47 674 läst · 16 svar
48k läst
16 svar
Riva kakel i kök. Risk för asbest?
Sida 1 av 2
Hejsan.
Jag ska till och kakla om i köket och fick höra att det kan vara asbest i fix och fog.
Hur orolig bör man vara för det? Huset är byggt 1975 och på vissa sidor står det att det ska vara lugnt med hus byggda efter 1974. Men jag vill gärna vara säker då jag har små barn hemma. Jag ska försöka såga bort hela gipsskivorna så gott det går men på vissa ställen kommer ju fogarna att gå isär.
Har frågat på några färg/golv affärer och vissa har inte hört talas om asbest i fix och fog och en del säger att det kan finnas.
Bör man skicka in ett prov till en firma för att vara säker eller vet någon när det slutades användas i fix och fog.
Mvh Andreas
Jag ska till och kakla om i köket och fick höra att det kan vara asbest i fix och fog.
Hur orolig bör man vara för det? Huset är byggt 1975 och på vissa sidor står det att det ska vara lugnt med hus byggda efter 1974. Men jag vill gärna vara säker då jag har små barn hemma. Jag ska försöka såga bort hela gipsskivorna så gott det går men på vissa ställen kommer ju fogarna att gå isär.
Har frågat på några färg/golv affärer och vissa har inte hört talas om asbest i fix och fog och en del säger att det kan finnas.
Bör man skicka in ett prov till en firma för att vara säker eller vet någon när det slutades användas i fix och fog.
Mvh Andreas
Vi hade förmodligen asbets i fog och fix i badrummet vi just renoverat. Jag pratade med en firma som jobbade med sånt och dom sa att först lämnar man ett prov till ett lab och OM det är asbets så får man ansöka om tillstånd att riva/sanera hos nån myndighet och när man fått ok till det kunde man anlita den aktuella firman som då efter alla konstens regler skyddade sej själva och omgivningen. Skulle ta minst en månad och kosta en rejäl slant.
Ett alternativ är att man skiter i sånt och river själv med en hyfsad mask för näsa och mun, då tar det nån dag och kostar lite el, tid och muskelkraft. Så gjorde jag, min bedömning är att asbest iofs är farligt men det gäller långvarig exponering inte ett enstaka tillfälle.
Men om den bedömningen stämmer får Du avgöra själv
Ett alternativ är att man skiter i sånt och river själv med en hyfsad mask för näsa och mun, då tar det nån dag och kostar lite el, tid och muskelkraft. Så gjorde jag, min bedömning är att asbest iofs är farligt men det gäller långvarig exponering inte ett enstaka tillfälle.
Men om den bedömningen stämmer får Du avgöra själv
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Precis som Jan-Å skriver så är det ingen fara när man river i det EN gång...
Det farliga är för de som utsätter sig dagligen för det...
Det farliga är för de som utsätter sig dagligen för det...
Jag säger som föregående: På med en mask och riv. Reglerna för hantering av material innehållande asbest är naturligtvis gjorda för att man skall må bra men gör man en sak en gång så är det hur lugnt som helst men du väljer naturligtvis själv.
När vi sanerar asbest arbetar vi i undertrycksventilerade utrymmen med mikrofilter försedda dammsugare, som skyddsutrustning har vi fläktmatade helmasker med P3 filter och skyddsoveraller. För att komma in i saneringsutrymmet passerar vi igenom en sluss försedd med 3 kammare. Allt avfall läggs i märkta kärl för att deponeras på en speciell asbeststation. För att saneringsutrymmet ska vara fritt ifrån asbest vått torkas och dammsugs samtliga ytor för att därefter ventileras med en mikrofilter försedd luftrenare i ungefär ett dygn.
För att sanera asbest krävs speciell utbildning och regelbunda läkarbesök med lugnröntgen.
Bortser man ifrån ovanstående garanterar man spridning av asbestfibrer runt hela bodelen för att andas in i lungorna av nära och kära under en lång tid, pratar vi fortfarande om tillfällig exponering?
För att sanera asbest krävs speciell utbildning och regelbunda läkarbesök med lugnröntgen.
Bortser man ifrån ovanstående garanterar man spridning av asbestfibrer runt hela bodelen för att andas in i lungorna av nära och kära under en lång tid, pratar vi fortfarande om tillfällig exponering?
Japp det gör vi! Utan varje tvekan. Den exponering som är orsak till att asbest inte längre används är just långvarig exponering. Det lilla damm som kommer ut i min bostad ventileras bort och den exponeringen blir inte långvarig eftersom inget nytt asbest tillförs.ollebolle skrev:
Eller menar Du att den lilla del som inte följer med ut när man städar rummet aldrig nånsin försvinner?? det följer inte med ventilationen ut alltså?
