Hej forumet.

Jag är så ¤"%"#¤ trött på att sätta upp alla dessa sketna lampor som
är avsedda för fast anslutning. Det går ju knappt köpa lampor nuförtiden
som inte är det. Och fästena är så usla. Man behöver minst tre händer när man
står där på en stol och ska skruva i sladdarna samtidigt som man försöker hålla
en stor klumpig lampa ....

Finns det inget bättre?! Tänk om man kunde ta fram en standard som satt i alla hus
om som lamptillverkarna kunde enas om. Något som bara var att trycka dit och som
passar både för fast installation och för lampor som man hänger på krok.

Är det bara jag som lider av detta? Vad har jag missat?

Tack på förhand.

Finns ju redan en standard. Bara att köpa den där lilla tampen med en lampkontakts hane på och ansluta. Hur det sedan kommer sig att många lampor idag har sladdar och inte kontakt från början är ju dåligt.

Men då måste man sätta lampan bredvid det befintliga uttaget. Det ser ju för hemskt ut. Man vill ju sätta lampan över dosan så att säga och då måste man ta ner uttaget med kontakten som du vill använda ...

Visst man kan montera på en ny kontakt i dosan och en på lampan och koppla ihop men är inte det lite mycket meck för en sådan här enkel sak?

Varje gång jag sätter upp en lampa blir jag lite smått förbannad på det här. Ingen som känner igen sig?

Va? Är det ett lamputtag så brukar det funka att monterar på en hane och sedan hänga upp den på kroken som finns på uttaget. Är det bara ett rörutlopp med FK med en hona på så brukar det även där finnas en krok.
Är det ett rörutlopp med FK som ska kopplas direkt in i armaturen så gör man det.

//Patrik

Är i samma sits som trådskaparen.

Sambon väljer plafonder och spots med fast anslutning, alltså sådana som man skall skruva upp direkt i taket. Har man tur går detta att göra över den befintliga dosan. Det finnsdåej plats för vare sig krok eller lock med uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.