14 962 läst · 20 svar
15k läst
20 svar
Ingen luftning takfot och nock
Sida 1 av 2
Jag är medveten om att man för att få bort fukten ska ha en luftspalt från takfot till taknock när man isolerar tak på råvind.
Mitt problem är att jag bor i ett gammalt putsat stenhus i Skåne och det finns ingen luftning varken i takfoten eller i nocken. Det är till och med så att nockpannorna är "igenmurade" i underkant. Jag har sett att detta är ganska vanligt här i Skåne (kommer själv från Stockholm och blev väldigt förvånad). Funderar på om det är på grund av att det blåser så mycket här nere.
Nu tänkte jag göra i ordning vinden och tilläggsisolera taket. Frågan är då hur jag gör med luftningen? Jag vill ju inte gärna knacka bort putsen vid takfoten, det blir svårt att få snyggt.
Är det någon som har stött på det här problemet och vet hur man normalt gör?
Mitt problem är att jag bor i ett gammalt putsat stenhus i Skåne och det finns ingen luftning varken i takfoten eller i nocken. Det är till och med så att nockpannorna är "igenmurade" i underkant. Jag har sett att detta är ganska vanligt här i Skåne (kommer själv från Stockholm och blev väldigt förvånad). Funderar på om det är på grund av att det blåser så mycket här nere.
Nu tänkte jag göra i ordning vinden och tilläggsisolera taket. Frågan är då hur jag gör med luftningen? Jag vill ju inte gärna knacka bort putsen vid takfoten, det blir svårt att få snyggt.
Är det någon som har stött på det här problemet och vet hur man normalt gör?
Det här blir en intressant tråd att följa, i synnerhet som det finns så många olika uppfattningar i frågan.
Jag står så småningom i begrepp att göra i ordning en vind, men blir ju nästan mörkrädd när jag läser på forumet.
Tyvärr Lybeck, jag vågar inte ha någon uppfattning.
Jag står så småningom i begrepp att göra i ordning en vind, men blir ju nästan mörkrädd när jag läser på forumet.
Tyvärr Lybeck, jag vågar inte ha någon uppfattning.
Nu är det väl på modet att inte ha allt för mycket ventilation till vinden. Jag har en likadan konstruktion som du, och kommer inte ta upp några ventilationsspalter. Jag har två små hål i varje gavel, det får vara nog så... Har du några problem nu? Jag tänker inte heller isolera mer på vinden, utan låter lite värme läcka upp dit även fortsättningsvis. De jag känner med vindsproblem har alla tilläggsisolerat och därmed sänkt tempen på vinden.
Jag kör på ren känsla, men det finns storheter här på forumet som kan det mesta om det här: så sök bland trådarna och lycka till.
Jag kör på ren känsla, men det finns storheter här på forumet som kan det mesta om det här: så sök bland trådarna och lycka till.
Hej, jag har precis samma problem. Jag ska inreda vinden pa mitt sommar hus i Skane. Jag skulle helst inte vilja göra en luftspalt eftersom det tar plats (mindre utrymme för isolering) och jag maste göra hal i min fasad.
Jag har läst mycket pa forumet och det verkar ju självklart för alla att det maste finnas en luftspalt mellan isolering och yttertaket (raspont). Vad jag inte förstar och snälla om nagon kunde förklara: om man har en angspärr invändigt och en vattentät papp pa utsidan, vart kommer fukten i fran?
Sa här star det i artikeln (http://www.byggahus.se/artiklar/inreda-vinden):
-----
Det är viktigt att isoleringen inte ligger dikt an mot yttertakspanelen eftersom det då kan bildas kondens där, med åtföljande problem med mögel och röta.
Det är när den varma, fuktiga inomhusluften når den kalla ytan som det bildas kondens. Men med tillräcklig luftväxling torkar fukten upp.
----
Men med en angspärr kommer ju aldrig inomhus luften na den kalla ytan!!!! Eller har jag fel?
Vore tacksam för svar!
Jag har läst mycket pa forumet och det verkar ju självklart för alla att det maste finnas en luftspalt mellan isolering och yttertaket (raspont). Vad jag inte förstar och snälla om nagon kunde förklara: om man har en angspärr invändigt och en vattentät papp pa utsidan, vart kommer fukten i fran?
