25 918 läst · 42 svar
26k läst
42 svar
Diskhodjungel!!
Sida 1 av 3
Är det ngn som har tips o idéer om diskhoar? Kvalitet? Pris? Hittade en alldeles fantastisk ho som vi fastnade vid på Franke (PUX160/34-16), men den visade sig kosta knappt 12 000 kr, vilket inte är riktigt vad vi tänkt oss att lägga på en diskho. Däremot kan vi vara beredda att betala några tusenlappar om det innebär att vi slipper bucklor o repor åtminstone första veckan
Vi ska ha ett 60 skåp och en låda med två hoar (stor+liten) utan avställningsyta. Vad är den egentliga skillnaden (förutom att man betalar för designen) på en från Franke och en från IKEA? Ett annat märke jag hittat är Blanco. Är de bra? Fler tips om tillverkare?
Vi ska ha ett 60 skåp och en låda med två hoar (stor+liten) utan avställningsyta. Vad är den egentliga skillnaden (förutom att man betalar för designen) på en från Franke och en från IKEA? Ett annat märke jag hittat är Blanco. Är de bra? Fler tips om tillverkare?
Franke är inte särskillt dyra. En måttanpassad kostar ca 3000kr för det priset fick jag den hemlevererad också. Inte lika tjock plåt som i den jag slängde ut men har ännu klarat mig från bucklor och känner inte att jag behöver vara särskillt rädd för det heller.
nej var inne i en köksbutik, deras hemsida är ju 20år efter sin tid. I deras katalog finns måttbeställda diskbänkar och vilka val man kan böra vad gäller hoar och kanter. Verkar vara standardpriser då priserna stod utskrivna i katalogen. Hemleverans ingår normalt inte men butiken levererade det till mig då de gett mig uppgift om att det ingick.
Är det heltäckande bänk eller inbyggnadsho du ska ha?
I vilket fall som helst; Frankes heltäckande disbänkar har en hellimmad 15mm plyfa-skiva på undersidan, så bucklor är väl det sista du ska behöva oroa dig för
Anyways, om du tar en titt i äldre kök kommer du nog hitta "Ramnäs" i botten på många diskhoar; det är Franke så de håller med tiden.
I vilket fall som helst; Frankes heltäckande disbänkar har en hellimmad 15mm plyfa-skiva på undersidan, så bucklor är väl det sista du ska behöva oroa dig för
Anyways, om du tar en titt i äldre kök kommer du nog hitta "Ramnäs" i botten på många diskhoar; det är Franke så de håller med tiden.
Vaskar är en jungelDclxvi skrev:
Likadana vaskar finns med olika tjocklek på plåten 0,4 - 0,7 mm
De stora varuhusen har nästan alltid den tunnare plåten och oftast utan några tillbehör (rördelar korgventiler o.dyl.) De kostar minst lika mycket som vasken
Blanco, Intra, o Franke har generellt en bra kvalité men de har också billigt i sortimentet
Kika här för att jämföra priser http://www.fondamenta.se/
Ett annat problem är om man skickar efter på nätet är transportskador
pappkartongerna är ofta för dåliga för att motstå hanteringen
En tunn plåt är självklart lättare att få bucklor i, men även plåten skiljer i kvalité
En del oxiderar lättare "svartnar" med tiden och ser inte så fräscha ut efter en tid
Som sagt det är en jungel
Ikeas diskhoar är ganska dåliga. Franke är betydligt bättre. Vill du ha något riktigt bra satsar du på Blancos rostfria hoar. Det är grymm kvalité och snygga är de också . Vi hade tänkt att Köpa en Blanco Zerox fram tilll nyligen, men ångrade oss i sista stund p.g.a. priset. Så det blev en Franke istället för halva priset. Hoppas den inte bli bucklig *håller tummarna* :-/ Men jag är fortfarande otroligt sugen på Blancos ho. Blanco Clarox ska tydligen vara t.o.m strået vassare.Dclxvi skrev:
Franke PPX21084 som vi beställt.
