Hej!

Jag skall bygga ett lättbetonghus som initialt var en totalentreprenad.
Nu skall jag ta ut el och målerientreprenaderna ( målning, microlit och massa spackling).

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av att göra så här?

Vad skall man tänka på och vad är eventuella fallgropar ( utöver att det inte är total längre)?

Vad riskerar att falla mellan stolarna?

Mvh,

Rebmic.

Kanske självklart men det är ju ett måste att elfirman har behörighet för dessa jobb dvs ABL.

Sen så blir det kanske en mardröm för dig att få snickarna att samordna sitt jobb med elektrikernas, det där måste nämligen samordnas och jag hoppas att du har någon som gör det?

Målarna kan skylla på snickare som i sin tur anser att det är målarens jobb.

/Kent

Redigerat:
De olika firmorna går ju fortfarande att handla på TE och så handlar man samordning och BAS-U av TE-Bygg.

De olika firmorna bedriver TE med olika pågående sidoentreprenader, varav TE-Bygg samordnar.

Jag har vid några tillfällen köpt in el-material via en stor grossist, Malmbergs el. Kanske en av sveriges största grossister. Det jag slagits av är den dåliga kvaliteten på produkterna. Dock är de billiga så jag skall inte säga att det inte är prisvärt. När jag köpt detta har det varit i de fall jag vet att produkterna inte skall användas särskilt länge.

Men i ditt fall skall produkterna användas länge och som med allt annat, kvalitet kostar och skall kosta för den delen.

Mitt tips är att kolla upp vilken leverantör din el-firma köper sitt material ifrån och/eller speca exakt vilka produkter du vill ha. Det blir aldrig bättre än vad du specar!

Därtill bör du få ett schema/planskiss på var uttag sättes. Om du ej gör det hamnar de där elektrikern tycker att det blir bäst och det kanske inte alls stämmer med dina önskemål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.