Hej!

Vi har fått en faktura där vi ska betala 650:- per timme plus moms.
Vi blev lovade 600:- per timme. Inget prat om det tillkom moms eller inte.
Är man privatperson så är väl företag skyldiga att säga att moms tillkommer?
Är det bara att betala och se glad ut?

Det gäller transport av fyllnadsmassor.

Mvh

Nej, har firman angett ett pris till er så gäller det. Pris inkusive moms skall alltid anges till privatpersoner och det vet alla seriösa firmor. Ring och prata med firman eller betala det ni kommit överens om och bestrid resterande summa. Förhoppningsvis räcker det med ett telefonsamtal för att ni ska få en korrekt faktura på det ni kommit överens om så det är väl en lämplig början.

Du kan hänvisa till prisinformationslagen som ger regler för hur priset skall anges till konsumenter från näringsidkare. I priset för varor och tjänster skall moms enligt lagen vara inkluderat i priset.

Men förväntas man veta vad som är rimligt pris för en bil med förare. Vad är rimligt pris för en tandläkare med mottagning ? Vad är rimligt pris för en bilmekaniker med verkstad ? osv.
Nog kan jag tänka mig att det förekommer ett medvetet handlande att ange priset utan moms för att verka billigare. En skröna här i Jämtland är om bilverkstad i en fjällby som är så strategiskt placerad att alla icke startande bilar hamnar där till slut. Om man frågar om pris så får man svaret 1200 kr följt av konstpaus. Om kunden då inte hickar till så följs det upp av + moms.
/ LOB

Hemmakatten
Hur många timmar pratar vi om? 10 timmar eller 40timmar?
Timpriset är alltså 212,50 mer än överenskommelsen. På 10 timmar blir det 2.125:- för mycket. På 40 timmar blir det 8.500:- för mycket.

Jag skulle betala det överenskomna priset och samtidigt skriva ett brev om att ni har tidigare kommit överens om 600:- per timme och därmed så bestrider du betalningsansvar för den överstigande summan.

Företaget kan nu inte hota med inkasso eller kronofogden. Ja hota kan de förvisso, men varken inkassoföretag eller kronofogden kan driva detta eftersom ni bestridit den del av fakturan som är felaktig. OCH ni kommer inte att få en betalningsanmärkning eller "prick" på er. För att driva saken vidare så måste företaget gå till tingsrätten och det lär de knappast göra för en så pass liten summa som 2 eller 8.000.

Exakt så här gjorde vi när vi fick en faktura för hyra av container med felaktigt pris. Sen lär ju inte detta företag vilja göra mer arbeten för er, men ni lär ju knappast vilja anlita företaget heller framöver.

koffa skrev:
Är det bara muntligt ni fått priset lär ju den som lämnat priset hävda att
han/hon sagt 600 + moms.
Om det blir en tvist om det kan man ju fundera om vad som är rimligt att
betala för en lastbil + förare per timme.
600 inkl moms innebär 480 + moms vilket är rätt svårt att få en lastbil att gå runt på.
Sen är det ju inte alltid självklart för den som lämnar ett pris muntligt att
ha koll på om det är en konsument (privatperson) som skall ha priset eller en näringsidkare.
Men 650 kr + moms är nog annars ett rätt rimligt pris för en schaktbil.
Sen är det ju inte rimligt om man räknat i kalkylen med 600 inkl moms.

Hoppas ni reder ut det utan någon långdragen tvist.
Lycka till

Mvh

Koffa
Jag skulle gissa att tanken med regler/lagar kring prisinformation är just att skydda okunniga konsumenter för "otrevliga" överaskningar och att man ska kunna lita på den prisuppgift man får från en entreprenör.

Att du tycker att det är inte är rimligt att räkna med 600:- för transport av fyllnadsmassor är väl knappast något som en konsument borde ifrågasätta om man inte har koll på vad som är rimligt, man bör kunna lita på den prisuppgift man fått.

Att det skulle vara svårt för en företagare att skilja på om kunden är en privatperson eller ett företag tror jag inte en sekund på. Om så skulle vara fallet så är det väl upp till företagaren att fråga om det skulle råda någon som helst tvivel om den saken

Redigerat:
Och du talade naturlitvis om för entreprenören att du var privatperson?
Jag lämnar oftast en skriftlig offert (efter en färdig mall) när jag lämnar pris, på den står det att eventuell moms tillkommer.
I dag är det inte ovanligt att en entreprenör inte fakturerar moms enligt dom nya reglera "omvänd skatteskyldighet för byggtjänster".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.