Hej,

Flertalet nya elmätare, t.ex "AEM Enerlux TLS" tillåter
a) Mätning per fas för spänning, ström, mm
b) Instickskort för fjärravläsning

Är det någon som undersökt om man kan koppla in en dator via interfacet för instickskortet och digitalt kunna läsa ut dessa data? Eller kanske t.o.m "tjuvlyssna" även om det redan finns ett instickskort.

Här kan man se Metrimas produkt "ME110" som baserar sig på "AEM Enerlux TLS"
http://www.metrima.se/images/stories/pdf/products/Product_leaflet_ME110_SWE_20091006.pdf

Där står det: "Seriell kommunikation mellan mät och kommunikationsdel enligt protokoll IEC62056-21". Följande ska gå att bl.a läsa ut:

• Felkod
  • Förbrukad energi

• [*]Fasspänning L1, L2, L3
    [*]Fasström L1, L2, L3
    [*]Effektfaktor L1, L2, L3

[*]Energi Tariff 1

[*]Energi Tariff 2
    [*]Totalt antal strömavbrott
    [*]Status
[FONT=ArialNarrow,Bold]Sedan har jag tyvärr ingen länk till AEM's datablad, men där står det:[/FONT]
[FONT=ArialNarrow,Bold]"The meter has an internal serial interface for the communication with the PLC module. The data are transmitted to the PLC modem, with OBIS code, at every 10 seconds, with a baud rate of 19200 baud"[/FONT]
Den stöder även standarden:
"CEI 62056-21, Electricity metering – Data exchange for meter reading, tariff and load control – Part 21: Direct local data exchange"

Wikipedia säger om IEC 62056-21: "a pair of wires, usually modulated by a 20ma current loop. The protocol is usually half-duplex"
AEM'en har mycket riktigt två terminaler som heter "PLC".

Nu tror jag inte att nätbolaget tillåter att jag kopplar in mig här. Men det är inte så rysligt dyrt att köpa en egen. Sätter man det precis efter nätbolagets så borde detta vara ett relativt billigt sätt att få allt som nämns ovan. Om man nu är lagd åt det hållet, vill säga..
[FONT=ArialNarrow,Bold][/FONT]
[FONT=ArialNarrow,Bold]Någon som vet mer? T.ex om man kan göra om det här 20mA half-duplex till RS-232 och koppla det till datorn med hjälp av några billiga komponenter.[/FONT]
Eller om det finns någon annan elmätare som har "bättre" interface för att koppla den till datorn.

AEM'en har även en NC/NO relä-utgång. Styrs antagligen av PLC. Någon som vet vad den (kan) användas till?

(Nu blev det så långt att säkert ingen orkar svara - suck)

Mvh, Peter

(ledsen för alla olika fonter - såg inte ut så innan jag skickade det.. Nytt försök)

Hej,

Flertalet nya elmätare, t.ex "AEM Enerlux TLS" tillåter
a) Mätning per fas för spänning, ström, mm
b) Instickskort för fjärravläsning

Är det någon som undersökt om man kan koppla in en dator via interfacet för instickskortet och digitalt kunna läsa ut dessa data? Eller kanske t.o.m "tjuvlyssna" även om det redan finns ett instickskort.

Här kan man se Metrimas produkt "ME110" som baserar sig på "AEM Enerlux TLS"
http://www.metrima.se/images/stories/pdf/products/Product_leaflet_ME110_SWE_20091006.pdf

Där står det: "Seriell kommunikation mellan mät och kommunikationsdel enligt protokoll IEC62056-21". Följande ska gå att bl.a läsa ut:
  • Felkod
  • Förbrukad energi
  • Fasspänning L1, L2, L3
  • Fasström L1, L2, L3
  • Effektfaktor L1, L2, L3
  • Energi Tariff 1

[*]Energi Tariff 2
    [*]Totalt antal strömavbrott
    [*]Status
Sedan har jag tyvärr ingen länk till AEM's datablad, men där står det:
"The meter has an internal serial interface for the communication with the PLC module. The data are transmitted to the PLC modem, with OBIS code, at every 10 seconds, with a baud rate of 19200 baud"
Den stöder även standarden:
"CEI 62056-21, Electricity metering – Data exchange for meter reading, tariff and load control – Part 21: Direct local data exchange"

Wikipedia säger om IEC 62056-21: "a pair of wires, usually modulated by a 20ma current loop. The protocol is usually half-duplex"
AEM'en har mycket riktigt två terminaler som heter "PLC".

