Vad säger nya reglerna angående råspont på väggarna innan våtrumsgipset? Min byggare som både är cert av BKR och medlem i PER, envisas med att det skall vara råspont på väggen. Formstabilt och bra säger han. Mycket möjligt att det är det och säkert har (och kommer) det fungera jättebra i alla år. Men jag känner mig ändå lite osäker eftersom jag läst mig till att det iaf innan de nyaste reglerna troligtvis inte var godkänt. Vad trött jag blir för övrigt på att behöva använda ord som troligtvis. Kan det inte finnas klara regler som alla förstår och som medlemsföretagen tillämpar...
Han har tänkt att bygga enligt följande: regelvägg cc 60, råspont, våtrumsgips 900 mm breda, tätskikt folie, fix, kakel och fog.
Synpunkter på det?
 
Frebbe skrev:
Vad säger nya reglerna angående råspont på väggarna innan våtrumsgipset? Min byggare som både är cert av BKR och medlem i PER, envisas med att det skall vara råspont på väggen. Formstabilt och bra säger han. Mycket möjligt att det är det och säkert har (och kommer) det fungera jättebra i alla år. Men jag känner mig ändå lite osäker eftersom jag läst mig till att det iaf innan de nyaste reglerna troligtvis inte var godkänt. Vad trött jag blir för övrigt på att behöva använda ord som troligtvis. Kan det inte finnas klara regler som alla förstår och som medlemsföretagen tillämpar...
Han har tänkt att bygga enligt följande: regelvägg cc 60, råspont, våtrumsgips 900 mm breda, tätskikt folie, fix, kakel och fog.
Synpunkter på det?
Det låter som en bra och godkänd lösning!
 
Är inte allt detta lite överdrivet?:rolleyes:

Lägger man ett bra tätskikt så blir det tätt. Problem som uppstår i våtutrymmen är till allra största delen i hus med träkonstruktioner då trä alltid rör på sig vid temperaturskiftningar och det är också där som de allra flesta felen uppstår.

Då borde det väl finnas olika restriktioner beroende på om det är trä- eller betongkonstruktioner? Man ser sällan dessa problem i länder med betongkonstruktioner. t ex.

Naturligtvis får man också problem om man lägger golvbrunnen fel eller använder billig skräpsilikon och fogar som drar sig samman och bildar sprickor men i betongkonstruktionen blir då problemet endast ytligt.

Har jag fel så blir jag gärna rättad då det är trevligt att lära sig.:)
 
Frebbe skrev:
Vad säger nya reglerna angående råspont på väggarna innan våtrumsgipset? Min byggare som både är cert av BKR och medlem i PER, envisas med att det skall vara råspont på väggen. Formstabilt och bra säger han. Mycket möjligt att det är det och säkert har (och kommer) det fungera jättebra i alla år. Men jag känner mig ändå lite osäker eftersom jag läst mig till att det iaf innan de nyaste reglerna troligtvis inte var godkänt. Vad trött jag blir för övrigt på att behöva använda ord som troligtvis. Kan det inte finnas klara regler som alla förstår och som medlemsföretagen tillämpar...
Han har tänkt att bygga enligt följande: regelvägg cc 60, råspont, våtrumsgips 900 mm breda, tätskikt folie, fix, kakel och fog.
Synpunkter på det?

Varför inte använda OSB-skivor istället? Till skillnad från råspont så gör klistret i skivorna att man får en extra försäkring mot fuktskador då dessa inte tar till sig fukt på samma sätt. I Polen används t ex OSB istället för råspont vid takläggning just av den anledningen och man kan faktiskt slippa att pappa även om jag föredrar både och.
 
J-O skrev:
Så om man nu tolkat detta rätt är det OK att använda sig av rekommendationerna från 07 så länge arbetet slutförs innan 31 Juli 2010 ?

