Ja se tusan, sån där har jag letat efter, de hade den inte på Kjell eller Nexas hemsida för 6 månader sen när jag höll på.
Tack!

Hej!

Vet någon om det finns en on/off sändare som kan monteras bakom en vanlig 1-pol brytare? Min tanke är att man sätter dit en rotdosa + valfri brytare och sedan där bakom kopplar in en sändare som skickar en signal varje gång man slår brytaren till/från? Det borde gå att bygga en dylik anordning utan att man dränerar batteriet om det finns lite intelligens i själva sändaren.

Är ruskigt trött på Eljos trådlösa tryckbrytare,

/Henrik

Rikard Ågren skrev:
En liten fundering om Eltakos trådlösa system. Jag har inte jobbat så mycket med trådlöst över huvud taget..

Kan man använda ett vanligt tidur placerat i central till att styra FSM61-UC (Trådlös sändarenhet) placerad bredvid, som i sin tur skickar signal till den trådlösa aktorn FSR61NP (Elektroniskt impulsbrytarrelä) placerad i apparat eller takdosa som matar t.ex. fönsterbelysning? För att på så sätt kunna styra belysningen med timer.
Jepp det funkar utmärkt, fast dock ska man sätta FSM61-UC en bit ifrån centralen gärna så fri sikt som möjligt mot FSR61NP. Tydligen så är det störningar runt centraler.

Rikard Ågren skrev:
Synd att de inte passade i Eljos ramar
De ska tydligen lansera knappar till Eljo Trend, idag passar de till Elko RS o Plus

Rikard Ågren skrev:
Hur är de prismässigt förresten?
Dom var bättre i pris än både Eljo o Elko dock väldigt lite, men som fördel behöver man inte köpa nya dyra batterier då och då, samtidigt blir ju batterier sämre med tiden och kommer säkert tappa på signal styrka.. då är det bra med batterilösa knappar :)

hen_rik79 skrev:
Hej!

Vet någon om det finns en on/off sändare som kan monteras bakom en vanlig 1-pol brytare? Min tanke är att man sätter dit en rotdosa + valfri brytare och sedan där bakom kopplar in en sändare som skickar en signal varje gång man slår brytaren till/från? Det borde gå att bygga en dylik anordning utan att man dränerar batteriet om det finns lite intelligens i själva sändaren.

Är ruskigt trött på Eljos trådlösa tryckbrytare,

/Henrik
Eltakos relä&dimmer puckar har ingång för "vanlig strömbrytare" så man kan spara sin befintliga brytare och komplettera med batterilösa brytare.d^_^b

Tack för bra info!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.