Börjar dra ihop sig till ett projekt jag länge velat göra, nämligen en sängstomme. Jag är total nybörjare men man måste ju börja nånstans.

Min tanke är att använda limträ 90x90 till de fyra hörnen. Som gavel en limfogskiva som jag fäller in i stolparna. Likadant på långsidorna. Efter det tänkte jag göra utanpåliggande speglar i mdf som limmas fast på gaveln. Går det eller är det fel?
Långsidorna och gavlarna fäller jag in ca 2-3 cm i hörnpelarna och skruvar fast med något beslag, finns det kanske nåt lämpligt som är till för sånt?
Över gavlarna och sidorna tänker jag mig ett lock, kanske av ek? Hela stommen kommer bli vit i övrigt.
Ni som vet, kommer det att fungera att göra så här?
Slutligen har jag tänkt hålla på i garaget, utan bilar och fukt samt att jag innan jag köper materialet brassar på värmen till drygt 20 grader. Problem?

/Calle
 
Som du själv verkar misstänka är det knepigt att limma ett stumt material som mdf mot massivt trä som rör sig. Med största sannolikhet kommer speglarna att lossna. Eftersom du ändå ska måla så skulle jag bytt ut limfogen i gaveln mot en kraftig lamellskiva. Vidare skulle du kunna fräsa in gaveln djupare (60-70 mm) i stolpen med tät passning och limma den. Istället för att fräsa in långsidorna så finns det speciella sängbeslag (sänghakar) för att förankra långsidorna mot gaveln. Rätt monterade sitter de bergfast, samtidigt som de har den fördelen att det är mycket enkelt att knacka isär sängen. En stor fördel med en så otymplig möbel. T ex nr 947 här:
http://theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4060&menuitemid=4060
Annars låter det som ett genomförbart projekt som kan se trevligt ut. Köp gärna en hygrometer och håll koll på fuktigheten också i garaget.
 
Redigerat:
S
mdf rör sig även den men på annat sätt.
 
Tack för kanonsvar. Följer samtliga råd och beställer lika beslag idag.