IngMatt
En av oss vill åka på kurs i Side. Av praktiska skäl är det bra om hela familjen åker med och tar semester samtidigt. Jag har själv kört ner till Istanbul och bott där en vecka så jag har inget emot Turkiet i sig. Men sedan dess har jag sett hört och läst flera gånger om stora fuskbyggda hus som rasar samman helt plötsligt. Nu vet jag dessutom att Istanbul ligger över en spricka som kan utlösa ett stort förödande skalv inom en snar framtid. Skalv-riskerna finns även runt Izmir och Anatalya men avtager bortåt Alanya.
I 2001 införde Turkiet särskilt skarpa krav för nybyggen. Dessa krav är fullt ut sammanliknande med de europeiska och det gör samtidigt att kvaliteten på både materialet och byggmetoder höjs. Byggningarna jordskalvssäkras, och då ska det nämnas att Alanya faktiskt ligger i ett av de områden i Turkiet, där risken för jordskalv är allra lägst.
http://sunsearch.info/turkiet/alanya/egendom-bostad/den-turkiska-bostadsmarknaden/
Dit vi ska är byggt 2007 och vi ska bo längst ner så man bör kunna sova lugnt, om det inte är fuskbyggt.
http://metrobloggen.se/cjb/kanningar_av_jordskalv/
https://www.facebook.com/AlanyaServ...comment_id=6006292&offset=0&total_comments=13
http://sandmellantarna.com/2011/10/24/jordbavningen-i-turkiet-vi-har-inte-kant-av-nagot/
http://www.nyhetspressen.se/3099309.html
http://www.expressen.se/nyheter/jordbavning-i-havet-utanfor-antalya/

Hoppsan jag hade glömt detta och mer därtill nu, då vi avstått Turkiet förut för det säkrare Spanien. Men kursen råkar bara vara i Side, lite löjligt då den bara är för svenskar och har inget med Turkiet att göra, som en avdragsgill resa i företaget.

Riskerna ser försumbara ut men onödiga ifall man inte söker spänning. Lite annat att åka med småbarn också.
Men en tradition av fuskbyggda hus och skalvrisker verkar inte vara en bra kombination och det verkar ogörligt att kunna kolla hur det är byggt.

Ämnet är av allmänintresse med så många som åker dit men inte måste och vill man ha spänning ligger Syrien ganska nära.

Nu kommer jag ihåg varför jag stannat hemma med barnen 2 år i rad och semestrat på andra ställen.
Jag håller mig dessutom gärna inom EU och de turkiska ställena är mer lantliga än de jag brukar välja nära annat att göra.
Hur det är i Spanien var det första jag läste på så det finns att jämföra med.
Lite synd för turkiska ställen har ofta mer men de bästa jag hittat med Nazar ligger i värre skalvområden.
Och å andra sidan kan man frysa ihjäl här om man inte sköter sig, men det styr man själv.

Om vi håller oss till själva sakfrågan framför privata preferenser till en början, så kan fler orka läsa och dra nytta av detta.

Mitt råd är att stanna hemma och dra ner foliehatten ordentligt över öronen. Risker av olika slag finns överallt.....
Att bekymra sig över alla teoretiska risker som man dagligen utsätter sig för är inte hälsosamt.

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
IngMatt
Nimajneb skrev:
Mitt råd är att stanna hemma och dra ner foliehatten ordentligt över öronen. Risker av olika slag finns överallt.....
Att bekymra sig över alla teoretiska risker som man dagligen utsätter sig för är inte hälsosamt.
Ja tänk så dumma en del kan vara, Spanjorer och Turkar som infört strängare byggregler emot skalv då för många dött, varför håller dom på med sådana dumheter när de kan ha så kloka rådgivare som dig?

Och tänk så korkade UD och andra är, varför ska man inte åka till ex. Kairo, Syrien eller Bangkok, ja listan blir lång.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Frågan är väl snarare om motsatsen verkligen är mindre ohälsosam.....

