21 446 läst · 7 svar
21k läst
7 svar
gips i tak - cc-mått?
Hej,
ska sätta gips i ett tak som jag har sänkt några cm. Vilket cc-mått rekommenderas? Tolkade monteringsanvisningen som att 30 är det som gäller, eller är det överdrivet tätt?
Hur "brukar" man göra med den avfasade långsidan på gipsskivorna som hamnar mot en vägg, tar man bort den för att slippa spackla upp eller låter man den vara kvar och spacklar? I tidigare tak har jag spacklat och det har gått bra...
ska sätta gips i ett tak som jag har sänkt några cm. Vilket cc-mått rekommenderas? Tolkade monteringsanvisningen som att 30 är det som gäller, eller är det överdrivet tätt?
Hur "brukar" man göra med den avfasade långsidan på gipsskivorna som hamnar mot en vägg, tar man bort den för att slippa spackla upp eller låter man den vara kvar och spacklar? I tidigare tak har jag spacklat och det har gått bra...
Hej! det är cc 300mm som gäller, annars kan det se "vågigt" ut. Hurvida du ska kapa bort sidan eller inte, beror på hur den passar i taket etc. det har ingen betydelse för slutresultatet. Enklast är ju om du har möjlighet att göra det, så slipper du spackla så mycket
/F
/F
Jag kapar bort fasen på alla skivor som gränsar mot ny yta (dvs tak eller väggvinkel), om det bara går.
Och anledningen är alltså att slippa det jobbiga spackeljobbet i hörnen.
Ja och därför är det ju också värt att vara extra noga med skärningen av skivan också.
Och anledningen är alltså att slippa det jobbiga spackeljobbet i hörnen.
Ja och därför är det ju också värt att vara extra noga med skärningen av skivan också.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Liknande trådar
-
Byta spänntak/vävtak mot gips - vad tänka på?
Tak & Vind -
Innertak - hålrum mellan gips och spont
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta ner gipsvägg - kontaktuttag och lampknapp
El -
Pärlspontat tak - vilket gips?
Färg, Måla & Tapetsera