223 342 läst · 1 191 svar
223k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
På en stor webbutik som riktar sig mot alla möjliga målgrupper (ej nischade på verktyg) såldes ett verktyg för nära 85 % av ordinarie pris. Jag la en beställning och tog snabbaste fraktalternativet. Dagen efter hade jag verktyget i handen.
Priset hann ändras till rätt pris 30min efter att jag lagt min order.
Vad kan hända nu? Det har gått över en vecka nu utan att jag har hört något. Haft grejerna i sju dagar.
Alltså en del av mitt samvete är lite skadat medan den andra delen är skitglad. För jag köpte fem.
Dom som inte beställde med snabbaste fraktalternativet har fått mejl om att det blivit fel och att dom kan få köpa produkten till ordinarie pris.
Priset hann ändras till rätt pris 30min efter att jag lagt min order.
Vad kan hända nu? Det har gått över en vecka nu utan att jag har hört något. Haft grejerna i sju dagar.
Alltså en del av mitt samvete är lite skadat medan den andra delen är skitglad. För jag köpte fem.
Dom som inte beställde med snabbaste fraktalternativet har fått mejl om att det blivit fel och att dom kan få köpa produkten till ordinarie pris.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Japp.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Affären är gjord precis som vanligt bortsett att jag vet vilket underpris det är.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Nyfiken såklart, vad var det för verktyg? Och 5st?
Gjorde samma sak för 2 veckor sen på en av de största nätbutikerna för vitvaror. Bosch dammsugare med 87% rabatt. Betalade drygt 300:-/st, köpte 2 enkom för att de var så otroligt billiga. Dagen efter kostade dom 2400:- igen. Inte hört nåt men det kan ju ha varit en drive den dan bara. Kändes bara som en så sjuk sänkning av priset. Betalade direkt vid beställning och grejorna kom som förväntat.
Dustin gjorde en sådan miss för närmare 10år sen. De råkade ha pris 0:- för ett 4Gb CFminne som normalt kostade över 600:-. Jag kollade snabbt köpeavtalet och gjorde direktbetalning så jag fick 10st för priset av frakt. Uppenbart fel pris men de kunde inte göra något. Kompisar som köpte mot faktura fick mail med fråga om de ville köpa till rätt pris. Så grattis till billiga verktyg.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
85 % av eller under ord.pris? Grattis om det senare!Chrissofsweden skrev:På en stor webbutik som riktar sig mot alla möjliga målgrupper (ej nischade på verktyg) såldes ett verktyg för nära 85 % av ordinarie pris. Jag la en beställning och tog snabbaste fraktalternativet. Dagen efter hade jag verktyget i handen.
Priset hann ändras till rätt pris 30min efter att jag lagt min order.
Vad kan hända nu? Det har gått över en vecka nu utan att jag har hört något. Haft grejerna i sju dagar.
Alltså en del av mitt samvete är lite skadat medan den andra delen är skitglad. För jag köpte fem.
Dom som inte beställde med snabbaste fraktalternativet har fått mejl om att det blivit fel och att dom kan få köpa produkten till ordinarie pris.
Edit:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3978891
209:-, inte dåligt!
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Ska bi intressant att följa denna tråd, det var ju inte så svårt att lista ut vilken butik som sålt.
Får se om dom försöker hävda sina Köpvilkor eller om dom struntar i det, om dom bara hunnit sälja dessa fem maskiner och tar förlusten utan att bry sig ngt mer..
Hittade denna rad i köpvilkoren: Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
Får se om dom försöker hävda sina Köpvilkor eller om dom struntar i det, om dom bara hunnit sälja dessa fem maskiner och tar förlusten utan att bry sig ngt mer..
Hittade denna rad i köpvilkoren: Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Har de satt fel pris, och du betalat så är det så! Det kan inte komma och säga efter och kräva nåt...
Grattis till en bra deal..!!
Grattis till en bra deal..!!
Som jag har förstått det så är det alltid butikens ansvar att ta rätt betalt. Det gäller såväl nätbutiker som fysiska dito. Köper du något på ICA och kollar kvittot i bilen och ser att de tagit 3 kr istället för 300 kr för oxfilén så har man som kund inget juridiskt ansvar att gå tillbaka och be dem rätta till det. Butiken kan heller inte kräva tillbaka varan eller mellanskillnaden. De kan vädja till dig med mössan i hand, men några krav kan de inte ställa.
Jag är inte jurist, men jag har för mig att jag läst om detta någon gång.
Jag är inte jurist, men jag har för mig att jag läst om detta någon gång.