Ska ha 3st hundgårdar ca 18kvm styck där hundkojor ska stå och grinden in ska vara osv. Sen ska det vara en större hundgård bakom men detta ska vara en torr och stadig platta att sätta upp staket kring. Tänkt borra fästen för stolpar i efterhand alt sticka ner plattjärn under gjutningen. (känns enklast att borra i efterhand)

Kommer göra en cementplatta på ca 9m bred x 6m lång.
Det är ju ingen större vikt på denna men är det risk för sprickor osv?
Hur tjock och vad behöver jag ha under? Ganska plan yta som jag kommer schakta till själv.

Den är ju ute så att isolera den känns överkurs då vovvarna får det varmare om den är oisolerad.

Schakta av. På mer typ makadam 20-30cm eller vad det nu skall vara och padda och väg av. Sätt upp en form som du motfyller och sedan armeringsnär på distanser.

Sprickor i en platta till en hundgård känns som det kvittar.

Beppo skrev:
Den är ju ute så att isolera den känns överkurs då vovvarna får det varmare om den är oisolerad.

Schakta av. På mer typ makadam 20-30cm eller vad det nu skall vara och padda och väg av. Sätt upp en form som du motfyller och sedan armeringsnär på distanser.

Sprickor i en platta till en hundgård känns som det kvittar.
Tack. Värmen är som du sa inget problem. Vovvarna är av typen jag gillar att sova i -20 och snö. Plattan är för att ha en torr yta där hundkojor står och matning sker. Sen vill jag ha något att skruva staket i.

Tjocklek på den då? 15cm?
Det måste väl vara lättast att bulta staket i plattan när den är gjuten än att peta i plattjärn eller liknande i betongen vid gjutning?

15cm tjock platta är mycket. 10cm brukar man ha till hus och garage. Så tunga hundar har du väl inte?
Vilket lyx dom där hundarna kommer få då. 54kvm platta.

Borra efterhand. Hade jag gjort iaf.

Lycka till.

Tycker plattor i hundgårdar ganska omgående stinker hundkiss. Om du kan tänka dig något annat så är gjutna balkar runt om med en dränerad bädd toppad med typ stenmjöl mycket bättre på den aspekten. Har du grävlingar så lägg tråkig grov sten ca 10cm ner och armeringsmatta under den. Miljön blir betydligt skönare för hundarna också!

5cm platta med tunn armering räcker mer än väl.

se till så att den har lutning utåt. Lättare att hålla rent och lättare att spola av med högtryckstvätten.

fredda skrev:
Tycker plattor i hundgårdar ganska omgående stinker hundkiss. Om du kan tänka dig något annat så är gjutna balkar runt om med en dränerad bädd toppad med typ stenmjöl mycket bättre på den aspekten. Har du grävlingar så lägg tråkig grov sten ca 10cm ner och armeringsmatta under den. Miljön blir betydligt skönare för hundarna också!
Jo att dränera och sen köra med stenmjöl på toppen tror jag blir trevligare billigare samt enklare att göra men sambon min tycker platta är bättre.

Det kommer ju vara en stor rasthage bakom denna så jag tror dock att denna lilla hundgård blir inte den del de gör sina behov på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.