hejsan,

våran diskmaskin är en rostfri från Husqvarna. Den är från 2004, modell Cardinal 5170.

Alltså ganska ny och fin men den fungerar inte längre. Den diskar men diskar bara kallt. Den torkar inte heller disken efter den diskat klart. Detta tyder väl på att elementet är kass, eller kan det vara något annat?
Ett element kostar runt 600 kronor har jag sett, och det är ju helt ok. Är det någon som vet om det är lätt att byta det själv? Jag är ganska duktig på el men har aldrig varit inne i en diskmaskin förrut...

Taksam för tips. Är det för krångligt får jag försöka boka någon som kommer för jag klarar mig inte utan diskmaskin har jag märkt.. :)

mvh
/Mattias
 
Nu vet jag inte hur det ser ut i just den maskinen, men har bytt i en annan maskin för många år sedan. Enkelt.

Det som är lite struligt med all reparationsverksamhet på diskmaskiner är att i princip allting sitter nere vid golvet. enklast är ofta att vända upponer på den medan man jobbar, men då rinner det ut ganska mycket vatten. Du bör nog också kontrollera att dte verkligen är elementet som är trasigt. Enklast med en ohmmätning. Det brukar även finnas en temperatursäkring någonstans, och det finns troligen någon form av termostatfunktion som kan vara felaktig.

Köper du prylarna på electrolux on-line reservdelsbutik så kommer det på posten inom någont dygn, suverän service. Där finns även sprängskiss på maskinen.
 
Du har väl någon styrning på värmen också, termostat, kontaktor, programverk/styrkort, samt på morsans Miele jag grävde i före jul så satt det en tryckgivare också som stängde av värmen om det inte fanns vatten, men den borde ju inte påverka torkvärmen.
 
Tack för de snabba svaren.

Jag får försöka felsöka lite. Helt enkelt skruva isär lite.. :)
Ohm mätning hur gör jag det? jag har en multimeter och fixar att ställa in den på ohm, men vad ska resultatet bli på min mätning. Är det ett motstånd är den hel/trasig då?

Sprängskiss låter inte fel, får försöka hitta den.
 
Om elementet är trasigt är det troligen oändlig resistans i det. Annars borde det vara storleksordningen 20-50 ohm. Lossa helst åtminstonde en ledare till det när du mäter så att du inte istället mäter resistansen i termostaten eller vad det kan sitta i andra änden på trådarna.
 
Börja med att mäta växelspänning på elementet under drift så du ser om det överhuvudtaget får ström. Finns det mos är ju saken klar.

Men, för att vara lite moraltant, ta det lugnt och fint. Jordad diskmaskin, ev vatten, ligga och simma på golvet och svårt att komma åt och se vad man gör är som upplagt för högspänningspolka...
 
Det mest troliga är att det är kretskortet till styrningen som brunnit.
ca 1500 skulle jag tro att ett nytt kostar.
Elementen går inte sönder så ofta.
 
Nu har jag tagit loss elementet och precis som "hempularen sa låg motståndet på 28 Ohm, kan jag vara säker på att det inte är elementet som det är fel på då?

Kanske har "basil" rätt och det är ett kretskort som är kass. Någon som vet hur man kollar det, eller ens hittar det... Tacksam för tips innan jag plockat isär hela maskinen.. man ska ju få ihop den igen.. :)
 
Som Fotografen skrev i sitt inlägg, mät elementet under drift och se om det finns ~230V fram
Var bara noga med att inte stoppa in fingrarna i nåt, det sticker till ordentligt om du inte har jordfelsbrytare
Med all sannolikhet har du inte spänning och då sitter felet i styrningen
Troligtsvis något litet motstånd, konding eller chip men det billigaste är nog att byta hela kortet
 
Kortet sitter nog i överdelen av luckan, vid knapparna så att säga.
Man kan ganska lätt se om en konding eller dyligt har brunnit, det brukar vara lite svart på kortet då.
 
ok ska kolla om jag kan se något på kortet. Bra tips!

Mäta under drift aktar jag mig för, har gjort det en gång på en tv när jag försökte fixa ett glapp. Visst jag lyckades fixa tv:n men oj vilken stöt jag fick, var så håret reste sig..
Dessutom skulle inte vattenslangarna/strömmen räcka för att köra med diskmaskinen utdragen.

Fortsättning följer.... :)
 
Nu har jag kollat upp kortet noga och det ser bra ut. Allt ser helt nytt ut. Inte svart eller någon avbränd krets där. Rätt skönt eftersom det var lite dyrare vad jag förstår. Men då återstår problemet, fattar inte vad det är som är fel. Maskinen går ju som vanligt bara vattnet som inte blir varmt..
Lutar mer och mer åt att det får komma en reperatör. Jobbigt att diska för hand har jag märkt..
 
Maskinen sitter väl med en vanlig stickkontakt?
Vattnet behöver inte vara inkopplat för att snabbt avgöra om det finns spänning
Linda två trådar provisoriskt runt kabelskorna, en vid elementet ( fas ) och en i plåten ( 0 ) och koppla in mätinstrumentet inställd på växelström ( mer än ~ 230V )
Kör det kortaste programmet för att se om spänningen finns där
Du kan i lugn och ro sitta och invänta med en kopp kaffe och mätinstrumentet liggande på golvet utan risk för hårresning
Självförtroendet skall man inte leka med ;)

Problemet med tiden och att självförtroendet ökar kan bli att prylarna aldrig tar slut
Vår diskmaskin var över 20 år när den sist krånglade och då sa frugan stopp
Hon skulle ha en ny och tystare med massa elektronik
 
Det kan fortfarande vara kortet, även om du inte ser något som ser bränt ut.
Eftersom maskinen är ganska ny är det inte speciellt troligt att det är elementet.
Min gissning är nog tyvärr kortet i alla fall.

Nytt kort och en kille som kommer ut och kollar/installerar det nya kortet går väl på ca 3000:-
Men med hemförsäkringen kan du kanske komma undan med självrisken?
 
Tessok skrev:
Maskinen sitter väl med en vanlig stickkontakt?
Vattnet behöver inte vara inkopplat för att snabbt avgöra om det finns spänning
Linda två trådar provisoriskt runt kabelskorna, en vid elementet ( fas ) och en i plåten ( 0 ) och koppla in mätinstrumentet inställd på växelström ( mer än ~ 230V )
Kör det kortaste programmet för att se om spänningen finns där
Du kan i lugn och ro sitta och invänta med en kopp kaffe och mätinstrumentet liggande på golvet utan risk för hårresning
Självförtroendet skall man inte leka med ;)


Nu har jag kört ett kort diskprogram med vatten inkopplat. (Den ville inte starta alls utan vatten, vilket är logiskt..)
Jag drog ur kontakten ur värmeelementet och mätte på kontakten. Tänkte om det kommer ström till elementet så måste det ju komma där. Så jag tog två kabelskor och stack in och i skorna satte jag mitt mätinstrument. Mätte inte som du skrev då Tessok såg jag nu, men borde fungerat lika bra tycker jag.

Precis när jag tryckte på power gav instrumentet utslag så det kom en strömpuls då, men sen hände det aldrig något mer. Så antar att det inte går fram ström till elementet under körning. Kan det vara något annat då mer än styrkortet? Har tittat en gång till på kortet nu, extremt noga den här gången och det verkar inte vara något sönder där. Kanske kan vara det ändå, men någon kondensator är absolut inte sönder för det hade man ju sett.

Det var lite kul att köra maskinen utdragen med vattnet på, saknade kaffet bara som du skrev om Tessok :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.