2 698 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Husnätverk (TV+bredband+tele)
Kan jag i såfall ha IPTV (koppling till min inlägg i komentarer till nätverksskolan och ditt svar där)it-snubben skrev:
Om jag fattar det rätt så kan jag koppla ytterliggare en trådlös router till switchen? Stör det IP-adress utdelning eller vad det var?it-snubben skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
När det gäller IPTV så måste du gå med separat kabel för den, ja.
Du kan koppla på flera trådlösa accesspunkter. Notera att en accesspunkt inte är en router utan endast själva "basstationen" för trådlösa nätet. Om du kopplar in en trådlös router så är det viktigt att bara använda själva radiodelen och stänga av framförallt ip-adresstilldelningen (om den funktionaliteten finns i annan enhet i nätet)
Du kan koppla på flera trådlösa accesspunkter. Notera att en accesspunkt inte är en router utan endast själva "basstationen" för trådlösa nätet. Om du kopplar in en trådlös router så är det viktigt att bara använda själva radiodelen och stänga av framförallt ip-adresstilldelningen (om den funktionaliteten finns i annan enhet i nätet)
Tack it-snubben. Alltså om man kopplar en switch till router och alla enheter (datorer) kopplar till switchen dvs används bara ett uttag på routern, behåller man samma delningsprincip som vid användning av router direkt. Är det rätt slutsats?
Det är i så fall enklare (och kanskebilligare) köpa en accesspunkt istället för router. Undrarde på länge vad skiljer router och accesspunkt
Det är i så fall enklare (och kanskebilligare) köpa en accesspunkt istället för router. Undrarde på länge vad skiljer router och accesspunkt
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Ja.zlatan01 skrev:
Nja, nog lär du i slutänden behöva en router i alla fall. Annars kan du oftast inte ansluta mer än en dator till internet.zlatan01 skrev:
Den enhet, som många i dagligtal benämner trådlös router, består (förenklat) oftast av tre st ihopbyggda enheter:
Router - Behövs för att flera datorer ska kunna dela på en internetförbindelse, kallas även för bredbandsdelare i reklamen. Kopplar samman LAN (interna) och WAN (internet).
Switch - Kortfattat en slags grenkontakt fast för nätverk. Ingen annan funktion än att fysiskt kunna koppla in fler trådbundna datorer. Fler switchar kan kopplas ihop för att öka antalet anslutningsportar.
Accesspunkt - Basstationen för trådlösa nätet. Kopplar samman det trådlösa med det trådade (switchade) nätet.
Att de är ihopbyggda är endast för att konsumenten endast ska behöva bry sig om en enda enhet. Varje komponent finns att köpa som enskilda enheter också. Switchen är nog det vanligaste exemplet på det. Det går också att använda enskilda delar i en sån här "3-i-en" trådlös router. Trådlösa delen tex.
Jag har verkligen lärt mig massor om nätverk hemma.
Ang. extra accesspunkt i nätverk, går det bra att koppla en router inställd utan DHCP och använda också switchdelen på den?
Om jag har förstått rätt så alla datorer och annat (typ dreambox) går att koppla i ett hemnätverk oavsett toppologin av nätverket (typ switch på varje vånning)? Jag förstår att i såfall uteslutas IPTV.
Ang. extra accesspunkt i nätverk, går det bra att koppla en router inställd utan DHCP och använda också switchdelen på den?
Om jag har förstått rätt så alla datorer och annat (typ dreambox) går att koppla i ett hemnätverk oavsett toppologin av nätverket (typ switch på varje vånning)? Jag förstår att i såfall uteslutas IPTV.