Troligen sitter gängorna där man inte ser på bilden, dvs mitt i plåten eller vad det är man ser. Troligen behöver du någon form av gängtätning. Antingen gängtecp eller lin och pasta.

Hej!

Har nu inhandlat en avluftare, tyvärr ingen dyrare sak då dessa var förstora och jag har rätt tight till tak och hade varit tvungen att såga ut plåten på pannan.

Men fick en ny variant som var smal och lång som rörmokarna gillade dessutom följde det med en backventil så skulle man behöva byta igen kan man bara lossa avluftaren.

Den medföljande backventilen ser kusligt lik ut den knatiga muttern som sitter en cm under takplåten, kan någon med sitt rörmokaröga se om det är så?

I så fall kan jag väll bara hålla den still med en skiftnyckel och lossa avluftaren med en polygrip?

Dessutom sa han: Släpp inte trycket på säkerhetsventilen då får du den aldrig tät igen :) men hur vet man om den funkar då?

Hej!

Nu har jag fått tummen ur och bytt avluftaren, den höll sig stadigt på 0,5 bar innan byte så ville inte byta förrän pappa var med :)

En sak som gjorde mig konfunderad var: när jag stängt av pannan och släppt trycket på säkerhetsventilen så systemet var trycklöst så var det fortfarande tryck vid backventilen innan luftaren(den som följer med luftaren). Beror det på expansionskärlets 0,5 bar eller varför sprutade det när jag skulle släppa den?

Mvh :)

Hej igen!

Jag har problem med luft i en golvvärmeslang, och undrar om den automatiska avluftaren längst upp på pannan kan lösa det problemet om jag stänger alla andra slingor och drar på pumpen på max eller om jag måste lufta på golvvärmefördelarn?

Om det är Wirsbo fördelarn som gäller, kan jag bara ta bort locket längst bort/upp till höger på fördelarn och sen släppa på insexskruven likt man luftar ett element?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.