Jag har hela tiden varit inriktad på en avloppsränna från unidrain till min dusch så att jag kan få avloppet alldeles utmed väggen för att slippa stå på det och få enklare fall. Nu lutar det dock mot att jag inte vågar mig på att lägga klinker då vårt hus har trästomme och försäkringsbolaget avråder. Unidrainrännan finns dock bara för klinker. Vet någon om det finns motsvarande rännor med klämring? :(

Varför vågar du inte sätta kakel i ett trähus? Då hade många plattsättare varit arbetslösa idag... Du ska ju inte sätta kaklet rätt på träet...

Kakel vågar jag sätta, men inte klinker. Av rädsla för fuktskador. Det är ju ett reellt problem om man frågar försäkringsbolaget, snickaren och rörmokaren.

Blucher har ju rännor för väggnära montage med plastmatta, men Copenhagen PL som verkar vara enda galleralternativet för just plastmattevarianten är ju inte direkt dödssnyggt...

Purus har för plastmatta ... om jag minns rätt ? kolla Purus golvavlopp modell Line
gaia

moiran skrev:
Kakel vågar jag sätta, men inte klinker. Av rädsla för fuktskador...
Hur tänker du nu? Det har väl inget med keramiken att göra?

Har klinker, trähus och unidrain än sålänge inga problem :D

Gör man det rätt är det inga problem tyvärr verkar detta vara väldigt svårt för många hantverkare. Själv klarade jag det genom att läsa bruks/monterings-anvisningar och ringa och fråga LIP (tätskiktsleverantör) för säkerhets skull.

Vad det skulle spela för roll att man har trähus när man har en 5cm armerad platta vet då inte jag ;)

Finns bilder här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/99272-vart-badrum-fran-oeken-till-triumf.html

Sambon sneglade på unidrain. Själv tycker jag det känns lite läskigt att ha vatten rinnandes mot ett hörn och väggen. Är det någonstans det blir läckage är det ju precis där.

moiran skrev:
Kakel vågar jag sätta, men inte klinker. Av rädsla för fuktskador. Det är ju ett reellt problem om man frågar försäkringsbolaget, snickaren och rörmokaren.

Blucher har ju rännor för väggnära montage med plastmatta, men Copenhagen PL som verkar vara enda galleralternativet för just plastmattevarianten är ju inte direkt dödssnyggt...
Kakel-klinker spelar väl ingen roll. Det du behöver är en genomgång om hur tätskikt fungerar.

cederbush:Just runt golvbrunnar i allmänhet är det problem OM man gör ett uselt jobb dvs. För övrigt går unidrain en bit upp i väggen bakom kaklet.

Iom att golvbrunnen ska vara enda hålet i golvet genom tätskikt så finns det ju inte många ställen det kan läka på egentligen. :rolleyes:

Men uppenbarligen spricker ju även bra gjorda (läs av hantverkare) tätskikt om huset rör sig, och då gör ju det i skarvar mellan skivor och mellan vägg och golv.

Tror inte många bra gjorda tätskikt läcker... Men många fuskar med mängden gucka, vilket material man förstärker hörn med osv. Även hantverkare. Med de nya foliesystemen skulle jag inte vara orolig på en fläck.

Rör sig huset så att det spricker om det är korrekt utfört så kanske man skulle låta huset sätta sig innan man brådskar på med badrummet. Finns ju inget som håller om man ska diskutera så, ska vara helsvetsat i rostfritt då :D

Rör sig huset så att det spricker om det är korrekt utfört så kanske man skulle låta huset sätta sig innan man brådskar på med badrummet. Finns ju inget som håller om man ska diskutera så, ska vara helsvetsat i rostfritt då :D
Efter 74 år borde väl huset ändå ha satt sig eller? Eller rör huset på sig hela tiden så länge det står? Då borde ju inga trähus ha duschhörna och kaklade golv istället för duschkabin och plastmatta...

buschtjej skrev:
Efter 74 år borde väl huset ändå ha satt sig eller? Eller rör huset på sig hela tiden så länge det står? Då borde ju inga trähus ha duschhörna och kaklade golv istället för duschkabin och plastmatta...
Snarare så att ingen borde bo i huset alls. ;)

Men att trä rör på sig i takt med luftfuktigheten är vi väl överens om? Och det händer väl oavsett om huset är 100 eller 1 år. Och det är ju det som är det intressanta i sammanhanget.

Så att prata om att HUSET rör sig kanske blir fel. Vi kan ju istället prata om rörelser I huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.