Hej,

har ett gamalt hus från 1913, idag är det bara lite hampaisolering på vinden.
Jag har beställt lösullsisolering, cellulosa 30cm men räcker det? ska man ha mera.
Gubbarna kommer om en vecka?

Tacksam för snabba svar!
 
I min mening: isolera inte alls så länge du inte har fuktsäkrat vinden. Tilläggsisolerade vindsbjälklag i äldre hus leder lätt till fukt- och mögelproblem.

Fuktsäkra = flytta ut daggpunkten från vinden. Det kräver isolering på utsidan.
 
Hej
Jag skulle nog inte ta mera än 30cm, tror det blir bra så.
Är själv inne lite på samma linje. Har dock inte bestämt mig för material ännu.
Men cellulosa verkar ju vara bra.

/Danne
 
Det consensus syftar på är att när du tilläggsisolerar så sänker du din temperatur på vinden, vilket gör att luften inte längre kommer kunna bära lika mycket fukt som innan. Kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm.

Problemet med gamla hus, är att dessa bygger på självdrag med en olje/vedpanna som bas i huset, denna panna ger ett undersug i huset och suger in luft via gamla fönster och andra otättheter och man via denna ventilerar ut fuktig luft i huset, skorstennen och dålig isolering mot vinden håller dessutom temperaturen på vinden varm och kan därför hålla fukten som kommer upp där, och detta gör att man inte har fuktproblem på vinden.

Om man då slänger ut panna och sätter in elpatron/bergvärme/luftpump eller någon annan uppvärming som inte innehåller eld, och dessutom tilläggs isolerar på vinden så ändrar man förutsättningarn för luften på vinden att binda till sig den fukt som stiger upp genom taket eftersom man inte har någon plast.

Du tar bort källan till självdrag och måste då installera någon mekanisk fläkt som kan skapa samma drag och ventilera bort den fuktiga luften.
Du tar bort källan till en varm vind och måste lösa problemet med att hantera den fuktiga luft som kommer upp på vinden. Det finns massor med olika lösningar till detta, de flesta kräver ström, men en som blir mer vanligt accepterad är att man precis som consensus säger, isolerar på utsidan av taket, alltså under dina takpannor, då får du en varmare vind och råsponten som sitter där blir inte lika kall som tidigare och kyler då inte ner luft den till den grad att du får fuktutfall på den utan istället så passerar luften igenom råsponten och ut i isoleringen på utsidan och där fälls den ut till fukt.
 
Men å andra sidan funkar det ju faktiskt oftast ändå.

Självdraget försvinner inte helt för att man slutar elda, det blir möjligtvis lite mindre.

Plast behövs inte för att inte fuktig luft skall komma upp på vinden, det i särklass viktigaste är att man tätar så att inte luft kan komma upp på vinden, vilket det inte behövs plast för.
 
frhe skrev:
Men å andra sidan funkar det ju faktiskt oftast ändå.

Självdraget försvinner inte helt för att man slutar elda, det blir möjligtvis lite mindre.

Plast behövs inte för att inte fuktig luft skall komma upp på vinden, det i särklass viktigaste är att man tätar så att inte luft kan komma upp på vinden, vilket det inte behövs plast för.

hur tätar du det?
 
jeppeknaster skrev:
hur tätar du det?
Vindskyddsduk, vindpapp, gipsskivor som spacklas noggrant, isolering som i sig är luftflödeshindrande (ffa cellulosabaserade isoleringsmaterial) etc. Det viktiga är att stoppa luftflödet och inte diffusionen. Många verkar tro att det måste vara diffusionstätt, men enligt tester som bl a SP gjort så är diffusionen inte ett problem utan det som orsakar fuktskador på vindar är konvektion.
 
Finns ett fungerande undertryck i huset så kan det ju aldrig bli ett luftflöde från boytan till vinden, bara tvärtom.
 
Jag förstår inte riktigt varför alla förutsätter att man slutar elda med ved i gamla hus? Skulle aldrig falla mig in att göra det, visst tar det tid och ork och en del slit och släp att få ner trädet till vedbon men det är ju helmysigt att sitta framför kaminen en kall vinterdag och lyssna på sprakandet.

