Hej.
Jag skall lägga laminatgolv i undervåningen på vårt hus. Har tidigare bara lagt golv i vår gamla lägenhet och då var det ju bara att slänga ut lite foamplast och sedan på med golvet.

1. Är det något som skiljer när man lägger golv i hus? Tänker främst på någon form av fuktspärr eller liknande. Huset är byggt -71, 1,5 vån, platta på mark, ingen källare.

2. Är det möjligt att lägga samma golv i tre olika rum som sitter ihop med varandra utan att behöva använda trösklar? Rummen är hall, v-rum och kök som man kan gå igenom i en cirkel (vet inte om detta blev begripligt...).

//Micke

Puffar som det heter..... Ingen som har ett litet svar?

Kan bli knepigt med fukt från bottenplattan om du täpper till med plastfilm eller annat, för det kan bli mögel. Kanske du kan lägga Platonmatta på samt ventilerade golvlister så att du ventilerar bort ev. fukt. Så har vi gjort i ett källarrum där vi har laminatgolv. Obs att du bör ha golvspånskiva ovanpå Platonmattan, annars knäcks laminatet.

Har du inga fuktproblem är det kanske bara att köra på med laminat.

Om du har klinker så kan fukten vandra ut och du behöver inte bekymra dig.

mikaelbe skrev:
Om du har klinker så kan fukten vandra ut och du behöver inte bekymra dig.
Gäller det även om man lägger ett golv av trä istället för laminatgolv?

Jag har aldrig sett en Platonmatta, men innan jag lägger in en sån + spån (3-4 cm eller?) så skulle jag tänka mig för noga.

1. Vad har du för golv idag?
2. Misstänker du fukt?
3 Mät fukt!

Visst ligger det något i att fukt kan vandra genom trä, men minst lika gärna stanna där i och göra allt skevt. Klinker tål att innehålla fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.