Skulle alla regelverk kring arbetsmiljö utgöra en sanning skulle ingen av oss överleva nästa dag, det Du beskriver är att följa Arbetsmiljöverkets regler och kan inte jämföras med att göra en sak en gång i livet. Det har inte ens självklart med den verkliga faran att göra, jag har läst tillräckligt många protokoll efter tillsyn av såväl Arbetsmiljöverket som Miljö- och Hälsa på kommunen för att veta det även om det inte är just asbestrelaterad tillsyn.
en gång eller tusen gånger. spelar ingen roll hur länge du utsätts för det. har du otur räcker det med ett asbestfiber för att utveckla cancer!Paul-Staffanstorp skrev:
jag skulle passa mig för att riva i det.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Stealthen skrev:
Man kanske ska undvika att gå ut ur bostaden också för man kan ju bli överkörd, träffad av en blixt eller bli nedskjuten också vilken sekund som helst...
Res inte på semester heller för planet kan störta och för allt i världen kör inte bil för det är farligt att befinna sig ute i trafiken oavsett om du bara gör det en gång...
Skämt åsido...
Med andningsskydd o.d så kan man riva ut sitt lilla kökskakel utan att utsätta sig för någon överdriven risk till cancer, men självklart ska man ju vara försiktig vid hanteringen men det begriper väl var och en.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Jag hoppas verkligen du hade en ordentlig mask på dig, typ denna...tank77 skrev:
http://www.twostrokerider.se/upload/p1080573_320.jpg
...eller ännu hellre att du klädde dig så här för säkerhets skull...
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Tack detsamma... tycker du ligger i bra själv med... d^_^btank77 skrev:
Jag vet att vissa retar sig och blir sura då de anser det glider OT ibland men det bjuder jag på för man måste ha lite kul med ibland och räknar man bland alla de inlägg folk som du och jag m.fl lägger här med verkligt seriösa och vettiga innehåll så är det försumbart att man ibland roar sig och andra i ett forum också.
De som inte har humor nog för att läsa mellan raderna och ta det för vad det är ger jag ändå inte många kronor för som människor om jag ska vara riktigt ärlig.
Håller med inlägg #12 och #13. Nånstans måste man ha lite självdistans. Man kan faktiskt bläddra förbi inlägg som inte passar ens humor eller ens intresse.
Om man enbart vill ha 100% stelbent fakta, då är ett forum helt fel källa att söka på. Tycker humor ska ingå i informationen - Det fungerar åtminstone när jag informerar mina kunder om hur jag ska utföra jobbet.
Allvar blandat med humor gör kunden intresserad, vilket leder till bättre samarbete och en nöjd kund.
Om man enbart vill ha 100% stelbent fakta, då är ett forum helt fel källa att söka på. Tycker humor ska ingå i informationen - Det fungerar åtminstone när jag informerar mina kunder om hur jag ska utföra jobbet.
Allvar blandat med humor gör kunden intresserad, vilket leder till bättre samarbete och en nöjd kund.
Jaa ni glada hempulare, pula gärna på därhemma hos er själva, och dela gärna med er av er humor, men pracka inte på alla andra era egna antaganden om vad som är farligt eller inte...
Asbest ÄR farligt, faran ligger i att de asbestfibrer man får ner i lungorna vandrar ut i lungsäcken och där vävs in i vävnaden och sitter kvar där för all framtid. Och när de väl finns där så finns också cancerrisken. Så har man otur räcker det faktiskt, som skrivits ovan, men en enda exponering för att bli sjuk. Kombinerar man asbestexponering med att vara rökare blir det riktigt farligt, men risken är betydligt mindre om man inte röker.
Så var snälla och raljera inte över andra människors oro eller säkerhetstänkande, även om ni gör som ni vill med er själva.
Till er andra: ta reda på vad asbestsaneringen kan tänkas kosta, och fundera själva, utan yttre påtryckningar, över risk kontra kostnad.
Asbest ÄR farligt, faran ligger i att de asbestfibrer man får ner i lungorna vandrar ut i lungsäcken och där vävs in i vävnaden och sitter kvar där för all framtid. Och när de väl finns där så finns också cancerrisken. Så har man otur räcker det faktiskt, som skrivits ovan, men en enda exponering för att bli sjuk. Kombinerar man asbestexponering med att vara rökare blir det riktigt farligt, men risken är betydligt mindre om man inte röker.
Så var snälla och raljera inte över andra människors oro eller säkerhetstänkande, även om ni gör som ni vill med er själva.
Till er andra: ta reda på vad asbestsaneringen kan tänkas kosta, och fundera själva, utan yttre påtryckningar, över risk kontra kostnad.