Hej!

Jag har ett väggskåp i köket med plats för mikro (http://www.ikea.com/PIAimages/30166_PE118060_S4.jpg)

Nu valde jag att inte köpa en ny inbyggnadsmikro, utan min kära gamla vita plastiga fick flytta in dit. Praktiskt och ekonomiskt men inte så snyggt....

Letar efter nån form av "döljare" som kan stå öppet till vardags, men kan stängas när man inte vill se. Typ Jalusi. Ikeas Jalusi har fel mått, men det kanske går att "såga" till rätt storlek? Lucka känns opraktiskt, då jag säkert kommer ha öppet för det mesta

Förslag och idéer mottages tacksamt!
 
Jag skulle nog ändå satsa på en lucka om mikron får plats bakom. Har haft min mikro gömd i vanliga köksskåp i flera kök jag bott och det fungerar utmärkt.

Det är inte särskilt jobbigt att putta till luckan så att den stängs, tror snarare att risken är större att du inte stänger en jalusi som inte är i vägen när den är öppen på samma sätt som en lucka.
Och tro mig, jag är verkligen ingen pedant, utan tycker snarare att allt som måste stängas har ett visst mått av jobbighet över sig, men detta är inte alls jobbigt!

/Elin
 
Håller med kloka_elin! Luckan är verkligen inte alls jobbig. Enda nackdelen med vår lucka är att den är lätt att slå i huvet när man ger hunden mat samtidigt som man micrar... Men det är en annan femma!
 
Oj två röster för lucka! Vad ska jag ta mig till? :)

Oh, jag tycker inte alls att det är jobbigt att stänga till en lucka! Tänkte snarare på att den måste stå öppen medan man använder och då är den i vägen, vilket jalusi inte skulle vara.
Jag är flitig användare av micro under matlagningen (förkoka, smälta, hålla varmt), och med en ev lucka på 60cm som sticker ut är risken att man slår huvudet maximal!

Kanske kan det funka om det finns nåt typ luftdämpat gånggärn som öppnar uppåt istället för sidledes? Vad tror ni? Har någon sett ett sånt gångjärn?
 
Jodå,sådana gångjärn har jag på ett skåp. Jag köpte det nog hos en köksleverantör. Eller kanske det var på Coop ? Men finns gör dom..men jag minns inte vart jag köpte dom just för stunden i alla fall..
 
ikea har gångjärn till sina liggande skåp, men de är inte luftdämpade så vitt jag vet.
Just nu brukar jag faktiskt stänga om mikron när den är igång (låter mindre och dörren är inte i vägen) men det kräver ju lite luft omkring den för att det inte ska överhettas.

/Elin
 
Hallå!

Jag har kollat Blums hemsida och visst hade de sådanna gångjärn, och massa andra fiffiga lösningar! Fast då ska man hitta den i nån affär också"

Ikeas gångjärn till liggande skåp låter intressant (och lättillgängligt)! Hur funkar de? De kan inte vara samma gångjärn som till stående skåp va? Det skulle ju annars innebära att man måste hålla upp luckan medan man tar ut saker?
Den behöver inte vara luftdämpad men det måste kunna stå öppet av sig självt.
 
Ikeas gångjärn är ganska stora historier som kan hålla luckan öppen i vilken vinkel som helst. Kan tyvärr inte beskriva särskilt bra, men de är som "hårt åtskruvade" så att man måste trycka/dra i luckan och när man släpper så stannar den i det läget.
Ursäkta denna ganska kassa beskrivning, enklast är nog att åka och kolla i affären, jag hittar inget på hemsidan.

/Elin
 
  • Gilla
Hannapanna:)
  • Laddar…
Vi har en lucka som kan stå öppen utan att vara ivägen (utom för luckan över...) Beslag från Hettich.
 
  • Nytt kök-microlucka.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan finnas inbyggnadsramar att köpa till din micro, kolla med tillverkaren av microvågsugnen. Med en sådan ram täcker du mellanrummet mellan micron och skåpet, ger samma resultat som en imbyggnadsmicro.

Vi tänkte använda en sån då vi redan hade en micro med extra allt, tyvärr fanns det ingen att tillgå till min modell. Vi har därför micron placerad i ett vanligt skåp bakom en lucka. I en tidigare lägenhet placerade vi den i överskåpet över kylen.

/fredrik
 
Med reservation för att länken inte funkar så har ju Gram en snygg (smaksak) lucka avsedd för att dölja en "vanlig" micro i skåp:
GRAM A/S - lucka

Funkar kanske inte i ett väggskåp men när ämnet ändå är på tal så... Jag såg den på Hem & Villa-mässan 2006 och tyckte det var en smart lösning.
 
ginnfilt skrev:
Med reservation för att länken inte funkar så har ju Gram en snygg (smaksak) lucka avsedd för att dölja en "vanlig" micro i skåp:
GRAM A/S - lucka

Funkar kanske inte i ett väggskåp men när ämnet ändå är på tal så... Jag såg den på Hem & Villa-mässan 2006 och tyckte det var en smart lösning.

Mina päron har denna GRAMs lucka, den matchar främst GRAMs ugn och resterande vitvaror. Luckan kostar dock mer än en ny micro. De fick luckan för 3.500:- för någon vecka sen, då ingick dämpade lyftgångjärn iofs.
Men snygg är den! :)

Jag har kollat upp Blums gångjärn hos Theofils Beslag, de skulle ha ca 1000:-
 
A
i mina föräldrars nya kök från kvick finns samma lösning som misse o mojje har. Dom e ju prisvärda också
 
Hej

Kloka_Elin> jag har köpt ikeas gångjärn för X antal hundra kronor, men visste inte att den funkade "upppåt" också. Jag har nån över nånstans... ska kolla!

Misse o Mojje> Det var fint! Blum beslag jag kollade på var nåt i den stilen och just nu lutar jag åt en sån lösning! .....men som Hejduk..tig hade kollat upp, man får se upp så inte beslagen börjar kosta en ny micro med ram.

Ni som föreslog luckor o ram> det var synd att såndär lucka var dyr... det ser alltså ut som en micro, och så ligger en micro i?! Ram är inte helt fel heller men risk att ramen kommer bli flashigare än min micro!

...och slutligen Anna_Robban, Kvik brukar bjuda på kostnadseffektiva lösningar! ska kolla upp!

Tack alla för tipsen, återkommer.....
 
miis skrev:
Hej

Kloka_Elin> jag har köpt ikeas gångjärn för X antal hundra kronor, men visste inte att den funkade "upppåt" också. Jag har nån över nånstans... ska kolla!
Det är alltså inte ikeas "vanliga" gångjärn, utan en specialvariant för dörrar som öppnas uppåt.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.