Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Mitt första inlägg här på bygga hus! Tänkte dela med mig lite av mitt senaste projekt, nämligen en ny, stadig hyvelbänk till verkstaden.
I stora drag är det en helt "vanlig" hyvelbänk. Vad vanlig är kan man ju förstås diskutera... Ett underrede i furu med limmade sidor som är ihopmonterade med tvärreglar som är fästa i sidorna med vagnsbult.
Bänksskivan är laminerad i tre lager där de två yttersta är i 22 mm MDF och det innersta är en 11 mm OSB-skiva.
Jag har låtit bänken ha en finess som jag fick inspiration till från en artikel på nätet. The 21st century workbench kallar han den. Finessen består i att bänkskivan är delad i två delar på bredden. De två delarna kan skjutas isär för att skapa ett mellanrum mellan skivorna. Om man t.ex. vill såga stora skivor med cirkelsåg så har man då någonstans där klingan kan gå utan att man behöver såga sönder sin skiva!
Ovan ser man bänken med skivorna ihop. Nedan ser man den med skivorna isär.
Jag kommer att ladda upp bilder på den riktiga bänken också
Kommentera gärna och kom med förslag på andra finesser eller tillbehör som man kan ha nytta av!
Ni kan också följa projektet på min blog om ni skulle vara intresserade. mytinysteps.wordpress.com heter bloggen iaf.
/Jörgen
I stora drag är det en helt "vanlig" hyvelbänk. Vad vanlig är kan man ju förstås diskutera... Ett underrede i furu med limmade sidor som är ihopmonterade med tvärreglar som är fästa i sidorna med vagnsbult.
Bänksskivan är laminerad i tre lager där de två yttersta är i 22 mm MDF och det innersta är en 11 mm OSB-skiva.
Jag har låtit bänken ha en finess som jag fick inspiration till från en artikel på nätet. The 21st century workbench kallar han den. Finessen består i att bänkskivan är delad i två delar på bredden. De två delarna kan skjutas isär för att skapa ett mellanrum mellan skivorna. Om man t.ex. vill såga stora skivor med cirkelsåg så har man då någonstans där klingan kan gå utan att man behöver såga sönder sin skiva!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovan ser man bänken med skivorna ihop. Nedan ser man den med skivorna isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer att ladda upp bilder på den riktiga bänken också
Kommentera gärna och kom med förslag på andra finesser eller tillbehör som man kan ha nytta av!
Ni kan också följa projektet på min blog om ni skulle vara intresserade. mytinysteps.wordpress.com heter bloggen iaf.
/Jörgen
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Välkommen!
Roligt att fler diskussioner om hyvelbänkar kommer upp. Har själv velat i flera år om hur jag ska göra med en ny "master bench" och har under tiden köpt på mig flera stora arbetsbord och ett par hyvelbänkar och ett MFT/3.
Särskilt intresserad förstås av att veta var du köpt delar osv.
Hälsningar Erik
Roligt att fler diskussioner om hyvelbänkar kommer upp. Har själv velat i flera år om hur jag ska göra med en ny "master bench" och har under tiden köpt på mig flera stora arbetsbord och ett par hyvelbänkar och ett MFT/3.
Särskilt intresserad förstås av att veta var du köpt delar osv.
Hälsningar Erik
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Hej igen, här kommer som utlovat lite bilder på den riktiga bänken.
Till att börja med en bild på den understa delen av sidorna, regeln som också de höj-/sänkbara fötterna sitter i.
Som man ser på bilden tog jag ut ett tapphål i denna regel, det gjorde jag med mitt lilla borrstativ och en helt vanlig borrmaskin samt en lockbettel för att ta bort det sista så att hålet blev rektangulärt. Dock använde jag en vanlig s.k. centrumborr vilket jag ångrar lite. Jag borde ha köpt en borr av typen kvistborr (forstner bit på eng.) som ger mycket bättre precision på hålen man borrar.
Den motsvarande tappen i delen som sedan passades in i regeln ser ni på nästa bild. Bilden efter den är på hela sidan ihoplimmad. Båda sidorna är identiska med symmetriska mått så dom kan vändas åt vilken håll som helst.
