2 375 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
var lägga diffusionsspärren
Har i dagsläget plank i ytterväggarna med puts utanpå och tretex inomhus och vi ska slå på träpanel på fasaden. Vi funderar lite på var och hur vi ska isolera bara.
Samtliga rum ska med tiden göras om invändigt, det kommer ske lite då och då och därför ska vi samtidigt isolera inåt, så mycket är helt klart.
Spontant tänkte jag att isolera 45 utåt och 45 inåt måste ju vara smidigt, främst för att det är ett för oss bra sätt att sprida ut kostnaderna på en längre tid. Dels kommer inte hela fasaden göras i år, och inte heller invändigt sker allt på en gång.
Andra alternativet är att skita i isolering utvändigt och bara isolera 70mm invändigt. Jag lutar gärna åt det här för huset är stort, och isolering utvändigt medför nog fler huvudvärkar då vi har ganska korta takutstick runtom, hade ju varit skönt att slippa förlänga taket i alla riktningar.
Den största frågan för mig är var ska jag lägga plasten? Måste jag över huvud taget ha en spärr i väggen? Huset är från -54 med självdrag och jag är starkt övertygad om att man inte ska modernisera för mycket, dvs bygga så tätt och tjockt som möjligt. Jag vill hellre ha ett hus som andas även om det medför högre förbrukning.
Samtliga rum ska med tiden göras om invändigt, det kommer ske lite då och då och därför ska vi samtidigt isolera inåt, så mycket är helt klart.
Spontant tänkte jag att isolera 45 utåt och 45 inåt måste ju vara smidigt, främst för att det är ett för oss bra sätt att sprida ut kostnaderna på en längre tid. Dels kommer inte hela fasaden göras i år, och inte heller invändigt sker allt på en gång.
Andra alternativet är att skita i isolering utvändigt och bara isolera 70mm invändigt. Jag lutar gärna åt det här för huset är stort, och isolering utvändigt medför nog fler huvudvärkar då vi har ganska korta takutstick runtom, hade ju varit skönt att slippa förlänga taket i alla riktningar.
Den största frågan för mig är var ska jag lägga plasten? Måste jag över huvud taget ha en spärr i väggen? Huset är från -54 med självdrag och jag är starkt övertygad om att man inte ska modernisera för mycket, dvs bygga så tätt och tjockt som möjligt. Jag vill hellre ha ett hus som andas även om det medför högre förbrukning.
Redigerat:
Jag tror faktiskt det bara är så ja.
Puts, plank, tretex. Har inte tagit mig igenom någon vägg ännu men de är knappt decimetern tjocka, och putslagret ser vid muren ut att vara minst 3-4cm bara det.
Puts, plank, tretex. Har inte tagit mig igenom någon vägg ännu men de är knappt decimetern tjocka, och putslagret ser vid muren ut att vara minst 3-4cm bara det.
Mycket troligt att väggen är som du beskriver den. Har själv hus som är byggd med 2" plank och treetex på insidan. Inte mycket till isolering, men, betänk att treetexen isolerar lika mycket som 45 mm massivt trä. Då har du ju nästan en halvtimmerstomme. Har du stort nog, kan det kanske vara vettigt att isolera invändigt som du antyder. Gissar att du inte hellre är så förtjust i plast i väggarna. Jag skulle gärna isolera med cellulosa, men det geografiska läget gör det svårt. Vad jag förstått finns det ingen inom rimligt avstånd som gör sådant här. Tycker annars det låter bra, då man slipper plasten och håller det vad de lovar är det mycket positivt.
Kan man till att börja med få det här klart för sig då; måste man absolut ha en diffusionsspärr i form av plast?
Vad kan gå snett om mina väggar så småningom ser ut: gips, osb, 45mm isolering, treetex, plank, puts, lockpanel
Alternativt: .....puts, 45mm isolering, vindpapp, lockpanel
Jag måste nog fasen läsa på mer om diffusionsspärrens funktion nånstans..
Vad kan gå snett om mina väggar så småningom ser ut: gips, osb, 45mm isolering, treetex, plank, puts, lockpanel
Alternativt: .....puts, 45mm isolering, vindpapp, lockpanel
Jag måste nog fasen läsa på mer om diffusionsspärrens funktion nånstans..
Cellulosaisolering är gjord av returfiber (tidningspapper). Då behöver du ingen plast. Läs mer ex.vis: http://www.ekofiber.se/ och http://www.warmcel.se/
En firma som sprutar: http://www.isoleramera.se/?gclid=CJv6yp6ozZsCFQE43godySmZJQ
Isolerar du på insidan av väggen som du förslagit bör du såvitt jag vet även ha en plast. Om den kan sitta direkt mot treetexen eller om den skall sitta bakom osb kan jag inte svara på. Det optimala skulle vara att sätta den mot tretexen. I utrymmet där isoleringen då skall vara kan du då dra all el och annat du vill ha utan att göra hål i plasten.
En firma som sprutar: http://www.isoleramera.se/?gclid=CJv6yp6ozZsCFQE43godySmZJQ
Isolerar du på insidan av väggen som du förslagit bör du såvitt jag vet även ha en plast. Om den kan sitta direkt mot treetexen eller om den skall sitta bakom osb kan jag inte svara på. Det optimala skulle vara att sätta den mot tretexen. I utrymmet där isoleringen då skall vara kan du då dra all el och annat du vill ha utan att göra hål i plasten.