Begriper inte vitsen med att "förbjuda" de flytande fuktspärrarna i zon 1.
De fungerar ju uppenbarligen utmärkt om de är applicerade på korrekt sätt.
Japp du kan välja fram tills 31 juli 2010.

Själv välkomnar jag ändringen med att 'förbjuda' rollade system på skivkonstruktioner i våtzon 1. Mest magkänslan som säger så. Titta exempelvis på hur skivorna i ett nybygge kan se ut efter tag om man inte satt upp fiberfilt.
 
Polskt skrev:
Varför inte använda OSB-skivor istället? Till skillnad från råspont så gör klistret i skivorna att man får en extra försäkring mot fuktskador då dessa inte tar till sig fukt på samma sätt. I Polen används t ex OSB istället för råspont vid takläggning just av den anledningen och man kan faktiskt slippa att pappa även om jag föredrar både och.
OSB-skivor återfår inte sina tekniska egenskaper efter en ordentlig nedfuktning utan smulas sönder till skillnad från råspont.
 
OHE skrev:
OSB-skivor återfår inte sina tekniska egenskaper efter en ordentlig nedfuktning utan smulas sönder till skillnad från råspont.
Kan så vara men om det blir ordentligt blött så är det kört med vilket som eftersom det kommer att mögla. Det lär ta tid innan OSB-skivan släpper igenom fukten till andra bakomliggande delar.

Men tack för upplysningen.:)
 
OHE skrev:
Japp du kan välja fram tills 31 juli 2010.

Själv välkomnar jag ändringen med att 'förbjuda' rollade system på skivkonstruktioner i våtzon 1. Mest magkänslan som säger så. Titta exempelvis på hur skivorna i ett nybygge kan se ut efter tag om man inte satt upp fiberfilt.
Fint, då är det grönt...

Angående skivorna i ett nybygge om man inte använder fiberfilt, hänger inte med ?
Vad menar du för skivor ?
 
Ericc
Polskt skrev:
Är inte allt detta lite överdrivet?:rolleyes:

Lägger man ett bra tätskikt så blir det tätt. Problem som uppstår i våtutrymmen är till allra största delen i hus med träkonstruktioner då trä alltid rör på sig vid temperaturskiftningar och det är också där som de allra flesta felen uppstår.

Då borde det väl finnas olika restriktioner beroende på om det är trä- eller betongkonstruktioner? Man ser sällan dessa problem i länder med betongkonstruktioner. t ex.

Naturligtvis får man också problem om man lägger golvbrunnen fel eller använder billig skräpsilikon och fogar som drar sig samman och bildar sprickor men i betongkonstruktionen blir då problemet endast ytligt.

Har jag fel så blir jag gärna rättad då det är trevligt att lära sig.:)
Jag har rivit många fuktskadade badrum och min bedömning är inte att det är träkonstruktioner i sig som är problemet utan bristfälligt utförande.
Däremot tar en träkonstruktion fruktansvärt mycket mer skada när tätskiktet punkteras på ett eller annat sätt.

Att silikonen eller fogen skulle vara boven låter nog dramatiskt. Speciellt när silikon enbart ska användas väldigt bergänsat enligt BBV.
 
Polskt skrev:
Varför inte använda OSB-skivor istället? Till skillnad från råspont så gör klistret i skivorna att man får en extra försäkring mot fuktskador då dessa inte tar till sig fukt på samma sätt. I Polen används t ex OSB istället för råspont vid takläggning just av den anledningen och man kan faktiskt slippa att pappa även om jag föredrar både och.
Till skillnad från råsponten innehåller OSB onaturligt och osunt klister om man vill lägga den sidan till, och det vill jag. :)
 
Jag ska börja renovera mitt badrum här under vintern/våren.
Om jag ska tillämpa dom gamla reglerna som jag tänkt, måste badrummet vara färdigt innan 31 Juli 2010?
 
J-O skrev:
Fint, då är det grönt...

