Hej!

Nu har jag hunnit testa CMS-systemet lite, och det funkar ju som förväntat, dvs perfekt!

En lite mysko grej bara: vad jag kan se så finns det inte någon maskin som kan monteras i CMS som inte har plug-it. Varför sitter det då inte en plug-it i GE? I stället sitter det ett vanligt jordat uttag, vilket gör att man får använda 3m plugit-kabel för dom två decimetrarna från uttaget till maskinerna...

Hur tänkte dom där? Eller har jag missat något?

/fth

fth skrev:
Hur tänkte dom där?
Kanske inte alls? Det händer faktiskt verkar det som.:O

Iofs är det kanske inte fel med ett uttag heller. Kan det finnas tillfällen när man vill koppla in något som INTE har plugit kontakten? Kanske äldre maskiner som också passar? (Nu vet jag inte om plugit alltid har funnits eller om det är något ganska nytt.)

Möjligen att man vill koppla dammsugaren emellan? Det borde kanske vara enklare och naturligare i så fall att koppla CMS:ens uttag i dammsugaren och inte klämma in den emellan men det är ju en möjlighet.

Hursomhelst tycker man att det kunde vara trevligt om de skickat med en 20cm plugit kabel också. (Du kan ju alltid "klippa och klistra" :))

Som jac skriver har inte de äldre maskinerna plug-it. Tex finns det en platta till OF2000, som saknar plug-it. Av maskiner i det nuvarande modellprogrammet som kan monteras i CMS tror jag att bandslipen saknar plug-it.

(fth, gick det bra med moddningen av LA som vi pratade om i en annan tråd?)

Plugit finns inte på de största maskinerna, tex. OF2200, eftersom ledarna i plugit-kabeln är för klena för det stora effektuttaget. Festool har nog tänkt efter i det här fallet. De brukar som bekant inte slänga med saker gratis. Kanske finns det en extra kort plugit för 300 +moms som reservdel?

jac > dammsugaren kopplade jag in före CMS-en, men eftersom jag har moddat min slang/sladd med strumpa enligt daniel_n:s förlaga så kanske det är bättre att koppla dammsugaren till CMS-uttaget och "slangsladden" till maskinen... men hur blir det med autostart då?

bygga_bo > jag har inte moddat LA ännu, för att modda excenterstången krävs lite mer metallbearbetningskunskaper än vad jag besitter (båda ändarna måste vara kvar, så stången skulle behöva kapas och skarvas på mitten) Jag har kollat runt efter att beställa en stång som reservdel, men jag har ännu inte hittat den till ett vettigt pris. Det enklaste är kanske att köpa en ny LA 50 och sälja min LA 70 på Blocket...

Eller kanske sälja GE och MFT 800 och köpa en MFT/3 + VL, till den kombinationen kan man tydligen använda LA 70 (nu börjar det låta dyrt igen, varför hamnar man alltid här med Festool? :)

OF2000 och bandslipen förklarar ju uttaget förstås, jag förutsatte dock att bandslipen hade plug-it. Jag får väl som sagt stympa en plug-it när jag har retat upp mig tillräckligt på sladdhärvan under bordet!

/fth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.