3 870 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Debitera underhållskostnader väg?
Undrar om någon vet om jag kan debitera en granne för underhåll av privat väg? Har en privat väg ca 250 m som leder till vår gård. Första 30-40 m nyttjas av ett par som har en sommarfastighet. Vi är inte "på speaking terms" så att säga. Detaljerna är för er läsare ovidkommande annars hade jag ju kunnat ta den delen direkt med grannen. Servitut finns på vägen så att fastigheten skall kunna nås. Hur som helst kan jag tycka att det är skäligt att ta ut en viss avgift för exempelvis lagningar, snöröjningar, toppning av nytt material etc.
Kan jag ta ut någon schablonavgift eller måste jag stå för hela underhållet själv?
Kan jag ta ut någon schablonavgift eller måste jag stå för hela underhållet själv?
Du kan säkert testa att skicka en "faktura" på det belopp du vill ha, men om de vägrar att betala så har du nog inga sätt att driva in pengarna. I en gemensamhetsanläggning där fastigheterna har andelstal finns möjligheten att driva betalningen vidare via kronofogden.
Du kan skapa en samfällighet via lantmäteriet.
Men beräkningar av andelstalen och liknande kostar vad jag vet flera tiotals tusen. Och ifall det är du som yrkar på att de ska beräknas så får du betala... (Åtminstone om vägsamfälligheten redan finns, om det är vid skapandet kanske du kan tvinga resterande medlemsfastigheter att betala sin del.)
Så det lär, beroende på dina underhållskostnader ta många år innan du sparar på vägsamfälligheten. Och då har du problemet (antar jag det kan bli) att dina grannar har något att säga till om.
Men beräkningar av andelstalen och liknande kostar vad jag vet flera tiotals tusen. Och ifall det är du som yrkar på att de ska beräknas så får du betala... (Åtminstone om vägsamfälligheten redan finns, om det är vid skapandet kanske du kan tvinga resterande medlemsfastigheter att betala sin del.)
Så det lär, beroende på dina underhållskostnader ta många år innan du sparar på vägsamfälligheten. Och då har du problemet (antar jag det kan bli) att dina grannar har något att säga till om.
Räkna ut andelstal kan man ju göra ändå. Om vi för enkelhetens skull säger att vägen är 240 meter och de använder 40 meter är det ju 1/12-del som är deras, dvs halva kostnaden på 1/6-del av vägen. Om det är en sommarstuga ska du naturligtvis inte debitera snöröjning.
Alltså: 8,5% av kostnaderna för hela vägen, minus snöröjning.
Alternativt att alla beslut angående vägsnutten tas i samråd och ni betalar hälften var där, men på den del endast du nyttjar gör du som du vill. Dvs vill de inte betala ny beläggning lägger du inget på den delen ni samutnyttjar.
Många tror att servitut innebär fri nyttjanderätt utan några som helst skyldigheter, och att ägaren av marken ska se till att servitutet hålls i ordning. Så kan det vara, men det bör isåfall finnas nerskrivet. Oftast är det ju den som har servitut som själv sköter om "sin" bit, men i och med att ni båda efter vad jag förstår delar den vägsnutten är det ju inte riktigt aktuellt här.
Alltså: 8,5% av kostnaderna för hela vägen, minus snöröjning.
Alternativt att alla beslut angående vägsnutten tas i samråd och ni betalar hälften var där, men på den del endast du nyttjar gör du som du vill. Dvs vill de inte betala ny beläggning lägger du inget på den delen ni samutnyttjar.
Många tror att servitut innebär fri nyttjanderätt utan några som helst skyldigheter, och att ägaren av marken ska se till att servitutet hålls i ordning. Så kan det vara, men det bör isåfall finnas nerskrivet. Oftast är det ju den som har servitut som själv sköter om "sin" bit, men i och med att ni båda efter vad jag förstår delar den vägsnutten är det ju inte riktigt aktuellt här.
