Hej,

Har idag en mkt öppen planlösning samt en köksö. Vi har 20 cm fläktkanal och extern motor kopplad till en Thermex fläkt. Under finns en grill, en häll och en gas. Nu är jag osäker på hur många kubik vi drar ur men skulle vi ha större var vi tvungna att ha tilluft. Vi maxar alltså.

Problemet med köksöar är att det luktar matos. Målare tycker tydligen också att köksöar och dess matos förstör taken. Enligt Thermex så kan luft jämföras med vatten och om man går förbi en köksö så tar det cirka 2 minuter innan luften har lugnat sig. Mao köksöar är kass med vanliga köksfläktar.

Jag håller därför på att leta efter en restaurang fläkt. Det finns kanonsnygga sådana. (Exvis japanska restauranger har sådana för teppanyaki bord, stekhällar, etc. Fungerar med en luftridå om blåser ner luft och så sugs det upp i, vad jag tror är, två stycken 40 cm rör ut ur huset. (totalt 80 cm) Tilluft krävs. Fläktkåpan sitter högt upp så att Du kan stå under den´och steka och inte ett uns os kommer ut i rummet. Mycket av detta tack vare luftridåerna.

Däremot kan jag inte hitta någon leverantör på dom. Kommer troligen få tag i det efter helgerna och kan lägga ut det. Vet Du någon leverantör så hör gärna av Dig.

Oavsett vilken köksfläkt du har, måste luften du suger ut ersättas med luft in någonstans.
En "normal" köksfläkt (sådan under köksskåp) suger ungefär lite över 300 m3/h på fullfart.
En frihängande bör suga 600 m3/h (eller över) på fullfart.
Hur som helst när köksfläkten går bör man "öppna fönster i ett ANNAT rum" (står så numera i papperna som följer med dom flesta bra fläktar), detta gör att man håller kvar matosen där man vill ha den.

Ett annat tips är att se till att får ett frånluftsdon (antingen kopplat till allmänventilationen eller köksfläkten) i taket i köket, normen säger att du skall ha minst 10 l/s (36 m3/h) i grundflöde i ett kök. Detta lilla frånluftsdon fångar upp en del av det os (och värme m.m.) som slinker förbi kökskåpan.

Sedan bör du tänka på om du skall ha en kökskåpa med inbyggd fläket eller fläkten på taket (eventuellt vinden).
Fördelarna med en externfläkt är lägre ljud (med ljudfälla) och möjlighet till högre luftflöde.

Inte att glömma min >160mm imkanal ut och glöm inte att brandisolera kanalen.

Jahadu, har 200 mm imkanal och öppnat både härs och tvärs.

Tyvärr luktar det matos ändå. Har haft Thermex hos mig som mer bara kunnat konstatera att det inte går att få bättre. (Mer än om man bygger upp med väggar, etc.... )

nä, skall ha tag i en sådan restaurangfläkt. Är allergisk mot matos nu.

Du vet inte var det finns?

Tack för tipset i den andra tråden! Nu börjar det likna något. Skall bara hitta en som är lite mer designmässigt fräck! ;-)

en kille jag känner håller på att bygga hus och har investerat i en sådan. Den kommer väl till användning någon gång i slutet av februari. Då kan jag ge en uppföljning av hur det fungerar!

Ja, dom har mätt upp. Inga problem heller att sätta en tidning under fläkten och den sitter kvar. Som jag förstår det så är dom flesta kökssäljarna också överens om att köksö är mer fräckt än praktiskt. Till och med Thermex sa detta.

Men det vore f-n om inte en restaurangfläkt löser situationen!

Än en gång, tack!

Tjänare!

Nu dök det upp lite alternativ.

Först och främst heter en leverantör Halton. www.halton.se. Dom har motsvarande grejor och det finns lite olika modeller.

Arbetar med UV ljus och luft jet strålar som bygger ridåer/väggar runt t ex en köksö. Att grilla, fritera osv är inga problem med den här varianten. Du står under fläkten och är omgiven av en luftridå!!! Osfritt!!!!

" KVL - BESKRIVNING
Utsugskåpan av modell KVL har hylla och Ejektorfunktion. De utvändiga panelerna består av rostfri stålplåt kvalitet AISI 304, mattborstad. Fogarna nedtill är helsvetsade för att förebygga skadligt dropp av vatten. I hyllan har en munstyckspanel för tillförsel av Capture Jet-strålar byggts in.

Ejektorluften införs genom en särskild munstyckspanel och utgör högst 10% av det beräknade frånluftsflödet. Utströmningshastigheten hos Capture Jet-strålarna är minst 3 m/s och de har sådan spridningsbild att de infångar och innesluter utan att störa den termiska gradienten.

Kåpan är försedd med fettfilter i modulform med modulmåtten 500x330x50 mm som är demonterbara med hjälp av två invikbara handtag.

Fettfiltren tillverkas av rostfritt stål AISI 304 och är godkända av NSF och UL. Högeffektiv fettfiltrering tack vare den speciella cyklonprincipen i filtret (Haltonpatent) som gör att luften får en spiralformad bana. Luftflödet genom KSA-filtren och Capture Jetkammaren bestäms med hjälp av de inbyggda mätuttagen i kåpan."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.