Denna tråd är utbruten härifrån: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129514-kabelstrumpa-foer-dammsugarslang-4.html

//Mod
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi nu snackar om Festools slang så har jag en annan fråga om denna.

Är det någon som använder den ihop med Kapexen och har samma problem som mig med att den inte blir kvar i utkastaren på sågen ??

Varje gång blir jag lika frustrerad då slangen bara hoppar av när man ska såga...
Dock har inte tiden räckt till för att jag ska ha hunnit lösa problemet ännu.

Redigerat av moderator:
Nej min hoppar inte ut men den ligger å andra sidan på ett bord bredvid kapexen så då hänger ju inte slangen med hela sin tyngd...

Masses skrev:
Nej min hoppar inte ut men den ligger å andra sidan på ett bord bredvid kapexen så då hänger ju inte slangen med hela sin tyngd...
Än om jag har Kapexen på golvet och dammsugaren sidan om så släpper slangen när man börjar såga så det gäller att ha koll på den hela tiden.
Det är alltså ingen jättetyngd med slangen som om man haft sågen uppe på ett sågbord.

Paul > jag har samma problem som dig , har löst det lite tillfäligt med en bit gaffa tejp . min slang är rätt sliten kanske det som är problemet ?

Fredrik.engdahl skrev:
Paul > jag har samma problem som dig , har löst det lite tillfäligt med en bit gaffa tejp . min slang är rätt sliten kanske det som är problemet ?
Ok...
Ja jag får väl med tejpa lite men sen passar den ju inte i sänksågen då... :S

jag menade att jag har en liten bit tejp på kapexen som alltid sitter där och som tejpar fast slangen i kapexen om du förstår vad jag menar

Fredrik.engdahl skrev:
jag menade att jag har en liten bit tejp på kapexen som alltid sitter där och som tejpar fast slangen i kapexen om du förstår vad jag menar
Ok.... :Dd^_^b

Man kan ju tycka att med tanke på att såg + dammsugare går på nästan 20k så borde det finnas någon bättre lösning än gaffatejp.. q(;^;)p

Ja, det är verkligen inte vad man väntar sig. Har du provat att ringa festool sverige och fråga dem om problemet?

Har inte det problemet men skulle kunna sätta fingret på att det är räfflorna som hakar i bordskanten och därför rycks av.
Min slang sitter där när jag trycker fast den, iofs såg jag inte om du använder 27 eller 36 slangen.
Om så är fallet kan det vara där felet ligger, festool rekommenderar 36 slangen till kapexen.

Daniel, lossnar den även med din specialslang?

mattiasp skrev:
Daniel, lossnar den även med din specialslang?
Har inte testat Kapexen mycket alls tyvärr, så min erfarenhet är för begränsad för att uttala mig. Jag kan dock tänka mig att om problemet i grunden ligger i att slangen hakar i bordskanter etc så kommer det att bli en klar förbättring med specialslangen. Dock kan jag tycka att det inte är särdeles imponerande när en såg i den prisklassen inte fungerar bättre från scratch/problemet får en senare lösning av festool.

Då jag själv härmade Daniel med att göra en likadan slang med strumpa så kan jag säga att det inte hjälper heller och problemet uppstår även om Kapex står på golvet och Midin står precis bakom bara...

Dock har jag ju den klena 27 slangen för den ska få plats i slanggaraget och då kanske 36an var lösningen på problemet som gifen skriver om de rekommenderar den till just Kapexen...
Jag vet dock inte hur anslutningarna skiljer sig i storlek men de borde ju vara samma storlek på anslutningen för annars får man ju byta slang beroende på vilka maskiner man använder och det blir ju drygt...
Då ser jag inte skillnaden på 27 och 36...

Ska nog åka in till ÅF och jaga dem innan jag får krupp...

Paul-Staffanstorp skrev:
Då jag själv härmade Daniel med att göra en likadan slang med strumpa så kan jag säga att det inte hjälper heller och problemet uppstår även om Kapex står på golvet och Midin står precis bakom bara...

Dock har jag ju den klena 27 slangen för den ska få plats i slanggaraget och då kanske 36an var lösningen på problemet som gifen skriver om de rekommenderar den till just Kapexen...
Jag vet dock inte hur anslutningarna skiljer sig i storlek men de borde ju vara samma storlek på anslutningen för annars får man ju byta slang beroende på vilka maskiner man använder och det blir ju drygt...
Då ser jag inte skillnaden på 27 och 36...

Ska nog åka in till ÅF och jaga dem innan jag får krupp...
Är det inte så att 27-slangen skjuter du in i stussen medan 36:an träs utanpå?

StyrmanBerg skrev:
Är det inte så att 27-slangen skjuter du in i stussen medan 36:an träs utanpå?
Möjligt men jag vet inte då jag inte äger en 36a och aldrig tittat åt den eftersom jag kräver mobilitet och då tar den onödig plats för mig egentligen. :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.