Jag testade tre olika sätt att göra dessa tappar. Dels med min kap-/gersåg som jag ställde in på ett fast djup och sedan sågade lite snitt över änden på regeln där tappen skulle skapas. Mycket tidsödande och ganska dålig precision visade det sig. Sen testade jag istället att göra ungefär samma sak fast med mitt lilla sågbord istället. Det gick mycket bättre men blev fortfarande inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Båda dessa metoder bygger på att man sedan rensar upp tappen med ett vanligt stämjärn, man sågar alltså inte bort allt material utan lämnar lite. Den sista metoden var att istället fräsa bort material på mitt fräsbord. Denna metod var överlägset bäst tyckte jag. Det gick snabbt, med klart bäst precision och sedan slapp jag rensa upp med stämjärn.
Jag satte också dit ett dammskydd på sidorna för att senare undvika att få in damm i de lådor som jag ska bygga och sätta i underredet. Jag fräste ned ett par 4 mm mdf-bitar i sidan som man ser på denna bild.
Ihopmonterat ser underredet ut såhär:
Jag har monterat ihop sidorna med 5 st tvärgående reglar. De är fästa emot sidorna med vagnsbult av dimension M10 som går från sidorna in i reglarna. Man kan se små urtag på insidan av reglarna, där kommer vagnsbultarna fram och de drogs åt med hjälp av en kvadratisk bricka och en vanlig låsmutter.
Denna konstruktion fick jag inspiration till från denna video podcast (klicka på "How to build a workbench".) Dom använde dock genomgående gängade stänger vilket jag tyckte verkade vara lite overkill. Hursomhelst blev konstruktionen extremt stadig, jag kan inte rubba underredet så att det skevar eller skjuvar nånting. Dessutom om virket torkar ännu mer med tiden så kan jag dra åt muttrarna ännu mer.
På bilden ovan ser man en detaljbild av ett av skruvstyckena och hur det är monterad. Det är infällt i skivan, gjordes med handöverfräs, och sen är skruvstycket monterat med genomgående bult dimension M10. Som backar på skruvstycket gjorde jag ett par bitar av bok som är ett hårt och bra träslag för just det.
Nedan ser ni den färdiga produkten! Min nya stadiga hyvelbänk
Den första bilden visar hyvelbänken med båda skivorna ihopskjutna. Bordsskivorna har jag för övrigt lagt en 6 mm mdf-skiva ovanpå. Den är bara spikat med dyckert, meningen är att jag ska kunna byta den när den blir för sliten så har man den som en slityta helt enkelt. Även kantlisterna är 6 mm mdf.
Den andra bilden visar hyvelbänken med skivorna isär. Det gör att den effektiva ytan på bänken blir lite större. Dessutom kan man lägga upp en 2440 x 1220 mm skiva på bänken och såga upp i mindre bitar med cirkelsåg. Man lägger bara skivan så att man gör snittet där mellanrummet mellan bordsskivorna är. Eftersom jag också satte dit ett skruvstycke på sidan av bänken kan man sätta bitar där som man kan såga med handsåg, och låta handsågen löpa i mellanrummet mellan bordsskivorna.
Totalt tog det ca 50-60 timmar att färdigställa bänken, men det känns som väl investerad tid.
Hör gärna av er igen med kommentarer och förslag på förbättringar! Jag har redan några själv
/Jörgen
Till att börja med en bild på den understa delen av sidorna, regeln som också de höj-/sänkbara fötterna sitter i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som man ser på bilden tog jag ut ett tapphål i denna regel, det gjorde jag med mitt lilla borrstativ och en helt vanlig borrmaskin samt en lockbettel för att ta bort det sista så att hålet blev rektangulärt. Dock använde jag en vanlig s.k. centrumborr vilket jag ångrar lite. Jag borde ha köpt en borr av typen kvistborr (forstner bit på eng.) som ger mycket bättre precision på hålen man borrar.
