4 355 088 läst · 32 053 svar
4355k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ibland undrar man hur vissa här hinner göra nåt alls då det svaras här hela tiden
För egen del skyller jag på tråkigt arbete och för lite ork när jag är ledig.
Själv skulle jag bygga fuskvanger (heter det så?) i trappen men började syna trappen lite mer och såg att det jag trodde var laminat nåt var en matta.
Så väck med den, kvar blev listen framtill.
Den gick INTE att slå bort.
Stora fula märken efter det försöket
Men fina nya gröna Boschsticksågen gjorde ett bra jobb där
Summa summarun är väl att jag slutade där jag började typ.
Tanken var från början att klä trappen i nån form av golv och det lutar åt det ännu även om alternativet med slipa/lacka eller måla dök upp nu med.
Tilläggas bör är att det är originalmatta sen trappan var ny så rätt rått trä under, inga hallelujaupplevelser här inte.
För egen del skyller jag på tråkigt arbete och för lite ork när jag är ledig.
Själv skulle jag bygga fuskvanger (heter det så?) i trappen men började syna trappen lite mer och såg att det jag trodde var laminat nåt var en matta.
Så väck med den, kvar blev listen framtill.
Den gick INTE att slå bort.
Stora fula märken efter det försöket
Men fina nya gröna Boschsticksågen gjorde ett bra jobb där
Summa summarun är väl att jag slutade där jag började typ.
Tanken var från början att klä trappen i nån form av golv och det lutar åt det ännu även om alternativet med slipa/lacka eller måla dök upp nu med.
Tilläggas bör är att det är originalmatta sen trappan var ny så rätt rått trä under, inga hallelujaupplevelser här inte.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Har exakt samma problem. En gammal trappa med sliten matta med trälist framtill men jag har inte börjat med trapprenoveringen. Jag skulle vilja spara listen då den är nämnvärt sliten. Har också orginalmattan kvar från 1957. Kanske man bara kan byta till ny matta eller nått tunt laminat . jaja bara spekuleringar...
Ett tips är att listen sitter hårt, ungefär som i en limmad träskiva....man_in_black skrev:Har exakt samma problem. En gammal trappa med sliten matta med trälist framtill men jag har inte börjat med trapprenoveringen. Jag skulle vilja spara listen då den är nämnvärt sliten. Har också orginalmattan kvar från 1957. Kanske man bara kan byta till ny matta eller nått tunt laminat . jaja bara spekuleringar...
Helt omöjlig att få bort åtminstone här men tyvärr försökte jag och sen sprack den även på annat håll.
Min plan är som från början att lägga nån form av golvlaminat eller "äkta" trägolv där.
Tanken om måla kom upp nu men tvivlar på att det fungerar rent estetiskt.
Vill ha ett rent hem och där passar en målad trappa dåligt in.
Men vill du spara listen så var försiktiug med den är mitt råd, den är rätt skör.
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Murat igen ett gammalt källarfönster som fanns under verandan. Skall bli ny puts på hela väggen på insidan. Skall bli ett nytt fint stort förråd!
Har lagt på en extra omgång tätgucka på folieskarvarna i badrumstätskiktet...efter SPs senaste rapport.....och lagt 30 kvadratmeter massivt furugolv....och legat på soffan med öm rygg och kollat mello....
Rivit upp parkettgolvet i ett av rummen, + rivit upp undergolvet, ska dra lite nya elkablar osv och göra om detta rum till ett litet kontorsrum och ett sovrum (var tidigare kök i detta rum)