3 753 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Stort skrivbord?
Hej!
Skulle haft ett skrivbord i lite större storlek, ca 2700-2800 långt och 800 djupt. Har två hurtsar idag jag kan använda (funderar på att måla dom vita, den ena är i bokfaner och den andra i björkfaner...), men jag behöver en skiva. Behöver man ha nåt stöd på mitten? Kan tänka mig att man kan sätta ett T-ben tillexempel mitt på skivan, så att man får som två separata arbetsplatser. Vad för skiva ska man använda? Det känns så tråkigt att måla en stor spånskiva, jag har gjort så idag, och det blir så mycket fula märken efter ett tag. Nån som levererar stora ekskivor billigt? Kanske 25-30 mm tjockt?
Eller har ni andra förslag? Har verkligen inte råd att lägga flera tusen på ett skrivbord, då får det vara...
Skulle haft ett skrivbord i lite större storlek, ca 2700-2800 långt och 800 djupt. Har två hurtsar idag jag kan använda (funderar på att måla dom vita, den ena är i bokfaner och den andra i björkfaner...), men jag behöver en skiva. Behöver man ha nåt stöd på mitten? Kan tänka mig att man kan sätta ett T-ben tillexempel mitt på skivan, så att man får som två separata arbetsplatser. Vad för skiva ska man använda? Det känns så tråkigt att måla en stor spånskiva, jag har gjort så idag, och det blir så mycket fula märken efter ett tag. Nån som levererar stora ekskivor billigt? Kanske 25-30 mm tjockt?
Eller har ni andra förslag? Har verkligen inte råd att lägga flera tusen på ett skrivbord, då får det vara...
Bauhaus tex har några relativt billiga skivor som dom kallar för just arbetsskiva i ek (som jag bygger typ allt i =P ) Dom är helt ok, speciellt om man jobbar lite på dom, men jag tror att måtten som finns är 80x200 och 60x224 eller något sånt. Så isf måste man skarva lite om du vill få till storleken. Kolla annars på byggvaruhusen, det brukar finnas skivmaterial som är ganska billiga tycker jag. Testa också att fråga om dom har något i högen med defekta varor. Därifrån har jag gjort riktiga kap...
Längden ställer kanske till det lite och den är inte så rolig att skarva på. Hittar du två smalare skivor som är tillräckligt långa så går det ju däremot att skarva typ utan att det syns.
Längden ställer kanske till det lite och den är inte så rolig att skarva på. Hittar du två smalare skivor som är tillräckligt långa så går det ju däremot att skarva typ utan att det syns.
Jag tror inte du kommer behöva något stöd under förutom lådhurtsarna. Lite beroende på vad för aktiviteter ett skrivbord förväntas palla förstås... Det räcker nog gott om du sätter en längsgående förstärkning undertill. Typ en remsa skivmaterial som limmas fast på höjden (om ens det behövs). Ok, skarvar man på längden så kanske man vill ha ett ben men jag tänkte mest på att det är knöligare att skarva på längden än på bredden. På bredden är det ju bara att lägga skivorna bredvid varandra och limma ihop. Om man gör det på längden bör man nog få till nån sorts fingerskarv iaf. Då räcker det kanske med en förstärkning undertill sedan men det vågar jag inte svära på.
Kika förbi fyndhörnan nästa gång frun lurat med dig till IKEA. De har ofta skivor av olika slag liggande med större eller mindre defekter. Där har jag hittat en bra skrivbordsskiva nästan gratis. I ditt fall skulle det i princip kunna funka med en plan garderobsdörr eller motsvarande.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Roomservice och Etype byggde en soffa av golvspån. Ska själv bygga ett arbetsbord i samma storlek som du och tänkte prova golvspån med längsgående regel/stålbalk.
Liknande trådar
-
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Reparera stort hål i lättbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygger jag ett stort skrivbord med Elfa och Bänkskiva? Ca 2700 x 650.
Byggmaterial & Byggteknik -
Stort skrivbord arbetsbord skänkes i Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Stort skrivbord - behöver Stabilisering
Byggmaterial & Byggteknik