På min kallvind från -32 låg det sågspån på halva vinden i ett 10 cm tjockt lager och en gullfiberskiva på den andra halvan. Ingen plast eller dylikt för att hindra uppkommande fukt. Såg inte tillstymmelse till fukt när jag rev ut allt, har nu fyllt upp med ekofiber, ca 45 cm tjockt och inte sett några fuktproblem heller trots att husets ventilation består av just självdrag genom otäta fönster och annat.
Den som lever får väl se men än så länge funkar det, mera vedeldning åt folket!
 
Dalbotös skrev:
Jag förstår inte riktigt varför alla förutsätter att man slutar elda med ved i gamla hus? Skulle aldrig falla mig in att göra det, visst tar det tid och ork och en del slit och släp att få ner trädet till vedbon men det är ju helmysigt att sitta framför kaminen en kall vinterdag och lyssna på sprakandet.

På min kallvind från -32 låg det sågspån på halva vinden i ett 10 cm tjockt lager och en gullfiberskiva på den andra halvan. Ingen plast eller dylikt för att hindra uppkommande fukt. Såg inte tillstymmelse till fukt när jag rev ut allt, har nu fyllt upp med ekofiber, ca 45 cm tjockt och inte sett några fuktproblem heller trots att husets ventilation består av just självdrag genom otäta fönster och annat.
Den som lever får väl se men än så länge funkar det, mera vedeldning åt folket!

I trådan blanda lite frukt, äpplen och päron. Vedeldning= värmetillförsel till vinden = man har inte ändrat funktionen med varm murstock och självdrag= funkar även fast man har isolerat vinden.

Det som framhålls är väl problematiken när man på ett gammalt hus bygger ett "modernt "skal, dvs. tilläggsisolerar och tätar, nya fönster och slutar med en varm skorsten. Dessutom så leverman modernt och producerar mycket med fukt med dusch och tvätt än vad huset orkar hantera.

Någonstans mellan dessa ytterligheter finns nog de flesta gamla hus, ibland har man tur och huset klarar mer fukt ibland inte.

Men för att använda en besiktningsmans vokabulär så är ALLTID en tilläggsisolering av kallvind en riskkonstruktion. Vilket inte menas att det inte funkar, men kan även vara helt kasst med svartmögel mm. Precis som en källarvägg som är påreglad med isolering och skivor, funkar ofta bra, men är trots det en riskkonstruktion.

Finns risker överallt i våra liv, idag så pratade vi om att jag var uppväxt och skjutsad av mina föräldrar i en bil utan bilbälte i baksätet, dessutom utan bilbarnstol. Otroligt att man överlevt....;)
 
Havsutsikt - helt sant, jag bara reagerar på att folk här på sidan _alltid_ förutsätter att om man tilläggsisolerar så slutar man elda i skorstenen.

För övrigt så hade du säkert leksaker med blyfärg också och ändå överlevde du. Fallsäkra lekplatser var det säkert inte tal om heller. :D
 
Dalbotös skrev:
Havsutsikt - helt sant, jag bara reagerar på att folk här på sidan _alltid_ förutsätter att om man tilläggsisolerar så slutar man elda i skorstenen.
Märkligt jag har inte sett någonstans att någon "alltid" förutsätter att någon slutar elda i skorstenen, för de tilläggsisolerar.
 
Tycker också att det förvånadsvärt ofta dyker upp referenser till kalla skorstenar när man läser om tilläggsisolering av gammla hus... förmodligen en fall av "klipp och klistra"
 
berra77 skrev:
Tycker också att det förvånadsvärt ofta dyker upp referenser till kalla skorstenar när man läser om tilläggsisolering av gammla hus... förmodligen en fall av "klipp och klistra"
Det är ju oftast hus från en tid då oljeeldning var vanligt som har behovet atttilläggssolera. Därav så uppkommer problematiken eftesom olja oftast är utkastat till förmån för div. värmepumpsalternativ. Men fortsätter man elda med pellets eller ved så ändras ju inte förhållandet.
 
Gabbe1 skrev:
Finns ett fungerande undertryck i huset så kan det ju aldrig bli ett luftflöde från boytan till vinden, bara tvärtom.
Varm luft stiger uppåt ,har man fler våningar är lufttrycket högre på översta våningen.

Det högre trycket vill ta vägen ngn stans,uppåt kanske:|

För att få ett ordentligt undertryck i huset så krävs det nog för rejäla doningar:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.