Nu tror jag inte att nätbolaget tillåter att jag kopplar in mig här. Men det är inte så rysligt dyrt att köpa en egen. Sätter man det precis efter nätbolagets så borde detta vara ett relativt billigt sätt att få allt som nämns ovan. Om man nu är lagd åt det hållet, vill säga..

Någon som vet mer? T.ex om man kan göra om det här 20mA half-duplex till RS-232 och koppla det till datorn med hjälp av några billiga komponenter.

Eller om det finns någon annan elmätare som har "bättre" interface för att koppla den till datorn.

AEM'en har även en NC/NO relä-utgång. Styrs antagligen av PLC. Någon som vet vad den (kan) användas till?

(Nu blev det så långt att säkert ingen orkar svara - suck)

Mvh, Peter

De flesta mätare jag stött på går att ansluta till en PC via antingen en MBUS-liknande anslutning eller via ett optoöga. Men problemet har varit att kommunikationsprotokollet har varit manipulerat utifrån det fjärravläsningssystem som valts just för att man inte ska kunna koppla upp sig själv och ändra ställningar eller manipulera mätaren på ett eller annat sätt. Men det du vill göra verkar ju vara att mer eller mindre slänga bort kommunikationskortet och köra ett eget, har tyvärr inga erfarenheter av detta men helt klart ett intressant område.Kommer du fram till något får du gärna posta resultatet här.

Just den mätare du valt ovan verkar vara utvecklad just för att köra med instickskort för just PLC kommunikation över elnätet. Finns ju även mätare som stödjer radio eller GSM/GPRS kommunikation istället.

En mätare som är väldigt enkel att koppla till datorn och jobba med är CEWE:s prometer-serie dock är de ruggigt dyra eftersom de även klarar att övervaka elkvalitet. Annars har jag tyvärr dålig koll på sådana mätare men jag vet att ABB mfl har en mätarserie för DIN-montage som kan konfigureras att exempelvis maila önskade mätdata till dig, är dock osäker om de konfigureras via seriellt gränssnitt eller optiskt där du måste köpa ett optoöga som kan vara ganska dyrt.

Kring reläutgången så manövreras de normalt över PLC (Eller den kommunikation som valts från centralsystem till elmätare) och det går ofta att styra kopplingarna villkorsbaserat (i vissa fall lägger man en profil i den lokala mätaren och i andra fall manövreras den efter ett schema på centralsystemet) Några exempel kan vara för att manövrera belysning efter ett visst schema, eller koppla till / från om lasten genom mätaren överstiger/understiger en viss nivå. Finns dock avarter och varianter av detta men många fabrikat jobbar som jag skriver ovan.

Om ni tittar på 76-961-23 hos ELFA så får man veta mycket om strömmen men den kosta dryga 3 papp.

Protte

Beg Kamstrupmätare finns också på Kjell&Co för 700 pix har jag för mig.

prototypen skrev:
Om ni tittar på 76-961-23 hos ELFA så får man veta mycket om strömmen men den kosta dryga 3 papp.

Protte
Precis en sådan har jag köpt, men för att kommunicera måste en gränssnittsmodul köpas till. Vad jag vet (det var längesedan jag köpte min) finns det bara med RS-485 och protokollet är MODBUS.

Min är inte inkopplad, men den är provkörd fristående och verkar riktigt trevlig. Det finns en mängd mätningar som kan göras.

Om du bara är ute efter att mäta total effekt så finns en lättfattlig sammanfattning hur man kan göra samt gratis program här:

http://www.techtrade.se/sv/download.asp?emc

Den beskriver hur du bygger ihop lite enkel elektronik och sätter en optokopplare på befintlig elmätare eller hur du använder det s k S0 gränssnittet som i stort sett alla elmätare har och sedan kopplar det till serieporten på en dator (en fulkoppling - det är alltså inte RS232). För att använda S0 måste du bryta plomberingen för vilket krävs tillstånd av nätbolaget, men optokopplaren kan du fästa med tuggummi utanpå mätaren.

På värmepumpsforum finns de som har testat, så där kan du säkert se hur pass bra (eller dåligt?) det fungerar. Själv använder jag (med tillstånd) också S0 gränssnittet men har har en burk som räknar pulser och som sedan datorn läser av var 5'e minut. Det lastar inte datorn lika mycket.