Menar du att en sommarstugeägare aldrig nyttjar vägen vintertid?Anna_H skrev:
Man kanske är där över julhelgen, man kanske åker dit för att kolla att allt är ok.
Vid dessa tillfällen kan det nog vara rätt skönt att vägen är snöröjd, så jag skulle nog vilja se det som naturligt att även en sommarstugeägare skall vara med och betala för snöröjning
För att fastställa andelstalen använder Lantmäteriet en metod som kallas för tonkilometer. Metoden går kort ut på att fordonets vikt multiplicerat med körsträckan över hela året ger ett tal som kallas för tonkilometer. Varje fastighets andel tonkilometer av den totala summan ger sen andelstalet. Länk till Lantmäteriets dokument.
Lantmäteriet har fastställt schablonvärden som kallas för transporttal och återger antalet ton per år som olika typer av fastigheter och verksamheter belastar vägen med.
För permanentbostäder är schablonvärdet = 2100.
För fritidsfastigheter gäller:
Normalt utnyttjande (4-5 veckor på sommaren samt övriga veckoslut under april till september.):
700 ton (1/3 av permanentbostad)
Lågt utnyttjande (4-5 veckor på sommaren):
350 ton (1/6 av permanentbostad)
Intensivt utnyttjande (minst 4-5 veckor på sommaren samt varje veckoslut under året.):
1 400 ton (2/3 av permanentbostad)
Om vi antar att du har ett normalt permanentboende (dvs ej lantbruk/skog etc.) och fritidshuset har ett normalt utnyttjande så blir antalet tonkilometer för dessa två fastigheter:
Fritidshuset = 700 * 0,04 = 28 tonkilometer
Permanentboendet = 2100 * 0,250 = 525 tonkilometer
Och således blir andelstalen:
Fritidshuset: 28/(525+28) = 5%
Permanentboendet = 525/(525+28) = 95%
Om fritidshuset har annan utnyttjandegrad så stoppar du bara i andra siffror ovan. Har du en fastighet med skog etc till så behöver du läsa igenom hela dokumentet för att få korrekt beräkning.
Även om ni två inte ingår i en sammfällighet så har du rätt att ta ut en skälig slitageavgift. Om du använder Lantmäteriets praxis enligt ovan så lär din slitageavgift anses skälig.
Lantmäteriet har fastställt schablonvärden som kallas för transporttal och återger antalet ton per år som olika typer av fastigheter och verksamheter belastar vägen med.
För permanentbostäder är schablonvärdet = 2100.
För fritidsfastigheter gäller:
Normalt utnyttjande (4-5 veckor på sommaren samt övriga veckoslut under april till september.):
700 ton (1/3 av permanentbostad)
Lågt utnyttjande (4-5 veckor på sommaren):
350 ton (1/6 av permanentbostad)
Intensivt utnyttjande (minst 4-5 veckor på sommaren samt varje veckoslut under året.):
1 400 ton (2/3 av permanentbostad)
Om vi antar att du har ett normalt permanentboende (dvs ej lantbruk/skog etc.) och fritidshuset har ett normalt utnyttjande så blir antalet tonkilometer för dessa två fastigheter:
Fritidshuset = 700 * 0,04 = 28 tonkilometer
Permanentboendet = 2100 * 0,250 = 525 tonkilometer
Och således blir andelstalen:
Fritidshuset: 28/(525+28) = 5%
Permanentboendet = 525/(525+28) = 95%
Om fritidshuset har annan utnyttjandegrad så stoppar du bara i andra siffror ovan. Har du en fastighet med skog etc till så behöver du läsa igenom hela dokumentet för att få korrekt beräkning.
Även om ni två inte ingår i en sammfällighet så har du rätt att ta ut en skälig slitageavgift. Om du använder Lantmäteriets praxis enligt ovan så lär din slitageavgift anses skälig.
Klicka här för att svara