26 332 läst · 42 svar
26k läst
42 svar
Kvinna fick rätt mot vedförsäljare
Som sagt, 3 av 10 annonser angav travade kubikmetrar och hade samma pris som de som inte angav hur de mätt. Är det då fel att tro att även de andra säljer i travat mått?cust3000 skrev:
Det du anser är idioti görs av 30% av säljarna i den högst ovetenskapligt gjorda undersökningen.
Det är nog viktigt, om man nu vill undvika missförstånd, att vara tydlig med vilken typ av ved det handlar om när man gör upp affären.
Sen kan ju åtminstone jag tycka att det hör till hyfs och fason att man som vedhandlare informerar en okunnig kund om att stjälpt mått är typ dubbelt så skrymmande som travat.
Fast det förstås, det är enklare att hävda att alla i hela värden, i alla fall de som ringer och ska köpa ved, minsann också ska känna till alla vedens olika volymer. Herregud, tror till och med att allt detta står i bondepraktikan som alla har på nattduksbordet och lusläser i varje kväll.
Jag menar, varför ska man behöva informera en kund om självklarheter? Nä, kärringen får skylla sig själv. Pungt :|
Sen kan ju åtminstone jag tycka att det hör till hyfs och fason att man som vedhandlare informerar en okunnig kund om att stjälpt mått är typ dubbelt så skrymmande som travat.
Fast det förstås, det är enklare att hävda att alla i hela värden, i alla fall de som ringer och ska köpa ved, minsann också ska känna till alla vedens olika volymer. Herregud, tror till och med att allt detta står i bondepraktikan som alla har på nattduksbordet och lusläser i varje kväll.
Jag menar, varför ska man behöva informera en kund om självklarheter? Nä, kärringen får skylla sig själv. Pungt :|
Redigerat:
Vore kul att se den som levererar travad ved-utbyteskassett?
Priset torde bli ett annat om man också ska trava den levererad eller på plats.
Nästa steg är väl att få den i lämplig volym/famn så att man lätt kan bära in den -vid större
parti kan en transportör ingå
Priset torde bli ett annat om man också ska trava den levererad eller på plats.
Nästa steg är väl att få den i lämplig volym/famn så att man lätt kan bära in den -vid större
parti kan en transportör ingå
Jag brukar köpa 40m³ i form av massaved i 3m längder travat(?) på huggarvagn som rymmer 10m³ till toppen på stakarna. Efter sågning och klyvning blir detta ca 24m³ travat (!) i vedboden. Har jag köpt travad eller stjälpt ved?
ja, det beskriver det helajoflopp skrev:
Gunnar_A, Ungefär halva volymen i huggarvagnen är luft om 3-meter bitarna är något krokiga som lövmassaved brukar vara. Framförallt de klenaste bitarna ger extra mycket luft. Granmassaved är rakare och stockarna ligger kompaktare. Om man tänker sig stockarna som perfekta raka cylindrar kommer en trave innehålla exakt pi/4=78,5% fast ved inklusive bark. Omräknat till fast vedvolym har du nog köpt cirka 18-20 m3pb om det var klen och lite krokig lövmassaved. Efter klyvning och kapning staplas veden betydligt kompaktare om man pusslar och vänder på vedträna så att det blir mindre luft. Om vedträna var perfekta fyrkantiga i ändytan skulle man kunna stapla dom helt utan luft emellan.