BLANCO Zerox 700-F
BLANCO Zerox 340/340-F
Samma tillverkare använder samma design men använder olika material beroende på vilken återförsäljare det är. IKEA som köper massor av några utvalda vaskar får självklart ett bra pris men vaskarna tillverkas även på ett billigare sätt. För en lekman kan detta vara väldigt svårt att se. Som jag nämnde tidigare tunnare plåt (nästan halva) sämre rostfritt material = oxiderar, oftast endast vask = rördelar får köpas separat, tillverkade i lågprisländer = finishen på själva arbetet är sämre oftastDclxvi skrev:
Som vanlig konsument är det nästan omöjligt att snabbt se allt detta och för de flesta kunderna är kanske prislappen det viktigaste
Om man inte räknat med att ha köket i mer än ca 10 år blir det för dyrt att handla kvalité
Ett försiktigt råd är väl att en enkel designad vask får nog kosta 3.000 - 5.000
Om du berättar vad för plåt du ungefärligt är intresserad av kan jag kolla upp hur den är och vad pris den bör ligga runt och var du kan köpa den för utan att bli rundlurad
Wow, vad jag känner mig lost just nu. ;D Vad för plåt jag är intresserad av vet jag inte. När jag tittar på de olika märkena på www.fondamenta.se som jag fick tips om här tidigare kan jag inte se ngn närmare beskrivning av materialet (Som jag förstår mig på.. Byggvarudeklarationen kunde likaväl vara skriven på ryska ) Jag tittar ex på IFÖ Concert C46-560 som på nätet kostar 2695 kr, men är även intresserad av Stala SwingSemi P-43-28P för 2808 kr. De ligger något under 3000 kr men passar väl i strl o form. Kan de vara ngt att ha?Tessok skrev:
Hej!
Kastar mej in i diskho djungeln! Står i begrepp att beställa ett kök och tänkte först ta en Stala heltäckande diskbänk ( 140cm) men..... blivit mkt tveksam till det efter att ha tittat runt lite. KÄnns som kvaliteten o finnishen inte är så värst mkt bättre än Ikeas??
Vill helst ha en Intra Atlantic Plus bänk, men priset känns lite för högt. Fått tipset om Frankes Grand GH14. Nån som har erfarenhet. Jag vill ha en bänk som är stadig, blank o fin även efter 10 år!! Eller ska man lägga det dubbla för en Intra? Erfarenheter mellan rak kant / uppphöjd ?? Hälsn. Mia
Kastar mej in i diskho djungeln! Står i begrepp att beställa ett kök och tänkte först ta en Stala heltäckande diskbänk ( 140cm) men..... blivit mkt tveksam till det efter att ha tittat runt lite. KÄnns som kvaliteten o finnishen inte är så värst mkt bättre än Ikeas??
Vill helst ha en Intra Atlantic Plus bänk, men priset känns lite för högt. Fått tipset om Frankes Grand GH14. Nån som har erfarenhet. Jag vill ha en bänk som är stadig, blank o fin även efter 10 år!! Eller ska man lägga det dubbla för en Intra? Erfarenheter mellan rak kant / uppphöjd ?? Hälsn. Mia
Jag vill absolut ha en upphöjd kant så att man kan ställa saker mot den att rinna av. Ogillar kraftigt grytor etc som står "fastsugna" mot slätt underlag. Sen är det väl bra att det inte svämmar över, men det händer nog ändå inte så ofta.Maria_Pi skrev:
/Elin, själv vilse i diskbänksdjungeln
Vi har sedan ett år en underlimmad ho mycket lik Blanco 700 enligt bild längre upp. Den funkar kanon då hela ugnsplåtar mm får plats på botten.
En sak att tänka på är dock hygienen. Skarpa inåtvända hörn får snabbt en beläggning av bakterier mm eftersom där är svårt att göra rent. Inget stort problem kanske, men har man bakterieskräck bör man gå på en rundare form än vad som är modernt idag.
En sak att tänka på är dock hygienen. Skarpa inåtvända hörn får snabbt en beläggning av bakterier mm eftersom där är svårt att göra rent. Inget stort problem kanske, men har man bakterieskräck bör man gå på en rundare form än vad som är modernt idag.