Jo, det borde vara så.

Det blir "lite"dyrt med foderrör för min del om jag väljer bergvärme. Bor på en grusås med minst 70 grus innan jag får kontakt med berg. :)

Finns flera i närområdet med bådeluft/luft och luft/vatten som är supernöjda. Idag harvi en totalförbrukning på 15000KWh varav värme/varmvatten 9000KWh, 5500 KWh Hushållsel samt 500KWh på FTX aggregatet. (individuell mätning på panna, vent)

Blir byte av panna den dag nuvarande från 82 lägger av.

Har fått låna en energimätare, sån från Classe, så nu ska den anslutas för att se vad toppbelastningen ligger på för att se om det ärmöjligt att byta till 16A utan effektvakt. Även se om det skulle bli mycket påverkan på pannan om jag installerar en effektvakt.

Göran.W
Har du bara ett värme behov på 9000kwh behövs det inte någon jätte stor luft\vatten pump för att den ska klara gå ner till iaf -10 utan tillsats el.
Antog du hade en normal förbrukning på 20000-30000kwh
Frågan är om det är lönt att sätta en luft\vatten för åter betalnings tiden kommer bli väldigt lång.
Om man antar att du sparar 50% av uppvärmings kostnaden har du en återbetalnings tid på runt 10 år om du måste låna upp pengarna och man antar att snitt priset på elen är 2kr under dom åren..
I princip är det dags att byta pumpen innan man har tjänat in 1 ända krona.

70 meter foder rör i en grus ås går ingen brunns borrare på om han har något vett i skallen.
Skulle kunna lämna garanti på att en rör skarv brister innan man når 70 meter.
Det man gör i en grus ås en en sk förlorat filter brunn och kör grund vatten värme.
Man borrar ner på avsett djup och släpper ner ett i normal fallet 3-4 meter långt filter.
Sen drar man upp lika mycket foder rör som filtret är långt så filtret hänger fritt
Men det blir ändå 2x 30-40 meter foder rör + 2st filter.
Kostnaden för såna hål är enorm för filtret kostar en bra slant och det tar tid för man måste driva ner rören väldigt försiktigt så man inte smäller någon rör skarv.

det är den låga förbrukningensom gör att vi väntar med att byta panna tillsden rasar.
och då står valet mellan att byta panna till en ren elpanna eller en luft/vatten. Ett bergvärmesystem går aldrig att motivera definitivt inte medde förutsättningar vi har.

räknar man på den extrakostnad som luft/vatteninnebär kontra en ren elpanna så är payofftiden för extrainvesteringen runt 7-8 år, beroendepåmodell.

Sen får manhoppas att luft/vatten håller 15år. helst 28 år som nuvarande panna minst hållit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.