15 113 läst · 6 svar
15k läst
6 svar
Vad betyder koderna i färgrecept?
Jag har ett recept på en färg som jag gillar och undrar vad koderna betyder. Detta är recept för 1 liter.
SS: 1,06
YO eller Y0: 0,9
YR: 0,36
Vad betyder SS, YO och YR? Hur skalar man om receptet för större burkar?
SS: 1,06
YO eller Y0: 0,9
YR: 0,36
Vad betyder SS, YO och YR? Hur skalar man om receptet för större burkar?
Förmodar att detta är tonex och isåfall är SS svag svart, YO oxidgul, YR orange.
För att skala om receptet gångrar du bara med burk storleken. Men obsevera att enheterna receptet är räknat i sällan är ml eller liknande. Så det är inte lätt att blanda själv.
För att skala om receptet gångrar du bara med burk storleken. Men obsevera att enheterna receptet är räknat i sällan är ml eller liknande. Så det är inte lätt att blanda själv.
Tonex är ett fabrikat som tillverkar pigment, siffrorna är enheter som anger hur mycket färgen är pigmenterad. Det är inte procent, då hade receptet sett likadant ut för större burkar. Det är fasta enheter precis som deciliter o.s.v. fast jag vet inte hur mycket SS 1.06 motsvarar i vanliga mått.
Av vilken anledning undrar du om jag får fråga?
(Googlade lite och såg att tonex tillverkas utav alcro-beckers ab. Du kan ju ringa dom om det är mer exakta uppgifter du vill ha.)
Av vilken anledning undrar du om jag får fråga?
(Googlade lite och såg att tonex tillverkas utav alcro-beckers ab. Du kan ju ringa dom om det är mer exakta uppgifter du vill ha.)
Redigerat:
En NCS-kod översätts till ett recept som skrivs precis som det du angav, att översätta det åt andra hållet blir nog svårare.
Det finns ju inte lika många NCS-koder som det finns varianter på recept så om du hamnar mitt imellan är det nog väldigt svårt. Men om det recepet du har faktiskt finns i NCS skalan och du vet hur kulören ser ut så kan du ju alltid ta dig till en färgfackhandel och leta upp en NCS som ligger nära, be dem skriva ut receptet och sedan jämföra dig fram.
Det finns ju inte lika många NCS-koder som det finns varianter på recept så om du hamnar mitt imellan är det nog väldigt svårt. Men om det recepet du har faktiskt finns i NCS skalan och du vet hur kulören ser ut så kan du ju alltid ta dig till en färgfackhandel och leta upp en NCS som ligger nära, be dem skriva ut receptet och sedan jämföra dig fram.
Liknande trådar
-
Vad betyder A-signal är 0 på höger främre sensor?
Robotgräsklippare -
Robotdammsugare cleanmate e41 betyder?
Vitvaror -
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad betyder F i triangel på denna gamla ritningen
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad betyder markeringarna på muren?
Byggmaterial & Byggteknik