1 662 145 läst · 3 195 svar
1662k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Snyggt, hur är bottnarna infästa?
Jespiir skrev:Det blev lite hemlagade julklappar i år
Två mindre förvaringslådor, en med lock lagom för pennor i Furu och en öppen i Ek för t.ex. kryddor eller dylikt.
Allt gjort med handverktyg såklart!
Minnesanteckning till mig själv: Börja med julklapparna i god tid så att du slipper jobba nattskiftet dagarna innan doparedagen...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Tack för alla positiva kommentarer!
Nej filten har jag inte gjort själv, den står kära moster för.
Botten är faktiskt bara limmat på plats. Fullt medveten om att det inte är en optimal lösning gällande fuktrörelser i träet.
Min krassa inställning är att med så små dimensioner så bör det fungera ändå Tiden kanske kommer att motbevisa mig.
Samma resonemang applicerade jag gällande sinkningarnas orientering, på en större kista hade jag gjort som fiskbuggaren säger och satt stjärtarna på kortsidan.
Gott nytt åt med många härliga byggprojekt!
Nej filten har jag inte gjort själv, den står kära moster för.
Botten är faktiskt bara limmat på plats. Fullt medveten om att det inte är en optimal lösning gällande fuktrörelser i träet.
Min krassa inställning är att med så små dimensioner så bör det fungera ändå Tiden kanske kommer att motbevisa mig.
Samma resonemang applicerade jag gällande sinkningarnas orientering, på en större kista hade jag gjort som fiskbuggaren säger och satt stjärtarna på kortsidan.
Gott nytt åt med många härliga byggprojekt!
Snyggt jobb!!
Schatull i teak och lönn, teaken kommer från en gammal dörr och lönnen från egen skog. Handsinkat och pluggat.
Olat med teak olja. Arbetstid ca 20 timmar.
Olat med teak olja. Arbetstid ca 20 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inget färdigt men här kommer bilder på senaste projektet
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bara en enkel fråga från en beundrare av ditt schatull: Varför har du lagt fiberriktningen i pluggarna på tvärs?Sir Anton skrev:
Är det för att få kontrastverkan?
Jag har pluggat lite i båtsnickeri och där ansträngde man sig att både textur och fiberriktning hos pluggarna skulle göra dem så osynliga som möjligt.
[quote name="Sir Anton" post=1899774]Schatull i teak och lönn...[/QUOTE]
Bara en enkel fråga från en beundrare av ditt schatull: Varför har du lagt fiberriktningen i pluggarna på tvärs?
Jag har pluggat lite i båtsnickeri och där ansträngde man sig att både textur och fiberriktning hos pluggarna skulle göra dem så osynliga som möjligt.
Vad trevligt att du gillar det
Det är lite en kombination av estetik och konstruktion, dels tycker jag som du sa att det är snyggt med kontrasten(därav pluggen i lönn och kilen i teak) sedan varför jag placera de mot fiberriktningen är för jag inte ville riskera att spräcka upp brädbitarna(eftersom de är de enda som håller fast botten, så sitter dom ganska skapligt i spänn )
Bara en enkel fråga från en beundrare av ditt schatull: Varför har du lagt fiberriktningen i pluggarna på tvärs?
Vad trevligt att du gillar det
Det är lite en kombination av estetik och konstruktion, dels tycker jag som du sa att det är snyggt med kontrasten(därav pluggen i lönn och kilen i teak) sedan varför jag placera de mot fiberriktningen är för jag inte ville riskera att spräcka upp brädbitarna(eftersom de är de enda som håller fast botten, så sitter dom ganska skapligt i spänn )
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
OK, så det mörka är en kil.Sir Anton skrev:Det är lite en kombination av estetik och konstruktion, dels tycker jag som du sa att det är snyggt med kontrasten(därav pluggen i lönn och kilen i teak) sedan varför jag placera de mot fiberriktningen är för jag inte ville riskera att spräcka upp brädbitarna(eftersom de är de enda som håller fast botten, så sitter dom ganska skapligt i spänn )
Aha, det förstod jag inte, jag tänkte på pluggar över försänkta skruv bara.
Då låter det ju mycket förnuftigt
Och ja, schatullet är väldigt snyggt!