Vill bara ta upp en sak som jag tidigare inte reflekterat över: Vinkelhakar och precision. Har länge kört med Kellen och Biltema vinkelhakar, dom ser fina ut i helt i aluminium, men ack så man bedrar sig, dom kan slå väldigt fel...
Började titta på Hultafors och fastnade till slut för proffsvinkeln VP25P.
Dvs inte ens Hultafors på Clas Ohlson eller Jula duger, de har bara hälften så bra noggrannhet och handtag i plast.

Till saken hör att jag sysslar med möbel- och inredningssnickeri för husbehov. För byggsnickeri kanske enklare vinkelhakar duger?

Först funderade jag på Hultafors Quattro eller Nobex Octo, men bladen är böjliga och vinklingsfunktionen gör mig tveksam. Snäppen är förvisso extremt distinkta, men allt som är rörligt ger sämre precision. Se även nedan från 2005 (längst ned sidan 1)

http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/22022-onoediga-vaerdeloesa-inkoep.html

Vilka är era erfarenheter? Let us talk vinkelhakar :)

Är den Hultafors Quattro 25 som finns på Jula samma som den som Hultafors har på sin hemsida? Eller är den en "konsumentmodell"? Tycker priset verkar lågt på Julas hemsida och utseendemässigt ser de inte lika ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Jag är definitivt inte någon mätfreak som håller på och kontrollerar mina vinklar osv i all oändlighet. Men kanske just på grund av detta så vill jag ha något som jag kan lita på och som fungerar från början. Av den anledningen så köpte jag samma V 25 P vinkel som du nämner:
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Hittills har jag absolut inte haft anledning att klaga.

En annan vinkel som jag är mycket nöjd med och använder mer och mer är en Starrett kombinationsvinkel, order nr. 306422 på denna sidan:
http://www.fine-tools.com/combi.htm

Här finns en hel del annat godis också om du är ute efter snygga grejor:
http://www.fine-tools.com/mess.html
 
Jag använde tidigare hultafors fasta proffs V25P för bygg. Sen bytte jag ut den mot en Bahco 9045B-250, eftersom den kan ligga på brädan själv, vilket är mycket smidigt, verkligen toppen. Dock så känns inte kvaliten helt 100 på denna modell (dock så är vinkeln fortfarande bra nog, jag kollar alla mina vinklar ofta). Denna kompletterar jag med en Hultafors Quattro, en Hultafors timmermansvinkel TMV80 och några smygvinkar. Sen sågar jag mycket i kap/gersågen så att jag om möjligt får vinkeln där (även denna maskin kollas ofta).

För finsnickeri använder jag kombinationsvinkelhake, och 2 st mindre maskinvinklar. Nästa steg blir att köpa en stor maskinvinkel för att kontrollera kapanhållet på mft-bordet. Och en speedsquare utan att jag riktigt vet varför.

Sammantaget så är mitt råd: kombinationsvinkel för snickeri, bahco 9045B för bygg. Quattron är trevlig, men 45 och 135 vinklarna använder man inte särskilt ofta om man har en kap/gersåg. Undvik de billigaste vinkelhakarna, och kontrollera att vinkelhaken visar rätt ofta. Och var naturligtvis riktigt rädd om dem, ha absolut inte dem i verktygsbältet eller liknande.
 
Daniel, du som kontrollerar, hur upplever du kvaliten på Hultafors timmermansvinkel TMV80? Jag skaffade en sådan för att den verkade "bra att ha" men har inte använt den speciellt. Bortsett från att den inte är optimal till ändamålet, är den bra nog att tex markera för dela en hel skiva på längden (120 cm snitt)? Jag tänker på att tex dra strecket att kapa efter eller för att rikta in skenan till sänksågen. (Jo, det finns bättre metoder, men det var det bästa exemplet jag kom på just nu.)
 
Jag är helt i favor om att köpa bra verktyg, men jac... 240 eur för en Starrett vinkelhake??? RESPEKT säger jag bara :-D
 
240 EUR är nog med "extra allt", dvs med centreringsgrej och vinkelgrej. Jag har en Starrett C33MH-300 med mattkromaterad linjal och smitt, härdat och slipat huvud som jag har specialbeställt av fine-tools.com. Jag tror att den gick på ca 120 EUR. 109 + frakt om jag minns rätt. Förutom penna och måttband är det verktyget jag använder mest. Kanske inte vid grovbygge dock. Där använder jag en Hultafors med fast Aluminiumanslag. Den fick jag av hultafors när jag hade skickat in en Quattro som jag hade mätt upp till att gå 0,097 grader fel.
 