Den motsvarande tappen i delen som sedan passades in i regeln ser ni på nästa bild. Bilden efter den är på hela sidan ihoplimmad. Båda sidorna är identiska med symmetriska mått så dom kan vändas åt vilken håll som helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testade tre olika sätt att göra dessa tappar. Dels med min kap-/gersåg som jag ställde in på ett fast djup och sedan sågade lite snitt över änden på regeln där tappen skulle skapas. Mycket tidsödande och ganska dålig precision visade det sig. Sen testade jag istället att göra ungefär samma sak fast med mitt lilla sågbord istället. Det gick mycket bättre men blev fortfarande inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Båda dessa metoder bygger på att man sedan rensar upp tappen med ett vanligt stämjärn, man sågar alltså inte bort allt material utan lämnar lite. Den sista metoden var att istället fräsa bort material på mitt fräsbord. Denna metod var överlägset bäst tyckte jag. Det gick snabbt, med klart bäst precision och sedan slapp jag rensa upp med stämjärn.
Jag satte också dit ett dammskydd på sidorna för att senare undvika att få in damm i de lådor som jag ska bygga och sätta i underredet. Jag fräste ned ett par 4 mm mdf-bitar i sidan som man ser på denna bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ihopmonterat ser underredet ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har monterat ihop sidorna med 5 st tvärgående reglar. De är fästa emot sidorna med vagnsbult av dimension M10 som går från sidorna in i reglarna. Man kan se små urtag på insidan av reglarna, där kommer vagnsbultarna fram och de drogs åt med hjälp av en kvadratisk bricka och en vanlig låsmutter.
Denna konstruktion fick jag inspiration till från denna video podcast (klicka på "How to build a workbench".) Dom använde dock genomgående gängade stänger vilket jag tyckte verkade vara lite overkill. Hursomhelst blev konstruktionen extremt stadig, jag kan inte rubba underredet så att det skevar eller skjuvar nånting. Dessutom om virket torkar ännu mer med tiden så kan jag dra åt muttrarna ännu mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ovan ser man en detaljbild av ett av skruvstyckena och hur det är monterad. Det är infällt i skivan, gjordes med handöverfräs, och sen är skruvstycket monterat med genomgående bult dimension M10. Som backar på skruvstycket gjorde jag ett par bitar av bok som är ett hårt och bra träslag för just det.
Nedan ser ni den färdiga produkten! Min nya stadiga hyvelbänk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första bilden visar hyvelbänken med båda skivorna ihopskjutna. Bordsskivorna har jag för övrigt lagt en 6 mm mdf-skiva ovanpå. Den är bara spikat med dyckert, meningen är att jag ska kunna byta den när den blir för sliten så har man den som en slityta helt enkelt. Även kantlisterna är 6 mm mdf.
Den andra bilden visar hyvelbänken med skivorna isär. Det gör att den effektiva ytan på bänken blir lite större. Dessutom kan man lägga upp en 2440 x 1220 mm skiva på bänken och såga upp i mindre bitar med cirkelsåg. Man lägger bara skivan så att man gör snittet där mellanrummet mellan bordsskivorna är. Eftersom jag också satte dit ett skruvstycke på sidan av bänken kan man sätta bitar där som man kan såga med handsåg, och låta handsågen löpa i mellanrummet mellan bordsskivorna.
Totalt tog det ca 50-60 timmar att färdigställa bänken, men det känns som väl investerad tid.
Hör gärna av er igen med kommentarer och förslag på förbättringar! Jag har redan några själv
/Jörgen
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Snyggt bygge! Håller själv på med en arbetsbänk men den baserar sig på ett höj och sänkbart underrede som jag fått tag på. Var fick du tag på skruvstycket? Import eller? Har försökt att hitta till vettigt pris i svedala men inte lyckats ännu.
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Ang. skruvstycket så beställde jag via en bygghandel här hemma. Dom i sin tur beställde från en grossist som heter Thomée och som har detta skruvstycke. Så du behöver hitta en bygghandel som kan beställa ifrån Thomée. Jag fick ge ca 600 spänn styck men jag tror jag fick ett riktigt bra pris.
Skruvstycket är från Irwin, du kan titta på det här. Men i ärlighetens namn finns det nog gott bättre skruvstycken på marknaden. Det är dock rätt knivigt att få tag i sådana här saker i Sverige verkar det som...
