Y
Håller på att ta bort tre kopparrör som har gått rätt genom ytterväggen. Fast att få 3st öppna 25-30mm hål är ju ingen höjdare (iofs, mellan huset och garaget). Hur täpper jag igen dessa på bästa vis? Fogskum?

Y
ingen som har bra metoder för plugga igen stora hål som går genom väggar?

Jag har använt fogskum av nåt slag som tätning runt utgående röret på centraldammsugaren. Men det var murarsvågern som hade sånt med sej så jag vet inte vad jag använt:S Däremot borde det fungera även i ditt fall. Men vi har lättbetong och betonghålsten i väggarna. Hade jag en träkonstruktion med isolering i får man nog använda plugg som limmas och sågas av jäms med väggen.

Om det är trä i väggen kan väl mineralull och träpluggar vara lämpligt.

Hur är det med brandskyddet? Är det olika brandceller? I så fall skall det brandtätas.

Om det är brandcell så är kanske gipsskivor att föredra, åtminstone från garagesidan. Om det är godkänt (vilket jag tycker det borde vara) vet jag inte.

Y
Tja.. ska ta bort väggskivan inne i huset, och isoleringen... så kan ju kanske snickra på en gipsskiva mot yttersidans panel(från insidan) sen jämna det lite snyggt med rundstav eller något från utsidan... sen på med ny isolering och väggskiva inne i huset.. hum hum..

Yrrol skrev:
...rundstav...
Rundstav?
Yrrol, är du säker på att du vet vad du gör med huset?

//KoW

Y
haha nä, ni skrev ju plugg. antog att denna pluggen var av trä och cirkulärt formad vilket jag tolkade som typ rundstav såsom man gjorde i träslöjden.. :)

När jag tänkte på plugg tänkte jag nog på en plugg som gjorts med hålsåg eller pluggborr rakt över fiberriktningen och inte som ett kvastskaft.

Mikael_L
Yrrol, nu är det dags att du först berättar exakt vad din vägg består av, typ "fasadpanel - spikläkt-asfaboard-145mm isolering-gipsskiva" eller "spånskiva-isolering-gipsskiva".

Ut och undersök. :D

Y
Väggen mellan sovrummet och pannrummet har haft tre tjocka koppar-rör genom sig vidare till expansionskärl ifall pannan skulle koka.

Inne i pannrummet har jag även där tagit bort väggskivorna och kan då se husets träpanel.

Då jag inte kan alla termer så beskriver jag med egna ord...

det är husets träpanel-brädor, sen vet jag inte om det är isolering följt med en tunn skiva (mot vind, typ masonit eller något), sen 14cm tjock isolering, plast, och väggskvan (masonit, ska bli gips) inne i sovrummet..

(har inte lust att riva loss panelen för kika om det är något mellan vindskivan och ytterpanalen.. :)

hålen kanske är 3-3,5 cm i diameter..

Mikael_L
Så om jag fattat allt rätt så är det i efterhand byggt ett pannrum mot husets yttervägg (utanför sovrummet). Är de skivor du tagit ner i pannrummet gips? Borde vara det för att pannrummet ska väl vara en egen brandcell.

Men då tycker jag att du försöker återställa allt så likt som det varit innan hålen gjordes.
Dvs ta lite tussar av isolering och packa in i hålet inne i isoleringskiktet, jobba på lite noggrant, men det är inte överkritiskt direkt.
Sen plast eller nåt annat diffusionstätt på insidan och på utsidan behöver det endast vara nåt som är vindtätt, vad som helst.
Ska du ändå ta ner skivorna (masonit) från innerväggen snart så sätter du bara lite silvertape mot plasten nu, och sen när du håller på med innerväggarna sen passar du på att tejpa fast en lite större bit ångtät 0,2 mm plastfolie med åldersbeständig tape, över alla tre hålen.

På utsidan som sagt bara nåt som håller vindtätt, sen ingen isolering mellan detta och fasadpanelen.
Slutligen, panelen ... Alltså, om det står en tillbyggnad där, så ser man väl aldrig hålet i panelen, eller ,,, Då kan man ju skita i det hålet ...
Rivs tillbyggnaden nån gång får man väl fixa det då, den dan den sorgen.

Är det sen gispskiva i pannrummet ska det kanske fixas, och det kan väl gärna få förbli en egen brandcell, även om det inte ska vara pannrum i fortsättningen.
Då reparerar du det med gipsspackel, dvs vanligt modellgips typ.
Blanda enl anvisning och spackla igen hålen, obs det är ganska kort öppentid för gipsspackel.
Du kan också reparera med modellgips + en trekantig gipsbit, bra vid större hål.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.