4 286 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Snurrig efter bankbesök
Sida 1 av 2
Ja det kan skilja mycket mellan olika banker vad de värderar huset till.Hur kunnig är just din banks värderingsman om området du skall bygga i?Just räntegaranti har jag inte hört något om men kan tänka att det blir lite högre ränta om du vill ha den garanterad.De flesta banker belånar husen med max 90%av kostnaden.Sedan beror det på var tomten ligger hur mycket av det som blir topplån.Men ränte skillnaden mellan topp och botten lån är ju inte sååå stor så..Jag skall få en förhands värdering på mitt bygge nästa vecka.En okunnig värderingman skulle aldrig "köpa"mitt tomtpris så jag hoppas på det bästa*ler*
Olika banker, olika inställning!
Vi har sett följande:
Summa summarium: Olika banker resonerar väldigt olika. Vad som passar er bäst vet ni först när ni kollat alla banker. Det lönar sig att gå runt flera gånger, man blir mindre snurrig efter ett tag
Vi har sett följande:
- BankA - Förhandsvärderar huset oberoende av vad huset kostar att bygga, med hjälp av en mäklare. Kreditiv beviljas utifrån detta bedömda marknadsvärde plus evetuell insats i samband med lånebildning. Huset kan sedan belånas till 100% av det slutliga värdet som också bedöms av en mäklare.
- BankB - Ger direkt 90% av den bedömda produktionskostnaden som kreditiv oberoende av ett framtida värde. Eget arbete medför att produktionskostnaden minskar, vilket innebär mindre kreditiv. Lånet sätts till samma summa. Så på pappret har man bara belånat huset till 90%. Har man 10% kan denna lösning vara bra bra.
- BankC - Kreditiv som baseras på vår betalningsförmåga. Vid slutvärdering "hoppas" de på att värdet på huset uppgår till samma belopp, annars vet de att vi är god för summan som beviljats.
Summa summarium: Olika banker resonerar väldigt olika. Vad som passar er bäst vet ni först när ni kollat alla banker. Det lönar sig att gå runt flera gånger, man blir mindre snurrig efter ett tag
Jag tror att en seriös bank inser varför det kanske finns flera kreditupplysningar i ett sådant här läge.
Som någon på konsumentverket sa: "Det visar att kunden är mån om sin ekonomi, genom att försöka hitta det bästa alternativet."
Som någon på konsumentverket sa: "Det visar att kunden är mån om sin ekonomi, genom att försöka hitta det bästa alternativet."
Jag läste i tidningen för ett tag sedan om folk som hade haft problem med att få lån just för att de hade så många kreditupplysningar. Men jag vet inte om det var Finax telefonlån eller någon av de stora bankerna som trilskades.Inger skrev:
Hur som helst behöver banken inte göra en kreditupplysning så fort man går dit och diskuterar husfinansiering med dem. Det är först när man bestämt sig och vill ha ett lånelöfte eller starta byggnadskreditivet som de behöver göra en kreditupplysning.
Jag förstår precis vad ni menar. Jag har varit hos olika banker därav Sparbanken som jag varit kund hos länge.
Vårt bygge går till totalt 1,2 miljoner och vi gör en hel del själva men vi hade jäkla tur och fick tag på en tomt för 60000, 1860 kvm. Uthus finns det med och vatten, el och avlopp också. Huset som stod där brann ner. Det ligger verkligen helt perfekt och vi blev ju skitglada. MEN vi har ingen kontantinsats fast vi gör både schaktning, mycket av el (killen elektriker) värme och vvs (pappa vvs gubbe) och mycket annat. Problemet är att förhandsvärdering på huset är cirka 950 000 (vi bor i en mindre by). Vår vanliga bank är väldigt tveksam i och med att vi inte har någon kontantinsats men Länsförsäkringar var jättepositiva. 1,2 miljoner är verkligen skitbilligt för det huset, vi har hög standard, helkaklade badrum och så vidare.
Jag fattar inte hur bankerna tänker. Jag förstår ju att de är tveksamma till byggen i mindre byar men det är ju ändå vi som skall betala och vi har mycket pengar kvar efter att vi betalat lån och så vidare.
De tror att man inte har någon koll men efter att ha tillbringat tusentals timmar på detta forum och på olika sidor för att leta olika leveransspecifikationer så tycker vi att vi har en jäkla koll, tror vi :
Handelsbanken och SE banken sa nej efter att knappt ha tittat på pappren. suck...
MEN skam den som ger sig, Länsförsäkringar skall ge slutgiltigt beslut imorgon...
;D eller :'(
Vårt bygge går till totalt 1,2 miljoner och vi gör en hel del själva men vi hade jäkla tur och fick tag på en tomt för 60000, 1860 kvm. Uthus finns det med och vatten, el och avlopp också. Huset som stod där brann ner. Det ligger verkligen helt perfekt och vi blev ju skitglada. MEN vi har ingen kontantinsats fast vi gör både schaktning, mycket av el (killen elektriker) värme och vvs (pappa vvs gubbe) och mycket annat. Problemet är att förhandsvärdering på huset är cirka 950 000 (vi bor i en mindre by). Vår vanliga bank är väldigt tveksam i och med att vi inte har någon kontantinsats men Länsförsäkringar var jättepositiva. 1,2 miljoner är verkligen skitbilligt för det huset, vi har hög standard, helkaklade badrum och så vidare.
Jag fattar inte hur bankerna tänker. Jag förstår ju att de är tveksamma till byggen i mindre byar men det är ju ändå vi som skall betala och vi har mycket pengar kvar efter att vi betalat lån och så vidare.