Pen

Pen skrev:
...För att använda S0 måste du bryta plomberingen för vilket krävs tillstånd av nätbolaget, men optokopplaren kan du fästa med tuggummi utanpå mätaren....
Lite kuriosa: Bra att du använder typ tuggummi eller något tejplikande, många optoögan har ett magnetfäste för anslutning mot mätaren. Ett problem med detta är att vissa elmätare även har en magnetsensor som ska larma om någon försöker manipulera mätaren genom magnetiska fält. Fästet är många gånger så kraftigt att det löser ut larmet på mätaren och elnätsinnehavaren kan tolka det som ett försök till manipulering. Nu är det inga risker med just ett optoöga och dess magnet eftersom de är designade för att sitta så, men sensorn är många gånger aningen för känslig för att trigga ett larm.

Tackar för tipsen om SO och lysdiod. Men dessa ger "bara" total effekt och inte alls så mycket info som jag vill ha.

Prylen från Elfa verkar ok (RS-485 är faktiskt en fördel för mig!) men prislappen på 3.2k+moms lite hög. Kanske kan man få tag i en begagnad...

Annars verkar det som många tillverkare tillhandahåller varianter med RS-232 eller RS-485 i sitt sortiment. Problemet är väl bara att få tag i en till bra pris, eftersom de stora elbolagen inte är intresserade av de interfacen.

Kjell specar inte vilken variant av Kamstrup de säljer. Får ringa och höra med dem.

Hittade även två företag som säljer IEC62056-21 till RS-485 (MODBUS) koverterare (Cewe var ett av dem). Men de såg för proffsiga ut för att passa min plånbok (Elfas pryl är säkert billigare..)

Mvh, Peter

Bjarredsbon skrev:
Tackar för tipsen om SO och lysdiod. Men dessa ger "bara" total effekt och inte alls så mycket info som jag vill ha.
Hämtar du varje puls och tidsstämplar den så kan du ju räkna ut allt möjligt?

mexitegel skrev:
Hämtar du varje puls och tidsstämplar den så kan du ju räkna ut allt möjligt?
Njae, hur menar du? Jag vet fortfarande varken spänning eller ström på de olika faserna. Bara den sammanlagda effekten som tas ut från alla tre faser tillsammans. Detta är säkert fullt tillräckligt i många fall, men inte för mig :p

En budgetvariant är annars att sätta tre mätare med var sin SO (eller blink-sensor) paralellt - en för varje fas. Lite slösigt, men nu för tiden så får man sådana mätare ganska billigt (om man vet vem man ska fråga..). Vet bara inte om jag får plats med tre mätare i skåpet :rolleyes: . Då får man iaf effekt per fas över tiden. Och antar man att spänningen är någorlunda stabil - även strömmen. Motorer osv sabbar fortfarande det lite grand, men det får man stå ut med. Eller punga upp 3k+moms.., (verkar det som)

Kanske finns det ännu billigare / mindre en-fas-mätare (med SO)..

Mvh, Peter

L-Bror
Själv är jag är lite inne på Wattson. :)
Cleanshift säljer
IDG skriver om den.

Bjarredsbon skrev:
Njae, hur menar du? Jag vet fortfarande varken spänning eller ström på de olika faserna. Bara den sammanlagda effekten som tas ut från alla tre faser tillsammans. Detta är säkert fullt tillräckligt i många fall, men inte för mig :p

En budgetvariant är annars att sätta tre mätare med var sin SO (eller blink-sensor) paralellt - en för varje fas. Lite slösigt, men nu för tiden så får man sådana mätare ganska billigt (om man vet vem man ska fråga..). Vet bara inte om jag får plats med tre mätare i skåpet :rolleyes: . Då får man iaf effekt per fas över tiden. Och antar man att spänningen är någorlunda stabil - även strömmen. Motorer osv sabbar fortfarande det lite grand, men det får man stå ut med. Eller punga upp 3k+moms.., (verkar det som)

Kanske finns det ännu billigare / mindre en-fas-mätare (med SO)..

Mvh, Peter
Ah, du ville ha per fas. Det missade jag - sorry :blushing:

Tre elmätare intill varandra inger ju lite respekt men det är ju inte så snyggt rent lösningsmässigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.