Sa här star det i artikeln (http://www.byggahus.se/artiklar/inreda-vinden):
-----
Det är viktigt att isoleringen inte ligger dikt an mot yttertakspanelen eftersom det då kan bildas kondens där, med åtföljande problem med mögel och röta.
Det är när den varma, fuktiga inomhusluften når den kalla ytan som det bildas kondens. Men med tillräcklig luftväxling torkar fukten upp.
----
Men med en angspärr kommer ju aldrig inomhus luften na den kalla ytan!!!! Eller har jag fel?
Vore tacksam för svar!
Var glad att du inte har en sönderventilerad vind. Takfots- och nockventilation skadar mer än den hjälper. Den ventilerar visserligen, men kyler samtidigt ner vinden så pass att du isar ner vinden på nolltid vintertid. Ett par gavelventiler räcker gott. Akta dig för att isolera för mycket bara då detta också kyler ner vinden, med ev fuktproblem som följd.
Egentligen är väl det bästa att isolera utsidan av taket istället. Då elliminerar du helt risken för fukt eftersom vinden får avsevärt högre temperatur. Vi har en ivrig förespråkare här på forumet som kanske kan förklara detta lite bättre än jag och komma med lite länktips.
Var är du Concensus?
Egentligen är väl det bästa att isolera utsidan av taket istället. Då elliminerar du helt risken för fukt eftersom vinden får avsevärt högre temperatur. Vi har en ivrig förespråkare här på forumet som kanske kan förklara detta lite bättre än jag och komma med lite länktips.
Var är du Concensus?
Denna artikel från SP kanske kan vara trevlig läsning:
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
Jag kör utan luftspalt, med då har jag isolering utvändigt, diffusöppen takpapp och isolering (mellan takstolarna) av naturmaterial där fukten kan vandra.
Två av dessa tre är nästan ett måste om man ska skippa luftspalten.
Två av dessa tre är nästan ett måste om man ska skippa luftspalten.
Redigerat:
Huset är byggt 1930. På taket ligger tegelpannor och under är det spånflis eller vad det nu heter på korrekt svenska ("pertor" i mina österbottniska hembyggder). Det underlag man i princip alltid använde vid den tiden huset byggdes.puu skrev:
Jag vill ju verkligen undvika att lyfta av alla pannor och byta underlaget eller isolera under pannorna. Väsentligt mindre jobb om jag kunde fixa isolering från insidan av huset.
(Jag har bytt några a till å i citatet)nlindman skrev:
I teorin har du ju rätt. Men i praktiken så är det kanske inte så idealt. Kan du vara säker på att ångspärren är helt 100% perfekt, inte minsta lilla häftklammerhål?
Ångspärren är dessutom inte helt 100% tät, vattenånga tar sig genom både ångspärr och takpapp. Ångspärrens diffusionsmotstånd brukar tillverkaren kunna ange, så det är bara att räkna ut ångtrycken på bägge sidorna och diffusionshastigheten.
Rent teoretiskt tekniskt fysikaliskt så ska man nog sträva att;
den del av konstruktionen som man vill hålla mögelfri (dvs under takpappen eller motsvarande) ska hålla högre ångtryck än omgivningen, i årsgenomsnitt.
Dvs se till att önskad max rH och temperaturer i konstruktionen jämför med utsida ger ett ångtryck som i regel pressar vattenångan utåt.
Till detta ska man sen få konstruktionen så absolut ångtät som möjligt, både uppåt och nedåt (mot uppvärmd inomhusluft) och slutligen ha en relativt liten yta utåt som är relativt diffusionsöppen, där man någorlunda kontrollerat låter det (årsmedel) högre ångtrycket se till att det blir allt torrare.
Att sen omsätta teorin i praktik är det svåra. Kan man slösa energi är det plättlätt, då isolerar man helt enkelt dåligt, så har man garanterat ett starkt ångtryck.
Att isolera ovanför råsponten är jätteintressant, men det rent konstruktionstekniska i den lösningen verkar inte ha blivit riktigt bra löst än.
Jag slåss också med dessa funderingar, men har långt ifrån bestämt mig för väg att välja ... :S
* När jag här ovan skriver ångtryck, menar jag givetvis "vattenångans partialtryck".
Redigerat: