Nu är det alltså dags för att fixa ett kök. Har skissat i ikeas prog.
Ska vara heltäckande diskbänk på hela vänstra bänken o inte infälld som i bild
Joxet i hörnet ska föreställa ett hörnskafferi
Dörrarna är inga dörrar, utan en stor öppning
Är lite fönster vid bordet åxå som jag inte orkade rita in
Så klart ska spisen ha en fläkt åxå...
Ska vara heltäckande diskbänk på hela vänstra bänken o inte infälld som i bild
Joxet i hörnet ska föreställa ett hörnskafferi
Dörrarna är inga dörrar, utan en stor öppning
Är lite fönster vid bordet åxå som jag inte orkade rita in
Så klart ska spisen ha en fläkt åxå...
det första jag skulle inte bli nöjd är avstånd mellan spis och vask. Skulle vilja ha ej mindre än 80cm arbetsyta däremellan. Avställningsyta vid spisen mot hörnskafferi behövs ( kan räcka med 30cm) så det är bara att flytta diskhöar så långt från spisen som möjligt åt det andra hållet. Höar behöver inte sitta precis mit emot fönster, se till att du har gott om det viktigaste arbetsytan ( mellan spis och diskhö) i ett välfungerande kök.
gaia
gaia
Tack! Bra!!
Jag brukar ju slå ett slag för att skippa hurtsarna med fem lådor när man har flera hurtsar med tre. Fundera på hur mycket utrymme ni verkligen behöver i grunda lådor, och överväg att byta den sista 40-hurtsen mot en med tre lådor istället för fem.
Ja, kanske. Ska definitivt fundera på saken. 5-lådors blev det per automatik pga. att det sett ut så överallt där jag bott hittills. 3 lådor sklle nog bli snyggare åxå.
Jag tror att du måste skippa hörnskafferiet för att få en fungerande köksplanering. Ibland måste ens favoritgrejer stryka på foten för att planeringen inte ska bli helknäpp.
Mitt förslag är att du placerar kyl, frys och ett 60 brett skafferi till vänster om dörren. Bredvid placerar du spis med bänkskåp på vardera sidan. Diskbänk och diskmaskin hamnar bra där de är placerade på din ritning.
Mitt förslag är att du placerar kyl, frys och ett 60 brett skafferi till vänster om dörren. Bredvid placerar du spis med bänkskåp på vardera sidan. Diskbänk och diskmaskin hamnar bra där de är placerade på din ritning.
Ni kanske har rätt (tyvärr)
Fönsterväggen är 4m. Den andra 3,80 fram till öppningen
Fönstrets placering (och storlek) är fri (inte bestämt ännu)
Fönsterväggen är 4m. Den andra 3,80 fram till öppningen
Fönstrets placering (och storlek) är fri (inte bestämt ännu)
Har knåpat lite med ikea-planner.
Här har jag sparat hörnskafferiet. Har även tänkt på avställningsytor vid kyl, frys och skafferi. Diskhon har jag ställt så nära spisen som möjligt. Grytskåpet bredvid diskmaskinen är gör det lätt att lassa ur tunga tallrikar ur dm och rätt ner i en låda.
Här har jag sparat hörnskafferiet. Har även tänkt på avställningsytor vid kyl, frys och skafferi. Diskhon har jag ställt så nära spisen som möjligt. Grytskåpet bredvid diskmaskinen är gör det lätt att lassa ur tunga tallrikar ur dm och rätt ner i en låda.
Gjorde även en (i mitt tycke bättre) variant där hörnskafferiet har fått stryka på foten. Skafferiet står till vänster på bilden och är 80cm brett och 37 cm djupt.
Du kanske har lagt märke till att jag om möjligt undvikit att använda skåpdörrar bredare än 40 cm, detta pga att det är lätt hänt att man slår skallen i dessa om de står på glänt...
Du kanske har lagt märke till att jag om möjligt undvikit att använda skåpdörrar bredare än 40 cm, detta pga att det är lätt hänt att man slår skallen i dessa om de står på glänt...
Aah - stort tack för engagemanget! Det tillför en del bra idéer. Blir kanske att skippa åbäket i hörnet. Blir ju ganska många skåp ändå. Ser dock en fördel i att ha nära mellan spis-vask med bara en praktisk arbetsyta mellan. Svårt!
Ett tips är att alltid tänka på arbetsgången i ett kök. Om man tittar på din första bild, var har du arbetsytan? Tänk att du har grönsaker du ska skölja, hacka, och sen steka. Du står vid kylskåpet och har plockat fram dina grönsaker. Vart går du nu?
Enligt ditt första förslag så får du gå bortom diskhon och jobba för att skölja och hacka, och därefter passera diskhon igen för att steka.
Om du istället kollar på Linskas senaste förslag så har hon (? ) placerat en naturlig arbetsyta mellan spis och diskho med gott om plats för skärbrädor och redskap där du sköljer till vänster och steker till höger.
Till höger om diskhon på samma skiss så är det en yta ovanför diskmaskinen, den är perfekt att ställa skitig disk på för att eventuellt skölja av, och därefter plocka in in i diskmaskinen. Ovanför densamma är även alla porslinsskåp, så det går fort att lassa ur diskmaskinen. Om du jämför med din första skiss så har du dina porslinsskåp och besticklådor på andra sidan köket jämfört med diskmaskinen, det blir mycket spring för att plocka ur diskmaskinen.
Ett sista moment att tänka på är hur du gör när du har handlat varor som ska in i skafferi och kylskåp. Det brukar vara väldigt bekvämt att ha en avlastningsyta för kassar där man kan ställa det man köpt så att man kan lassa in från arbetshöjd istället för från golvet.
Tänk på hur mat rör sig från kassar till skafferi+kylskåp till diskho till spis, och hur porslin rör sig från skåp till bord till diskmaskin till skåp igen. Det är de viktigaste flödena. Lycka till.
Enligt ditt första förslag så får du gå bortom diskhon och jobba för att skölja och hacka, och därefter passera diskhon igen för att steka.
Om du istället kollar på Linskas senaste förslag så har hon (? ) placerat en naturlig arbetsyta mellan spis och diskho med gott om plats för skärbrädor och redskap där du sköljer till vänster och steker till höger.
Till höger om diskhon på samma skiss så är det en yta ovanför diskmaskinen, den är perfekt att ställa skitig disk på för att eventuellt skölja av, och därefter plocka in in i diskmaskinen. Ovanför densamma är även alla porslinsskåp, så det går fort att lassa ur diskmaskinen. Om du jämför med din första skiss så har du dina porslinsskåp och besticklådor på andra sidan köket jämfört med diskmaskinen, det blir mycket spring för att plocka ur diskmaskinen.
Ett sista moment att tänka på är hur du gör när du har handlat varor som ska in i skafferi och kylskåp. Det brukar vara väldigt bekvämt att ha en avlastningsyta för kassar där man kan ställa det man köpt så att man kan lassa in från arbetshöjd istället för från golvet.
Tänk på hur mat rör sig från kassar till skafferi+kylskåp till diskho till spis, och hur porslin rör sig från skåp till bord till diskmaskin till skåp igen. Det är de viktigaste flödena. Lycka till.
Spishällen i hörnet kanske? Så att underskåpen får samma form som hörnskåpet i ursprungsförslaget. Det tycker jag är jättesnyggt men tyvärr har vi inget sådant hörn i vårt kök. Då skulle spis och vask hamna på ganska bra avstånd från varandra också.
Jag skulle överväga att sätta ugnen i ett högskåp. Vår ugn är monterad ungefär 60-70 cm från golvet och det är jättebehändigt tycker vi.
/O
Jag skulle överväga att sätta ugnen i ett högskåp. Vår ugn är monterad ungefär 60-70 cm från golvet och det är jättebehändigt tycker vi.
/O