3 491 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Värmepump + Vattenburen golvvärme
I min värmepump (IVT) går det att sätta en separat shuntning för tex golvvärme (med egen kurva osv).
Om jag gör detta, räcker det då med att dra ut en slinga för flera rum?
Känns som överkurs att ha rumsgivare/reglering för varje rum då värmepumpen ändå styr temperaturen beroende på hur kallt de är ute.
Grejjen är att jag nu(snart) ska renovera rummet som är närmast värmepumpen, och ska ha vattenburen golvvärme där, så då tänkte jag förbereda för framtida golvvärme i närliggande rum när golvet ändå är uppbrutet!
Kan man dra ut en slinga med avgreningar för varje golv? (som man gör med vanliga radiatorer)
Om jag gör detta, räcker det då med att dra ut en slinga för flera rum?
Känns som överkurs att ha rumsgivare/reglering för varje rum då värmepumpen ändå styr temperaturen beroende på hur kallt de är ute.
Grejjen är att jag nu(snart) ska renovera rummet som är närmast värmepumpen, och ska ha vattenburen golvvärme där, så då tänkte jag förbereda för framtida golvvärme i närliggande rum när golvet ändå är uppbrutet!
Kan man dra ut en slinga med avgreningar för varje golv? (som man gör med vanliga radiatorer)
Avgreningar gör man ju med fördelningsblock enklast. Det låter som att det är läge att montera en fördelare på lämplig plats och se till att du kommer dit med rör i ett senare skede när nästa rum renoveras. Alla slingor sitter parallellt med varandra så avstick mitt på en slinga blir ju inte alltid bra....
Om man behöver stänga en vägg eller ett golv kan man lägga skyddsrör i lämplig dimension och fixera detta noga - då går det bra att dra rör i efterhand rätt många meter....
Om man behöver stänga en vägg eller ett golv kan man lägga skyddsrör i lämplig dimension och fixera detta noga - då går det bra att dra rör i efterhand rätt många meter....
Grejjen är att de finns inget bra ställe att sätta ett fördelningsblock (annat än bredvid värmepumpen. Men vägen till värmepumpen blir ju blockerad sen då jag sätter igen golvet i hallen.
Kan man inte dra ut en lite grövre "matarslinga" och sedan sätta typ T-kopplingar på till-lopp + retur för varje golv?
Kan man inte dra ut en lite grövre "matarslinga" och sedan sätta typ T-kopplingar på till-lopp + retur för varje golv?
Jo, men där du har plats för Tkopplingarna kan du ju lika gärna montera ett fördelningsblock..... Du vill ju rimligtvis ha kopplingarna inspekterbara.
Kan du inte sätta fördelningen i anslutning till pumpen och lägga rör som du kan dra slang i till övriga rum, vid ett senare tillfälle?
Kan du inte sätta fördelningen i anslutning till pumpen och lägga rör som du kan dra slang i till övriga rum, vid ett senare tillfälle?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Golvvärmefördelaren, i alla fall min, bygger ju inte speciellt mycket på djupet. Min sitter infälld i väggen i en klädgarderob i hallen och utan att ha mätt så gissar jag att väggen har standard djup/tjocklek vad nu det kan vara. Det är i alla fall samma tjocklek på den väggen som alla de andra. Skulle tippa att den bygger mindre än 10 cm på djupet.
Måste T-kopplingarna vara inspekterbara? De är ju aldrig det i gamla hus iaf (Är väl iofs lödda metallrör, kanske är mer att lita på än dagens skruvkopplingar på pex-rör?)
Grejjen är att det är lite svårt att förbereda med rör nu i golvet som "snart" ska läggas igen.. för jag vet inte var jag har tänkt lägga golvvärme.. Kan ju inte gärna förbereda så att det ska rymmas 2st rör för varje rum.
Tycker de låter knäppt att det inte går att dra en tjock huvudledning med avstick som det alltid är gjort förr i tiden (till radiatorer)..
Men vad vet jag..
Grejjen är att det är lite svårt att förbereda med rör nu i golvet som "snart" ska läggas igen.. för jag vet inte var jag har tänkt lägga golvvärme.. Kan ju inte gärna förbereda så att det ska rymmas 2st rör för varje rum.
Tycker de låter knäppt att det inte går att dra en tjock huvudledning med avstick som det alltid är gjort förr i tiden (till radiatorer)..
Men vad vet jag..
Det är säkert någon röris som kan tala om under vilka omständigheter man får ha en dold koppling. Något undantag finns säkert, men oavsett det är det en dålig ide.
Ett annat skäl till att göra "rätt" är ju att man vill kunna justera flödet i slingorna, rum för rum. Det går ju att hitta en tattar-lösning på det också, men rätt ställe är ju på fördelaren!
Mina wirsbofördelare går att bygga in i en vägg reglad med 70mm reglar - kanske finns det något annat fabrikat som är ännu mer slimmat.
Ett annat skäl till att göra "rätt" är ju att man vill kunna justera flödet i slingorna, rum för rum. Det går ju att hitta en tattar-lösning på det också, men rätt ställe är ju på fördelaren!
Mina wirsbofördelare går att bygga in i en vägg reglad med 70mm reglar - kanske finns det något annat fabrikat som är ännu mer slimmat.
Liknande trådar
-
Värmepump utöver vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Frånluftsvärmepump + vattenburen golvvärme
Värmepumpar -
Stänga av vattenburen värme efter luftvärmepump installation. Problem?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump, orkar inte med
Värme allmänt -
Element + luftvärmepump ELLER elpatron + vattenburen golvvärme
Värme allmänt