Skulle behöva ta upp ett hål i en av källarväggarna som är bärande vad tror ni som har efraenhet om detta ? kan det vara nån fara ?
 
I
Det är alltid en fara att ta upp en större öppning i en bärande konstruktionsdel om det göres på fel sätt. Rätt sätt är ingen fara, bara jobb.

Du nämner inte vilket material väggen är av. Därför svårt att ge dig anvisning på hur det ska göras på 'rätt sätt'.
_______________________
Byggaren
 
Det är en murad vägg antagligen hålsten, väggen förövrigt är solid inga andra hål och hålet jag vill ha ska vara så pass stort så jag får in en 70 karm. i källaren förövrigt har jag murat valv med tågräls och 3 bärande väggar. i dom andra 2 väggarna är det dörrar men förövrigt solid vägg.
 
I
I så fall är det enklast att du jobbar dig in i väggen från båda hållen över blivande öppning. Hugg upp en ränna till halva djupet och 25 cm utöver dörrbredden på vardera sidan. Passa in en U-balk med livet inåt i öppningen och kila under med järnbitar så att den får full anliggning mot ovankant (och det är inte fel att lägga på en sträng cementbruk på övre flänsen innan du börjar kila upp det) och 'gjut' sen med ett jordfuktigt cementbruk på båda sidor om blivande öppningen, som du får slå/packa in m.h.a. en träbit och handslägga. Gör sen om det från andra sidan och borra gärna hål genom liven för att kunna bulta samma U-järnen. Då kan du utan risk riva det som är under balken (utom under upplagen), som ser ut som ett liggande H i tvärsnitt när du opererat färdigt. U-järnen behöver inte vara grövre än UNP 80x45x6 och de kan du säkert få tag i på skroten.
_____________________
Byggaren
 
Det var ett sätt jag tänkte använda mig av, fast jag då skulle ha u-balk upptill mot valvet som jag tänkte svetsa ihop med dom på sidorna, annars funderar jag på en att ta ur en extra sten på var sida om hålet mot valvet och sedan anpassa en h-balk liggandes där.
 
Tomas!
Kom hem och kolla hur jag gjort!!

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.