3 633 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Mögel efter relaining, vem ska sanera?
Bor med min familj i en lägenhet i ett hus byggt 1912. Vi har 6 rum och kök (+ tvättstuga) som har en yta på ca 135 kvm. För 2 år sedan så relinade hyresvärden avloppen och i samband med detta läckte det ut vatten på 2 ställen. I en vägg kom det ut en större mängd vatten, samt i taket i köket.
Hela familjen är nästan alltid snuviga, har ofta huvudvärk och allmänt trötta. Vår 5-åring har fått astma och hostar konstant när vi slutar medicineringen. Även irriterande och svidande ögon lider vi av.
Jag misstänkte att vi hade mögel efter vattenläckaget, så jag tog prover och skickade in för analys. Det visade sig innehålla väldigt höga halter av Streptomyces m.m.
Vilket också kan förklara våra besvär.
Då vattenläckan jag upptäckte beror på att firman som relinade rören blästrade hål på dem, så kanske det finns mer mögel i väggar och tak, som sprids i luften
Vem kontaktar man för att få en full utredning om det finns mer mögel i huset? Och skall reliningsfirman stå för kostnaderna? Det är 2 år sedan jobbet utfördes.
Tacksam för alla som kan hjälpa oss.
Hela familjen är nästan alltid snuviga, har ofta huvudvärk och allmänt trötta. Vår 5-åring har fått astma och hostar konstant när vi slutar medicineringen. Även irriterande och svidande ögon lider vi av.
Jag misstänkte att vi hade mögel efter vattenläckaget, så jag tog prover och skickade in för analys. Det visade sig innehålla väldigt höga halter av Streptomyces m.m.
Vilket också kan förklara våra besvär.
Då vattenläckan jag upptäckte beror på att firman som relinade rören blästrade hål på dem, så kanske det finns mer mögel i väggar och tak, som sprids i luften
Vem kontaktar man för att få en full utredning om det finns mer mögel i huset? Och skall reliningsfirman stå för kostnaderna? Det är 2 år sedan jobbet utfördes.
Tacksam för alla som kan hjälpa oss.
Det bästa är nog att kontakta hyresvärden först, därefter eventuellt företaget som utfört jobbet. Detta innan du bekostar egna undersökningar. Bättre att ta det i rätt steg. Vem vet, företaget ifråga kanske löser detta väldigt smidigt om man bara kontaktar dem och för en diskussion kring det hela.
Bara mina fem cent.
Bara mina fem cent.
Ja det låter ju verkligen inte bra om du har barn som far illa av det. Få tag i avtalet och kolla det, sedan får du eventuellt gå svärfars ärende och agera talesperson mot företaget. Detta om svärfar själv inte tar tag i det hela förstås. Glöm inte att hålla en god ton i kontakten med företaget som gjort reliningen, man vinner alltid på det i slutändan. Som sagt, de kanske inser problemet och löser det hela på ett jättebra vis. Eller så bråkar de….men den biten tar vi när/om den uppstår
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Besvärlig sits när det gäller en ev. konflikt med den närmaste släkten, eller rentav familjen.
Det är verkligen att beklaga!
Men för barnens skull hade jag nog vägt deras hälsa högre än något annat och skaffat annat boende.
Så snart som möjligt!
Så får svärföräldrarna lösa ev. mögelproblem i sitt hus utan att det skall behöva kompliceras av familjestrider också.
Det är verkligen att beklaga!
Men för barnens skull hade jag nog vägt deras hälsa högre än något annat och skaffat annat boende.
Så snart som möjligt!
Så får svärföräldrarna lösa ev. mögelproblem i sitt hus utan att det skall behöva kompliceras av familjestrider också.
Håller med övriga.
Relineade (svårt ord att böja på svenska) själva för ett år sedan. Och hade något hänt då så hade vi fått ta kontakt med firman. Men vi äger ju allt.
Tror att alla större firmor typ Tubus, har 10-20 (20 är nog normalt) års garanti. Så din svärfar som ägare bör inte behöva ta den finansiella smällen.
Sätt in avfuktare med filter, eller köp ett separat filter omgående. Detta bör ägaren (oavsett blodsband) stå för. Er hälsa är viktigast. Sådant där kan leda till mycket obehagligheter.
Mvh
Stefan
Relineade (svårt ord att böja på svenska) själva för ett år sedan. Och hade något hänt då så hade vi fått ta kontakt med firman. Men vi äger ju allt.
Tror att alla större firmor typ Tubus, har 10-20 (20 är nog normalt) års garanti. Så din svärfar som ägare bör inte behöva ta den finansiella smällen.
Sätt in avfuktare med filter, eller köp ett separat filter omgående. Detta bör ägaren (oavsett blodsband) stå för. Er hälsa är viktigast. Sådant där kan leda till mycket obehagligheter.
Mvh
Stefan
Tja, nu relinar vi våra stammar. Om en läcka uppstår pga reliningen så tar företaget på sig kostnaden. Då dessa har orsakat skadan i samband med rengöringen och sedan missat nånting under arbetet med reliningen.
Gjordes det ingen besiktning efter arbetet?
Gjordes det ingen besiktning efter arbetet?
Har nu haft lite samtal och kollat hur det gått till, det verkar inte finnas något kontrakt, bara en mailkonversation och en faktura som betalats.
Sätta in en avfuktare är inte nödvändigt nu då det inte finns nån fukt längre. Efter att reliningsfirman upptäckt att det uppstått en läcka så bestämdes det att trycka i ett mindre rör i det gamla. Avloppet går till diskbänken på våning 3,
Och det verkar inte ha läckt innan reliningsfirman blästrade rören då det inte är ruttet virke iväggarna. Jag öppnade upp ett hål på 30*30 cm där röret går och man kan se att det "runnit" vätska på stockväggarna.
Väggarna består av grova plank med vass och puts på.
Ska ringa reliningsfirman på måndag och fastighetens försäkringsbolag och höra med dem hur vi ska kunna åtgärda problemet. I försäkringspappret (på fastigheten) står också att självrisken är 0:- vid mögelbesvär (upp till 500000 , undra vad det kan betyda?
Sätta in en avfuktare är inte nödvändigt nu då det inte finns nån fukt längre. Efter att reliningsfirman upptäckt att det uppstått en läcka så bestämdes det att trycka i ett mindre rör i det gamla. Avloppet går till diskbänken på våning 3,
Och det verkar inte ha läckt innan reliningsfirman blästrade rören då det inte är ruttet virke iväggarna. Jag öppnade upp ett hål på 30*30 cm där röret går och man kan se att det "runnit" vätska på stockväggarna.
Väggarna består av grova plank med vass och puts på.
Ska ringa reliningsfirman på måndag och fastighetens försäkringsbolag och höra med dem hur vi ska kunna åtgärda problemet. I försäkringspappret (på fastigheten) står också att självrisken är 0:- vid mögelbesvär (upp till 500000 , undra vad det kan betyda?