Redigerat:
Masses skrev:
Jag är helt i favor om att köpa bra verktyg, men jac... 240 eur för en Starrett vinkelhake??? RESPEKT säger jag bara :-D
Jag fick bara ett sådant otroligt behov av just denna runt förra julen. Dessutom hade han erbjudande just då, endast 199€ :D

Och ja, det var med "extra allt".
 
Jag använde förresten "gradskivan" för första gången förra helgen. Detta för att mäta upp rätt vinkel för snedkapning av virke. Vad jag byggde? - En fågelholk! (Pippisarna skall väl inte behöva ha glipor i taket heller.)
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag kan skriva under på Starretts kombivinkel med extra allt. Har förutom 300mm bladet också ett på 600mm vilket är väldigt användbart.
Har också en BCT 150mm kombivinkel som är lämplig till layout på mindre delar. Dessutom vill jag slå ett slag för en sk double square, jag har dels en Starrett och dels en BCT och det är nog de jag använder mest för att rita på mina arbetsstycken. För att kontrollera att något är vinkelrätt använder jag ofta en maskinvinkel i lämplig storlek.
/B som ser jag fram mot leverans av denna någon gång närmare sommaren.
 
bengtn skrev:
/B som ser jag fram mot leverans av denna någon gång närmare sommaren.
Hilvide, den såg fin ut! Det kostar (uppenbarligen?) att ligga på topp ;)
 
jac skrev:
Jag använde förresten "gradskivan" för första gången förra helgen. Detta för att mäta upp rätt vinkel för snedkapning av virke. Vad jag byggde? - En fågelholk! (Pippisarna skall väl inte behöva ha glipor i taket heller.)

Respect man d^_^b
 
jac skrev:
Daniel, du som kontrollerar, hur upplever du kvaliten på Hultafors timmermansvinkel TMV80? Jag skaffade en sådan för att den verkade "bra att ha" men har inte använt den speciellt. Bortsett från att den inte är optimal till ändamålet, är den bra nog att tex markera för dela en hel skiva på längden (120 cm snitt)? Jag tänker på att tex dra strecket att kapa efter eller för att rikta in skenan till sänksågen. (Jo, det finns bättre metoder, men det var det bästa exemplet jag kom på just nu.)
Jag kom på nu att jag faktiskt har en riktigt stor vinkel för skivor också. En billig "tapetvinkel"-typ från Jula. Jag stod och mätte ett bra tag tills jag hittade en som var i vinkel, och sen dess har den hållit vinkeln bra. Det är ett mycket bättre verktyg än timmermansvinkeln för att rita tvärs över en skiva. Och som sagt, de billiga funkar om du är noga med att kontrollera att det är ett vinkelrätt ex du har fått tag på.

Timmermansvinkeln använder jag mer för att tex kolla att en regel som ska ligga under ett fönster är i vinkel mot de stående reglarna och liknande.
 
Redigerat:
Tjena! Har använt min Hultafors Quattro 25 dagligen i 6 månader och nu har den havererat helt och hållet. Kulorna i vinkelhaken har kommit ur position ett par gånger vilket medfört att dom mycket hårdare stålkulorna gjort djupa ojämna spår e den mycket mjukare aluminiumen.

Ett stort problem är dessutom att du nästan är tvingat till att köpa en vanlig fast vinkelhake då Quattron pga det avhuggna "ytterhörnet" är helt värdelöst när du tex reglar för smygar runt fönster och dörrar.

Jag kommer aldrig mer köpa detta skräp.
 
mattiasp skrev:
Den fick jag av hultafors när jag hade skickat in en Quattro som jag hade mätt upp till att gå 0,097 grader fel.
Vad jag undrar är hur sjutton du kan mäta upp det så exakt? Vad har du för instrument? Vad för instrument rekommenderas för en som inte (än iaf) är lika mycket mätfreak men ändå vill veta att vinkelhaken iaf inte visar 95grader...?:blushing: Huset är visserligen redan snett och vingt men man behöver ju inte göra det värre...
 
Redigerat av moderator:
Biltema vinkelhake är suverän !! till att peta in drev med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.