9 702 läst · 9 svar
10k läst
9 svar
Beställa vitvaror ifrån Tyskland (eller annat land)
Undrar om det är någon som nyligen beställt vitvaror ifrån Tyskland eller liknande.
Är intresserade av Neff spishäll och ugn och har hittat en sida, bobselektro men jag kan inte läsa mig till på deras hemsida att de levererar till Sverige? Någon som har koll?
Är intresserade av Neff spishäll och ugn och har hittat en sida, bobselektro men jag kan inte läsa mig till på deras hemsida att de levererar till Sverige? Någon som har koll?
Uppdatering: Vi tog beslutet att beställa våra vitvaror ifrån Danmark. Mycket smidigt och vi kunde gå upp en "klass" i princip för samma budget. Rekommenderas varmt om du drömmer om den där feta hällen och ugnen som du aldrig kommer att kunna köpa. Man mailar bara för en offert och sen betalade vi med master cardet och 1-2 veckor senare kom leveransen.
Om ni är intresserade var vi köpte vitvarorna ifrån så var det denna hemsida:
https://www.koekkenforhandler.dk/shop/webshop-5s1.html
Om ni är intresserade var vi köpte vitvarorna ifrån så var det denna hemsida:
https://www.koekkenforhandler.dk/shop/webshop-5s1.html
Om det är EU land brukar det sällan vara problem, spara mail, papper & beställningar mm.B butchbob skrev:
Samt be om garntibevis innan köp för säkerhets skull.
Jag har tagit både högtalare, kylskåp, kretskort, verktyg mm på garanti.
Bara spara all dokumentation, just in case,
Där är enl. EU Direktiv
Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/44/EG av den 25 maj 1999
Garantier kapitel 6
1. En garanti skall juridiskt binda den som ger den enligt de villkor som anges i garantibeviset och tillhörande reklam.
2. I garantin skall det
- anges att konsumenten har vissa rättigheter enligt lag, enligt tillämplig nationell lagstiftning om försäljning av konsumentvaror, och klargöras att dessa rättigheter inte påverkas av garantin,
- förklaras på vanligt begripligt språk vad garantin innehåller och vilka huvudsakliga uppgifter som är nödvändiga för att framställa anspråk enligt garantin, särskilt dennas varaktighet och territoriella omfattning samt garantigivarens namn och adress.
3. Om konsumenten begär det skall garantin hållas tillgänglig i skriftlig form eller i ett annat varaktigt medium som är tillgängligt och åtkomligt för honom.
4. Under förutsättning att detta överensstämmer med fördragets regler får den medlemsstat där varan marknadsförs med avseende på sitt territorium föreskriva att garantin skall avfattas på ett eller flera av de officiella gemenskapsspråk som medlemsstaten själv bestämmer.
5. Om en garanti inte uppfyller kraven enligt punkterna 2, 3 eller 4 skall detta inte på något sätt påverka garantins giltighet och konsumenten skall fortfarande kunna förlita sig på garantin och kräva att den infrias.
Finns 17 000 paragrafer till och gotta sig ner i om man vill
Hur krångligt blir det att aktivera garantin på en häll eller kylskåp tror du i såna fall? Måste man alltid skicka tillbaka den eller har du hört om att Electrolux eller någon annan stor vitvaruleverantör gör hembesök inom ramen för europagarantin?
Vanligaste brukar dom vilja ha tillbaka det, men ibland har det funkat med auktoriserade "verkstäder/service" här i Sverige. Men som du säger enbart på större företag.B butchbob skrev:
Ring Sverige kundtjänsten först, 50/50 så brukar dom vara förvånansvärt hjälpsamma.
Kollegan e tysk o köper typ allt där nere men brukar få lämna in här vid problem.
Bara o prova
Det var det jag var ute efter. Man kan inte räkna med att den svenska återförsäljaren eller generalagenten är ett dugg intresserad av att ta något ansvar här. Men några kanske gör det.
Å andra sidan kan man resonera så att man tar smällen när det händer. Om man köper 10 varor och en går sönder innan garantitiden så kan det kanske vara en bra affär i alla fall.
Intressant det här med global handel och prismedvetenhet. Det går liksom inte att upprätthålla dessa olikprisade marknader och exklusivitetsavtal med en massa mellanhänder på samma sätt längre. Något som alla näringsidkare borde fundera lite över.
Å andra sidan kan man resonera så att man tar smällen när det händer. Om man köper 10 varor och en går sönder innan garantitiden så kan det kanske vara en bra affär i alla fall.
Intressant det här med global handel och prismedvetenhet. Det går liksom inte att upprätthålla dessa olikprisade marknader och exklusivitetsavtal med en massa mellanhänder på samma sätt längre. Något som alla näringsidkare borde fundera lite över.
Precis, i vissa fall har jag fått tvär-nej av den svenska agenten, men efter samtal/mail med de jag handlat av i annat land så har dom ibland kunnat dra i sina trådar och få svenska agenturen att hjälpa till med felsökning etc ändå.M MagHam skrev:Det var det jag var ute efter. Man kan inte räkna med att den svenska återförsäljaren eller generalagenten är ett dugg intresserad av att ta något ansvar här. Men några kanske gör det.
Å andra sidan kan man resonera så att man tar smällen när det händer. Om man köper 10 varor och en går sönder innan garantitiden så kan det kanske vara en bra affär i alla fall.
Intressant det här med global handel och prismedvetenhet. Det går liksom inte att upprätthålla dessa olikprisade marknader och exklusivitetsavtal med en massa mellanhänder på samma sätt längre. Något som alla näringsidkare borde fundera lite över.
Jag köper såklart inte allt utomlands, handlar väldigt mycket kul prylar här med. Uppskattar närheten och bra servicen, Men som du säger ibland är skillnaden ("mellanhänder") bara för stor för att det skall kännas ok i mitt småländska hjärta