beslut men han kunde ge oss något råd i alla fall. Efter slutbesiktning sa han till mig: ”Ni har fått ett lyckat hus” medan sedan försöker han bryta kontakten så fort som möjligt. Är det ett mänskligt eller moraliskt beteende? Det tror jag inte...-MH- skrev:
Rätt så många tror att de kan läsa en person som en öppen bok utan att veta att vissa människors medvetande har förmåga att uppleva djupa, långsiktiga och fullständiga logiska konsekvensanalyser som slår tillbaka som en bumerang...
Redigerat:
Tyvärr är oftast inte moraliskt och mänskligt samma sak som affärsmässigt
openmind skrev: