Börjar dra ihop sig till ett projekt jag länge velat göra, nämligen en sängstomme. Jag är total nybörjare men man måste ju börja nånstans.

Min tanke är att använda limträ 90x90 till de fyra hörnen. Som gavel en limfogskiva som jag fäller in i stolparna. Likadant på långsidorna. Efter det tänkte jag göra utanpåliggande speglar i mdf som limmas fast på gaveln. Går det eller är det fel?
Långsidorna och gavlarna fäller jag in ca 2-3 cm i hörnpelarna och skruvar fast med något beslag, finns det kanske nåt lämpligt som är till för sånt?
Över gavlarna och sidorna tänker jag mig ett lock, kanske av ek? Hela stommen kommer bli vit i övrigt.
Ni som vet, kommer det att fungera att göra så här?
Slutligen har jag tänkt hålla på i garaget, utan bilar och fukt samt att jag innan jag köper materialet brassar på värmen till drygt 20 grader. Problem?

/Calle
 
Som du själv verkar misstänka är det knepigt att limma ett stumt material som mdf mot massivt trä som rör sig. Med största sannolikhet kommer speglarna att lossna. Eftersom du ändå ska måla så skulle jag bytt ut limfogen i gaveln mot en kraftig lamellskiva. Vidare skulle du kunna fräsa in gaveln djupare (60-70 mm) i stolpen med tät passning och limma den. Istället för att fräsa in långsidorna så finns det speciella sängbeslag (sänghakar) för att förankra långsidorna mot gaveln. Rätt monterade sitter de bergfast, samtidigt som de har den fördelen att det är mycket enkelt att knacka isär sängen. En stor fördel med en så otymplig möbel. T ex nr 947 här:
http://theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4060&menuitemid=4060
Annars låter det som ett genomförbart projekt som kan se trevligt ut. Köp gärna en hygrometer och håll koll på fuktigheten också i garaget.
 
Redigerat:
S
mdf rör sig även den men på annat sätt.
 
Tack för kanonsvar. Följer samtliga råd och beställer lika beslag idag.
En till fundering, vet inte riktigt hur jag ska avsluta huvudgavelns stolpar uppåt på ett snyggt sätt. Vill helst inte sätta på nåt lock där, har funderat på någon form av väldigt låg pyramidform, ca 1-2 cm höjd eller nåt. Men jag tvivlar på att jag kommer få till det snyggt.
 
Har du en kap o gersåg kan du köra pyramidformen där. Distinkt stopp på motsatta änden mot där du vill såga pyramiden, vinkla såghuvudet till lagom vinkel och såga från 4 håll. Det viktiga är att stolpen har samma längreferens för de 4 sågsnitten men det ordnas enkelt med ett längdstopp.

edit, förtydligande. Du behöver inte fundera på att försöka träffa "mitten" med sågsnittet, gör stolpen överlång så sköter sågningen från 4 håll att toppen på pyramiden hamnar i centrum.
 
Tror jag förstår hur du menar. Så länge jag påbörjar alla 4 snitt på samma ställe så blir det bra? Och sen kapar man längden i botten sist då?
 
Tja, botten kan du ju kapa antingen innan eller efter du gör pyramiden. Det viktiga är att du sätter botten mot längdstoppet och att du har längd nog att såga pyramiden utan att försöka sikta in nåt centrum.
 
Ja precis, kom på efter jag skrev att toppen också kapas av när man gör pyramiden :)
 
har du en laser på kap/ger sågen så kan du tangera strålen mot föregående snitt. Rekommenderar dock att ha en stopp som övriga säger.
 
Fick hem sänghakar från specialbeslag i måndags. Imorrn blir det en liten inköpsrunda för resten av materialet. En fundering om monteringen av sänghakarna, så här tänker jag. Fräsa in själva järnet i långsida och gavelstolpe, plus att man får fräsa lite djupare spår i mitten där hakarna går in. Korrekt? Sen antar jag att haken sitter i gaveln och hålen i långsidan, så passar de iaf bäst ihop.

Ang material till gavelsidan så verkar en lamellskiva vara rätt svår att få tag på. Hur blir det att använda 22mm mdf som limmas fast infräst 6 cm i båda stolparna? Har inte bestämt än om det blir två speglar eller bara en ram, ev med nån text eller annan dekoration i.
 
Har kommit en bit på vägen nu, blev iaf mdf som gavlar. Snabb fråga, limma ihop med pelarna före eller efter målning? Passar så grymt bra nu så om jag målar före måste jag nog fräsa ur pelarna en mm extra. Hur brukar ni göra?
 
Hon gnäller jämt på att man ska slänga gamla strumpor. Jag tycker de kan va bra att ha kvar :)
 
Här kommer bilden också
 
  • 1388478672907.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett problem som jag funderar på. Långsidorna trycks ut i nederkant. Har jag monterat sänghakarna fel tro? Kan jag ha använt för små hakar? Långsidorna är 30 cm hög och hakarna var 16 cm om jag kommer ihåg rätt. Sängstommen blev iaf bra och stabil, synd bara på det här. Det gör ju också att den knarrar till just när man lägger sig, det blir som en liten vridning.

En lösning jag funderat på är att fräsa in sidorna ca 0,5-1 cm i gavlarna och ha haken där. Det skulle funka för jag har 2 cm tillgodo på längden. Hålet som skulle uppstå ovan långsidorna i gavlarna täcks av en eklist. Tror ni det skulle kunna åtgärda problemet?
 
1393704032174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har det blivit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.