Hej, jag är ny här på forumet och tänkte kolla om det går att få lite feedback på det arbete jag gjort innan det är dags för gjutning av min första platta på mark. :)

Jag håller på och ska bygga ett vindskydd till våra hästar. Måtten är 8x5,10 meter. Den färdiga konstruktionen kommer att se ut ungefär som denna:
ligghall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lagt armeringsmatta 6150 och tre stycken 12or i kanterna. Plattan blir 1,40dm tjock
och kanten blir 2x2 dm tjock. Ser ut enligt följande bild: IMG_5794.jpg
Skapa konto

Nu till mina frågor:
1. Borde jag ha ytterligare en 12a armering i kantbalken?
2. Borde det finnas någon förankring mellan de nedre armeringsjärnen i kanten och de övre? Tex. en villabygel? Tappar armeringen i botten på kantbalken sin funktion annars?

Tacksam för svar.

//Robert

Mikael_L
Robert Westling skrev:
Hej, jag är ny här på forumet
Hej, och välkommen till forumet. :)

1. Borde jag ha ytterligare en 12a armering i kantbalken?
2. Borde det finnas någon förankring mellan de nedre armeringsjärnen i kanten och de övre? Tex. en villabygel? Tappar armeringen i botten på kantbalken sin funktion annars?
1, nja inte nödvändigtvis, det beror huvudsakligen på vilka laster som ska vila på kantbalken och hur fast/mjuk marken under är.
På den bifogade bilden ser man ju att det kan bli ganska få pelare/reglar ner mot kantbalken (=större punktlaster) som ska föra ner all last, så då är frågan vilken snözon det är och vad marken under kan tänkas ha i bärighet.
Det kostar å andra sidan inga stora belopp att lägga på en extra 12'a i överkant runtom, kanske för att sova bättre? ;)
2. Villabyglarna har som främsta uppgift att motverka vridning av kantbalken. Sätter man inte väggen (lasten) exakt i mitten av kantbalken så uppstår det ett vridande moment i betongbalken (kantbalken).
Men vill du kosta på dig lite extra jobb kan du gärna lägga några stycken på alla sidor, behöver antagligen inte sitta speciellt tätt, räcker säkert långt med 1 meter eller 1.20 mellan. kanske främst sätta en där stående stolpar kommer utgöra en punktlast.
Villabyglarna räcker gott med 10mm järn.

Ska du köra in med maskin i öppningarna? sätt byglar med cc 60 i så fall. För då uppstår ganska stora vridmoment i kantbalken precis när man äntrar med en tung lastare.

Men en fråga, varför så herrejösses tjock betongplatta?

Och en fråga till, vill hästar ha betong där dom står? Brukar dom ligga ner i vindskydden?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, tack för svaret!

Jag har fäst den ena 12an i armeringsmattan, det borde väl också motverka virdningen lite iaf? Det blir ju inte ett så jättestort bygge ovanpå plattan. Har ett 6m armeringsjärn över , kanske kan jag kapa upp det och försöka få över lote mer av kraften från 12orna in mot mitte av platt?

Tänkte först göra bara 1 dm tjock, men betongleverantören pratade om upp till 1,5 dm tjock så då valde jag att inte lägga ett lager till med isolering och så blev den 1,4. Kanske de bara ville sälja mer betong?

Vi har haft vindskydd utan platta hittills och det är väldigt jobbigt att hålla rent. Sen kommer det ligga halm eller spån ovanpå betongen, så de får det mjukt och skönt. :)

Hur är det med krav på potentialutjämning av armeringen i en sådan där platta? Jag tror att det är ett krav i ladugårdar och hallar där djur skall vistas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Hur är det med krav på potentialutjämning av armeringen i en sådan där platta? Jag tror att det är ett krav i ladugårdar och hallar där djur skall vistas.
Just så är det nog, vill jag också minnas.

Men om byggnaden saknar indragen ström helt och hållet kan det väl inte behövas?

Om du Robert vill veta mer eller känner dig osäker posta om detta i elforumet så kommer det nog mycket svar ska du se. :)

Tack för tipset, har nu varit och köpt material för att kunna potentialutjämna armeringen.

Nu ser jag lite dåligt på din bild. Skruva fast en trekantlist på formen ut mot hagen. Blir inte så vasst för hästarna.
Miura även upp minst två rader med skalblock så du har något att köra emot vis utgödsling samtidigt som du sparar panelen.

Då var plattan gjuten. Gick riktigt bra, tack för alla tips.
IMG_5828_mini.jpg
Skapa konto

IMG_5841_mini.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En fråga till, bör jag täcka med presenning eller räcker det att vattna regelbundet?

Mikael_L
Antingen det ena eller andra eller både och .... ;)

I detta läge vill du dels hålla plattan fuktig dels hålla plattan sval.
Det är kanske inte så varmt ute att tempen är något större problem, kan jag tänka. Då behöver du inte vattna så speciellt mycket om avdunstningen hejdas av presenning/plast.

• Gilla
Robert Westling
  • Laddar…
Det väntas regn om några timmar, har det någon betydelse?

Mikael_L
Nej, regn är väl i princip bara bra, förenklar ju för dig att hålla plattan fuktig och sval. ;)

Bara plattan (ytskiktet) har härdat såpass att regn/vatten inte späder ut helt obrunnen betong. Men om det gått några timmar bör det antagligen inte vara någon fara - såhär med sommarutomhustemp.
Om regndropparna skapar små gropar i betongen när dom faller så är plattan inte tillräckligt brunnen.
Om du kan stå på plattan utan att sjunka ner något alls i betongen är den troligen tillräckligt stabil för att tåla en hel del regn/vattnande.

• Gilla
mrDL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.