Bäst av allt är ju att stanna hemma, för säkerhetskull beställer jag maten över nätet och får den hemkörd så att jag inte utsätter mig för onödiga risker.
Sorry kunde inte låta bli....
Lite risker får man nog ta i livet om man skall kunna leva sitt liv...att resa till land i krig eller konflikt och dylikt kan man ju undvika då risken är onödigt stor.

Jag uppfattade din trådstart som en riskspekulation av att åka till Turkiet och råka ut för en förödande jordbävning när du sitter o ugglar på hotellet.
Då själva resan dörr-till-dörr är så otroligt mycket farligare så kanske du skulle fundera på detta i första steget. Därför mitt förslag att stanna hemma.

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
IngMatt
Vi hade 2 semestrar till Spanien och en till Gotland förra året. Jag har lägenheter i ett gammalt hus i en sluttning med utsikt till Gibraltar och över Medelhavet ända till Afrika. Just där ute möts plattan mellan Afrika och Europa så det blir spänningar och en del skalv som känns upp i Spanien. Hela Agadir raserades och senaste större nyligen var i Lorca där det var dödsoffer, som kändes ner till Costa Blanca.

Jag tänkte bygga hus där så jag läste på om byggregler och att det ska vara skalvsäkert, för att dö långsamt under en hushög verkar vara något man ska undvika. För det kan gå ganska fort att bli levande begravd ex. när man sover.

Här har vi lättare problem så det blir teoretiskt där utom för de närmast drabbade.

IngMatt
Nimajneb skrev:
Jag uppfattade din trådstart som en riskspekulation av att åka till Turkiet och råka ut för en förödande jordbävning när du sitter o ugglar på hotellet.
Då själva resan dörr-till-dörr är så otroligt mycket farligare så kanske du skulle fundera på detta i första steget. Därför mitt förslag att stanna hemma.
Vi hyr bil ibland och ibland åker vi transferbuss som verkar vara den större risken men svår att jämföra med jordskalv. Vi gör gemensamma bedömningar så jag fick höra att det nog är värre att köra hyrbil sent än att ta bussen ex.

Redigerat:
Ähum, vad var frågan nu igen?

Ta och gör en förkortad repetition av den, snälla IngMatt!

IngMatt
[h=1]Kolla om hotellbyggnad är dålig i Turkiet?[/h]

IngMatt skrev:
Kolla om hotellbyggnad är dålig i Turkiet?
Dålig är ett relativt begrepp så svaret på din fråga är Nej..... eller Ja...... kan vi stänga tråden nu?

S
IngMatt skrev:
Kolla om hotellbyggnad är dålig i Turkiet?
finns det inte såna bungalows?
allt kan rasa hur säkra dom än är. kan ju hända något på resan dit.

IngMatt
Nimajneb skrev:
Dålig är ett relativt begrepp så svaret på din fråga är Nej..... eller Ja...... kan vi stänga tråden nu?
Kolla om hotellbyggnad är dåligt byggd i Turkiet?

IngMatt
SBH skrev:
finns det inte såna bungalows?
allt kan rasa hur säkra dom än är. kan ju hända något på resan dit.
Inte där och ja det kan hända i Anatalaya dit flyget går. Risken är givetvis liten men frivillig att ta så jag stannat hemma med kottarna och min andra halva som ville åka på kurs fick det.

Du får ta kontakt med Turkiets motsvarighet till byggnadskontoret, då de just har haft stora problem med byggfusk så är det sedan 2004 lag på att anmäla alla byggfusk.
Då får man skicka in en lista över alla (medvetna och omedvetna) byggfusk man har i byggnaden, för att myndigheterna ska kunna ha ett underlag vid skadeståndskrav.
Detta gäller byggfusk både innan och efter 2004, man kan alltså bli skadeståndsskyldig retroaktivt innan lagen infördes.

Dessa ska stå med på originalritningarna till huset, och kan fås via mail för en mindre summa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.