Börjar du plasta här och där, men i slutänden misslyckas med att få ett totalt diffusionstätt skikt i hela huset tror jag du ställer till det för dig.
Det finns i så fall en liten risk att du får alldeles för stor fuktbelastning på de ställen där det saknas plast. För där kan fukt tränga ut i form av både diffusion och konvektion.
Bygger man nytt så är det ingen tvekan om att det ska plastas ordentligt, enligt min mening. Men i gamla hus kan det säkert bli förödande ibland.
Ditt hus har mått bra i alla tider för att:
1. Dåförtiden bildades det inte lika mycket fukt inomhus, dagens aktiviteter skapar mer fukt.
2. Dina väggar är ganska tunna och ev fukt torkar ganska snabbt ut.
3. Det är rätt mycket material i väggarna som kan binda en viss mängd fukt utan att rH blir för högt, fukt som sen kan torka ur när tillfälle ges.
Mitt råd är att isolera lagom och bekämpa själva inomhusfukten.
Lagom? tja, 45 till max 95 mm ... (ähhh jag kan inte det här så bra, så får du andra synpunkter så är dom minst lika bra som mina ...)
Ordna så du är 100% säker på att din frånluftsventiltion ger ett svagt undertryck i hela huset. Frånluft tar du från badrum, tvättstuga och kök, dvs de ställen där mest fukt bildas.
Det finns i så fall en liten risk att du får alldeles för stor fuktbelastning på de ställen där det saknas plast. För där kan fukt tränga ut i form av både diffusion och konvektion.
Bygger man nytt så är det ingen tvekan om att det ska plastas ordentligt, enligt min mening. Men i gamla hus kan det säkert bli förödande ibland.
Ditt hus har mått bra i alla tider för att:
1. Dåförtiden bildades det inte lika mycket fukt inomhus, dagens aktiviteter skapar mer fukt.
2. Dina väggar är ganska tunna och ev fukt torkar ganska snabbt ut.
3. Det är rätt mycket material i väggarna som kan binda en viss mängd fukt utan att rH blir för högt, fukt som sen kan torka ur när tillfälle ges.
Mitt råd är att isolera lagom och bekämpa själva inomhusfukten.
Lagom? tja, 45 till max 95 mm ... (ähhh jag kan inte det här så bra, så får du andra synpunkter så är dom minst lika bra som mina ...)
Ordna så du är 100% säker på att din frånluftsventiltion ger ett svagt undertryck i hela huset. Frånluft tar du från badrum, tvättstuga och kök, dvs de ställen där mest fukt bildas.
Mina väggar bestod av eternit, tunn isolermatta, 3" plank, treetex, 25mm stenull och sedan spånskiva. Jag rev allt in till stommen och alla skador jag hittade i den gamla plankstommen kunde enbart häröra ifrån konvektion igenom väggen.
Lyckligtvis så var det inga större skador, men det räckte för att övertyga mig att ska man isolera så är det plast som gäller!
Plasten ska ligga max 1/3 del in i isoleringen, vilket innebär att du är tvungen å lägga den direkt bakom din skivbeklädnad om du inte isolerar utsidan först vill säga..
För min del blev det 95mm ull, plast, gips, blev kanonbra
Snacket om att det är så mkt lättare att dra el om plasten är en bit in i isoleringen förstår jag inte, hur svårt är det att skära plasten runt dosorna å klämma den runt??
Däremot så är det ju betydligt mindre risk att den blir pungterad av div skruv om den är en bit in, det är väll där den stora fördelen ligger.
Ekofiber och dylikt som en del förespråkar tvivlar jag rejält på, du får fortfarande konvektion genom väggen som går igenom din plankstomme och puts, vilket kan medföra i ditt fall att du får mer fukt i putsen som kan få frostsprickor...
Alltså...
Vill du ej ha diffspärr, isolera max 45
Se till att du har undertryck i huset, billigaste sättet är en paxfläkt på hela tiden.
Lyckligtvis så var det inga större skador, men det räckte för att övertyga mig att ska man isolera så är det plast som gäller!
Plasten ska ligga max 1/3 del in i isoleringen, vilket innebär att du är tvungen å lägga den direkt bakom din skivbeklädnad om du inte isolerar utsidan först vill säga..
För min del blev det 95mm ull, plast, gips, blev kanonbra
Snacket om att det är så mkt lättare att dra el om plasten är en bit in i isoleringen förstår jag inte, hur svårt är det att skära plasten runt dosorna å klämma den runt??
Däremot så är det ju betydligt mindre risk att den blir pungterad av div skruv om den är en bit in, det är väll där den stora fördelen ligger.
Ekofiber och dylikt som en del förespråkar tvivlar jag rejält på, du får fortfarande konvektion genom väggen som går igenom din plankstomme och puts, vilket kan medföra i ditt fall att du får mer fukt i putsen som kan få frostsprickor...
Alltså...
Vill du ej ha diffspärr, isolera max 45
Se till att du har undertryck i huset, billigaste sättet är en paxfläkt på hela tiden.
Liknande trådar
-
Kan jag lägga golvvärmeslangen så här?
Värme allmänt -
Lägga parkett längsmed eller tvärs golvvärmeslingor? (Kafkaartat...)
Golv -
Får fastighetsföreningen lägga sig i samfällighetens ansvarsområde?
Juridik -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man lägga ångspärr under elektrisk golvvärme?
Golv