De tror att man inte har någon koll men efter att ha tillbringat tusentals timmar på detta forum och på olika sidor för att leta olika leveransspecifikationer så tycker vi att vi har en jäkla koll, tror vi :
Handelsbanken och SE banken sa nej efter att knappt ha tittat på pappren. suck...
MEN skam den som ger sig, Länsförsäkringar skall ge slutgiltigt beslut imorgon...
;D eller :'(
Handelsbanken är VÄLDIGT petiga med vart man bygger. Kan nämna att vi bygger i Lund. På det området där vi bygger var dem väldigt intresserade att få kunder så vi fick lån på 93% av värdet till bra villkor. 400 m längre bort byggs också ett nytt kvarter (tomter via tomtkön), men där är dem inte intresserade så folk har fått mkt svårt att få lån från just Handels....
Handelsbanken är väldigt noga med säkerheter och marginaler i kalkylen, det är mycket viktigt för dem att allt ska se rätt ut...
En bank som Länsförsäkringar vill ta marknadsandelar och bryr sig därför inte lika mycket om att det ska se rätt ut enligt alla konstens regler utan jag tror att de går lite på "känsla". Vet kunderna vad man ger sig in på.. finns det en viss marginal kvar i hushållsbudgeten och att kunden verkar ärlig etc så är det nog inga problem.
En bank som Länsförsäkringar vill ta marknadsandelar och bryr sig därför inte lika mycket om att det ska se rätt ut enligt alla konstens regler utan jag tror att de går lite på "känsla". Vet kunderna vad man ger sig in på.. finns det en viss marginal kvar i hushållsbudgeten och att kunden verkar ärlig etc så är det nog inga problem.
Känner igen det där. Jag och min fru planerade på att bygga ett hus i Hörby. Banken var villiga att låna ut till 90% av produktionskostanden med ränterabatt, och 85% bottenlån. Men när banken skulle precisera bottenlånet ville de inte basera det på produktionskostnaden utan på förmodat marknadsvärde som låg långt under vad de ville låna ut. När jag frågade banken om deras logik så började han mumla om att de måste kunna sälja huset utan förlust om det skulle behövas. När jag påpekade att de var uppenbarligen villiga att riskera pengarna eftersom de ville låna ut för produktionskostnaden, började bankmannen att harkla sig och titta ned i golvet.Angelica skrev:
M
Men är det inte så här: att bottenlån är ett hypotekslån som banken lånar och där är huset säkerheten, dvs pantbrev och banken tar således ingen risk. Däremot under själva byggnadstiden tar banken en risk när de lånar ut för kreditivet, vilket inte innebär ett hypotekslån vilket medför en "vanlig" bankränta på någon eller ett par %-enheter högre.MJE skrev:Men när banken skulle precisera bottenlånet ville de inte basera det på produktionskostnaden utan på förmodat marknadsvärde som låg långt under vad de ville låna ut. När jag frågade banken om deras logik så började han mumla om att de måste kunna sälja huset utan förlust om det skulle behövas. När jag påpekade att de var uppenbarligen villiga att riskera pengarna eftersom de ville låna ut för produktionskostnaden, började bankmannen att harkla sig och titta ned i golvet.
Banken måste för att kunna lägga det som ett hypotekslån ha en värdering.
Banken kan välja att anlita en extern värderingsman (kostar pengar för kunden) eller göra en intern värdering. Ofta när det gäller nybyggnation så värderar de huset efter produktionskalkylen. Men om det gäller orter med låga bostadspriser, låg utveckling etc... tenderar banken att oftare värdera efter marknadsvärde - på dessa orter blir då värdet lägre än produktionskalkylen.
Detta ska man dock få reda på när man kollar upp byggnadskreditivet - annars fråga.
Handläggaren kan inte säga att de kommer att värdera efter produktionskalkylen och sedan ändra sig. Mitt råd är då att diskutera med ansvarig på banken eller byta bank, och var i så fall ärlig mot den nya banken och informera hur läget ligger till och varför byggnadskreditivet låg hos en annan bank.
// Sanne
Banken kan välja att anlita en extern värderingsman (kostar pengar för kunden) eller göra en intern värdering. Ofta när det gäller nybyggnation så värderar de huset efter produktionskalkylen. Men om det gäller orter med låga bostadspriser, låg utveckling etc... tenderar banken att oftare värdera efter marknadsvärde - på dessa orter blir då värdet lägre än produktionskalkylen.
Detta ska man dock få reda på när man kollar upp byggnadskreditivet - annars fråga.
Handläggaren kan inte säga att de kommer att värdera efter produktionskalkylen och sedan ändra sig. Mitt råd är då att diskutera med ansvarig på banken eller byta bank, och var i så fall ärlig mot den nya banken och informera hur läget ligger till och varför byggnadskreditivet låg hos en annan bank.
// Sanne
Man gör skillnad på förfrågningar och förfrågningar. Är det förfrågningar inom några veckor från de stora bankerna och bolåneinstituten är det ingen fara, har man däremot 5-6 förfrågningar senaste månaden från Finax, Resurs bank, Ge capital etc. börjar varningsklockorna ringa hos oss "banknördar"Inger skrev:
Angelica. Kolla med Lekebergs Sparbank i Fjugesta en av de få fristående Sparbankerna kvar. Mycket trevliga! Vi blev helt avsnoppade i vår bank som var just Handelsbanken i Örebro och har nu bytt.
Problemet för många större banker är att beslutet om utlåning görs centralt i Sthlm med Sthlms perspektiv. Och ni kära Sthlmare får ursäkta, men vad vet ni om resten av Sverige egentligen... Ni förstår problematiken eller?
Problemet för många större banker är att beslutet om utlåning görs centralt i Sthlm med Sthlms perspektiv. Och ni kära Sthlmare får ursäkta, men vad vet ni om resten av Sverige egentligen... Ni förstår problematiken eller?