/Jörgen
Skruvstycket är från Irwin, du kan titta på det här. Men i ärlighetens namn finns det nog gott bättre skruvstycken på marknaden. Det är dock rätt knivigt att få tag i sådana här saker i Sverige verkar det som...
/Jörgen
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Den stora skivan sitter fast med träskruv i underredet. Sen är skruvarna gömda under slitytan på skivan. Den bakre skivan ligger på underredet, men den sitter fast på två st glidreglar som i sin tur glider i varsin styrande "kanal" som sitter under den stora skivan. Ungefär samma princip som för en tilläggsskiva som man kan dra ut på ett vanlig matbord.
/Jörgen
/Jörgen
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Snyggt jobbat!
Angående skruvstycken så köpte jag ett härifrån:
http://www.fine-tools.com/schraub.htm Frakten från tyskland var förvånandsvärt överkommlig.
/Bengt
Angående skruvstycken så köpte jag ett härifrån:
http://www.fine-tools.com/schraub.htm Frakten från tyskland var förvånandsvärt överkommlig.
/Bengt
Medlem
· Östergötland
· 5 inlägg
Tackar! Kul att ni som kommenterat verkar gilla den! Jag har börjat använda den lite grann och det enda än så länge som är icke optimalt är att skruvstyckena skevar lite väl mycket när man spänner fast nåt i dom. Men man kan ju alltid skaffa lite klossar som man kan lägga i på motsatt sida när man spänner fast. Sen ska det ju förstås dit några lådor också i underredet, har inte bestämt mig än om det ska bli 2 eller 4 st.
Om någon skulle vara intresserad av att bygga en själv så har jag en komplett SketchUp modell. Säg bara till så mailar jag gärna den
/Jörgen
Om någon skulle vara intresserad av att bygga en själv så har jag en komplett SketchUp modell. Säg bara till så mailar jag gärna den
/Jörgen
En sak som jag alltid brukar råka ut för att man efter att ha byggt något direkt inser att prylen hade kunnat förbättrats på ett antal punkter. Har man då lagt massor med tid för att få till det riktigt snyggt känns det rätt surt. Därför har jag omedvetet börjat dra mig för att bygga större prylar och börja med större projekt. Med trådar som denna blir man ju dock rätt inspirerad
var hitta du sådna tvingar?jorgasdelahoya skrev:Ang. skruvstycket så beställde jag via en bygghandel här hemma. Dom i sin tur beställde från en grossist som heter Thomée och som har detta skruvstycke. Så du behöver hitta en bygghandel som kan beställa ifrån Thomée. Jag fick ge ca 600 spänn styck men jag tror jag fick ett riktigt bra pris.
Skruvstycket är från Irwin, du kan titta på det här. Men i ärlighetens namn finns det nog gott bättre skruvstycken på marknaden. Det är dock rätt knivigt att få tag i sådana här saker i Sverige verkar det som...
/Jörgen
Eftersom TS inte verkar ha varit aktiv på ett tag så ger jag mig på en gissning: Sjöbergs bänkspännare ST03berne88 skrev:
http://webshop.sjobergs.se/product_info.php?products_id=1036
http://skolinredning.se/produkter/l...nnare-st03-for-hyvelbankar-nordic-plus-2-pack
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det verkar som om bänktången TS utrustat sin bänk med kommer från Irwin Records Woodcraft-serie, och inte Professional Woodworking Vices vilket troligen förklarar en del av problemen som omnämns. Har själv en Irwin Record bänktång 53ed Quick Release, har för mig att den väger 18kg, och är stadigare än Woodcraft-tängerna.jorgasdelahoya skrev:Ang. skruvstycket så beställde jag via en bygghandel här hemma. Dom i sin tur beställde från en grossist som heter Thomée och som har detta skruvstycke. Så du behöver hitta en bygghandel som kan beställa ifrån Thomée. Jag fick ge ca 600 spänn styck men jag tror jag fick ett riktigt bra pris.
Skruvstycket är från Irwin, du kan titta på det här. Men i ärlighetens namn finns det nog gott bättre skruvstycken på marknaden. Det är dock rätt knivigt att få tag i sådana här saker i Sverige verkar det som...