Angående skivorna i ett nybygge om man inte använder fiberfilt, hänger inte med ?
Vad menar du för skivor ?
Var lite otydlig där. Men rörelserna i träet och huset kan leda till att väggar och tak bestående av gipsskivor får sprickor i skarvar och hörn trots att allting görs enligt konstens alla regler. Men i de fall man dessutom väljer att sätta armerande väv, fiberfilt eller microlite är det mycket sällsynt att du ser några sprickor. Därav min liknelse. Förenklat: spackel, remsa och målning = rollat tätskikt. Spackel, remsa och väv = foliebaserat tätskikt.
 
Redigerat:
Frebbe skrev:
Vad säger nya reglerna angående råspont på väggarna innan våtrumsgipset? Min byggare som både är cert av BKR och medlem i PER, envisas med att det skall vara råspont på väggen. Formstabilt och bra säger han. Mycket möjligt att det är det och säkert har (och kommer) det fungera jättebra i alla år. Men jag känner mig ändå lite osäker eftersom jag läst mig till att det iaf innan de nyaste reglerna troligtvis inte var godkänt. Vad trött jag blir för övrigt på att behöva använda ord som troligtvis. Kan det inte finnas klara regler som alla förstår och som medlemsföretagen tillämpar...
Han har tänkt att bygga enligt följande: regelvägg cc 60, råspont, våtrumsgips 900 mm breda, tätskikt folie, fix, kakel och fog.
Synpunkter på det?
Vänta nu. Är regelväggen cc 60 så bör du inte sätta 900 gips oaktat råsponten. Tror inte heller att gipstillverkarnas monteringsanvisningar är uppdaterade för BBV 10:1 vilket innebär att du formellt sätt inte följer monteringsanvisningarna om du reglar cc 60.
 
hmm. Det är den gamla väggen som redan är reglad cc60. Tolkar det som att byggaren inte anser sig behöva lägga i extrareglar cc 45 när han har råspont att skruva i. Men jag är inte helt säker.
 
Ericc skrev:
Jag har rivit många fuktskadade badrum och min bedömning är inte att det är träkonstruktioner i sig som är problemet utan bristfälligt utförande.
Däremot tar en träkonstruktion fruktansvärt mycket mer skada när tätskiktet punkteras på ett eller annat sätt.

Att silikonen eller fogen skulle vara boven låter nog dramatiskt. Speciellt när silikon enbart ska användas väldigt bergänsat enligt BBV.
"Bristfällig våtrumsisolering är vårt vanligaste problem. Keramiska konstruktioner på träbjälklag i trähus som rör sig, skapar framför allt problem med golven, säger Peter Bratt. Majoriteten av golvbrunnarna installeras i betongbjälklag och bara 20% i träbjälklag. Ändå sker merparten av våtrumsskadorna i småhus med träbjälklag. Även om man förstärker med gipsskivor eller spackelmassor finns det alltid rörelser i ett sådant bjälklag"

Källa: Vi i Villa, januari 2010, s. 15
Peter Bratt: Vi Villas husdoktor

Nu vet jag inte hur tung Peter Bratt är men det han skriver låter vettigt och om jag lägger ihop det med min erfarenhet i andra länder så stämmer det riktigt bra. Det innebär att ÄVEN om du har ett bra ytskikt så är risken uppenbar stor för läckage i hus med träbjälklag.

Därför ställer jag frågan igen: " Är inte allt detta lite överdrivet?:rolleyes:

Lägger man ett bra tätskikt så blir det tätt. Problem som uppstår i våtutrymmen är till allra största delen i hus med träkonstruktioner då trä alltid rör på sig vid temperaturskiftningar och det är också där som de allra flesta felen uppstår.

Då borde det väl finnas olika restriktioner beroende på om det är trä- eller betongkonstruktioner? "

Varför inte lägre försäkringsavgifter om man har betongbjälklag?:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.