Hej!Gunnar_A skrev:
om du kapar och klyver själv kan man som säljare aldrig ta betalt för något annat än vad man levererar!! köper du stälpt mått så ska den vara just det, kapad och kluven i en hög. skulle en vedleverantör i mina trakter börja bygga en bäverhydda av vedlasset och hävda att det är stjälpt mått skulle han nog få en kort kariär
köper du 40 m3t? altså du mäter högen före kapning och klyvning så har du köpt jusst 40 m3t om man använder omvandlingstalen som är på http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/lathund.cfm så är 1m3t vältravad björkved ca 0,65 m3f pb (fastkubikmeter på bark) antar att det är trave med okapad och okluven ved som avses. det ger i ditt fall 40x 0,65= 26m3f pb omvandlar man sedan det till m3 s (kubikmeter stälpt mått) så ger det 60,58m3 s om man använder samma tabell och omvandlar 26m3 pb till m3f ub= kubikmeter under bark som det skulle mätas om man säljer det till uppköpare så blir det 22,88 m3f ub antar man att han skulle få 300kr m3f ub så skulle det bli 22,88x 300= 6864kr nu är det ju som det är att köpa en trave med ved som man själv kapar och klyver då det är så otroligt mycket som spelar in, lägger du av en trave från bil så kan den inehålla allt från 40- 65% ved beroende på hur klen veden är, om den är krokig samt hur väl traven är lagd, rotben, om det är snö med i lasset m.m. så då är mitt råd att man i förväg bedömmer veden och kommer överens med säljaren om ett vettigt pris. min erfarenhet är att en biltrave björkved inehåller mellan 11-13m3f ub och då pratar vi inte 3 meters ved utan 4-5 meters ved, mäter jag den högen där den ligger brukar högen vara ca 20m3 omvandlar man det enligt samma tabell som tidigare skulle det motsvara minst 29m3 s stjälpt mått ved. sist jag köpte ved betalade jag 3000kr för ett sådant lass med ren björkved okapt och oklyven. men då har jag god tumme med min ved leverantör. nu är jag ingen expert på detta så synpunkter och rättelser av min uträkning gör inget. har inte staplat veden på många år då jag har så stor vedbod att det inte är nödvändigt så jag har ingen egen referens till ur många m3 det blir av veden sedan man staplat den. som jag ser det så fins det inget exakt sätt att som privatperson bedömma precis hur mycket ved man får då man köper okapat och okluven ved, det är klart har man en stor pol på gården kan man ju sänka ner bunten i vattnet och mäta hur många liter vatten den tränger undan:S men köper man 1m3s eller 1 m3t travad och kluven ved så vet man att det är just det man köper. i ditt fall så antar jag att du köper en hög som är 40 m3 om du mäter den där den ligger okapad och okluven och då kan resultatet variera kraftigt, hur mycket det ger som upparbetad ved beroende på faktorer som jag tidigare nämt.
Redigerat:
Hoppsan då är dessa nya fina pannor rätt kass ändå om det motsvarar 1500 kWh/m3, Vet dom som konverterat från elpanna o dom får ut ca 1000 kWh/m3 om man ser till tidigare elförbrukning..keja01 skrev:
Staplar man väl i t.ex en innova 50 skulle man få ut ca 275 kWh på ett ilägg = ladda 4,5 m3 40-90° på ett ilägg
Man skulle kanske kunna mäta hur mycket kWh ved det går in i en sådan panna genom att ta ut ett vedinlägg igen och väga veden. Anta en fukthalt och räkna ut det teoretiska energivärdet. Därefter jämföra med temperaturhöjningen i ackumulatortanken. Vedens vikt är i alla fall om veden är inomhustorkad ett bättre mått på värmevärde än vedens volym.
Ytterligare en anledning till att jag eldar med pellets i vedpannan. 2,06 kr/kg hämtat på fabrik och garanterad fukthalt <9%. Även om jag räknar med ett värstafall på 25% effektivitet för vedpannan så slår den luftvärmepumpen ordentligt på fingrarna prismässigt.
Tråden har varit inaktiv i 12år!K Kapsyl skrev:
Liknande trådar
-
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
Juridik -
Fick rätt till sitt svarta tak efter överklagan
Artikelkommentarer -
Husägare fick rätt mot Vattenfall - anslutningsavgiften sänks
Artikelkommentarer -
Fick rätt mot kommunen - efter 2.5 år
Juridik -
Överklagade solcellsavslag med klimatmål och fick rätt
Artikelkommentarer