Jag har grävt fram en klippa i trädgården, som ska bli underalg för en altan. Klippan fortsätter "hela vägen" på det här sättet, men högsta punkten är uppe i gräskanten rakt över kattens rygg och där är hörnet av betongdelen tänkt att vara.

lucy_klippa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Ytan som ska fyllas

Tänkte först trädäck, men insåg att det dels är lite väl avancerad figursågning av reglar, dels kommer att komma mycket barr, björklöv och björkfrön under den, varvid små tallar och björkar kommer att växa upp ur den inom ett par år. Därför är jag nu inne på att fylla upp med betong. Har dock ingen erfarenhet mer än att gjuta fundament till en brevlåda.

Ca 3*3 meter är ytan, och där jag står och tar bilden är det en högre, istidsslipad klippa med ett "hörn", varför det endast är från högsta punkten och mot höger som det behöver avgränsas av en form. Det blir som djupast ca 40-50 cm, men större delen är mycket grundare, så 4-5 kubik på sin höjd? Tänkte att man kan slänga tillbaka det mesta av stenarna som låg där också, vilket minskar behöver med ytterligare 1/2 kubik. Det blir dock ändå många hinkar om man gör det för hand.

klippan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: klippan från andra hållet innan vi "grävt" (bara rötter och sten) klart, den släta delen avgränsar.

Hur långt går det att "slanga" betong från en betongbil? Det är ca 50 meter från gatan till klippan. Från grannen på baksidan är det ca 20 meter, men då är det uppförsbacke, känns som att det inte funkar?

Någon som har några tips och råd, eller lämpliga kontakter i Karlstadstrakten?

Betongbil, slangpump, slangar, betong.... Låter som ett väldigt dyrt sätt att slippa borsta bort löv och barr.....

Nån uppskattning om kostnaden?
Att sopa upp löv och barr handlar ju om att lyfta bort hela altanen för att sopa under den. Visst, det är bara 3*3 meter, men med impregnerat virke och möbler på är det nädå inte gjort i en handvändning.

Men din bedömning är alltså att det är för stort för att göra det för hand utan betongbil?

Jag har aldrig sett något växa under ett trädäck, det är helt enkelt för mörkt.
Vi har ca 120 cm under altanen och springor på 8-9 mm, men det växer ändå inget under.

Så jag tror att du oroar dig i onödan.

Det är ju inget som säger att du måste fylla allt ihop med betong, det går ju fylla rätt bra på mitten med makadam eller liknande och sen gjuter man en kantbalk runt och en 10cm platta uppepå gruset, då klarar du dig ju med typ 1,5 kubik, vilket inte är omöjligt att blanda med en vanlig betongblandare hemma.

Slanga från betongbil lär inte bli en billig historia, när jag gjöt husgrunden kostade betongpumpen 5000kr+moms inklusive 2 timmar pumpande.

Fyll upp som Pumpa beskriver och ta sedan bil med så lång ränna som möjligt. Därifrån kör ni skottkärra, låna ihop några stycken och ta hjälp av några kompisar. Det går ganska kvickt att kärra 1,5 m3, men det är drygt att blanda den mängden i vanlig blandare.

Vi gjöt ett källargolv och det gick åt 1,1 m3. Bil med ränna och skottkärra sista 5-10 m som gjorde att lossning tiden blev ca 25 min. Notan slutade på drygt 3000:-.
Sedan tillkommer armeringsnät, distansklossar, najtråd och makadam samt ev formmateriel.

Mikael_L
Jag skulle borrat ner i berget och gjutit fast stolpskor, och sen byggt altan på det.

M
Mikael_L skrev:
Jag skulle borrat ner i berget och gjutit fast stolpskor, och sen byggt altan på det.
Jag med

Bästa svaret

Anna_H skrev:
Nån uppskattning om kostnaden?
Att sopa upp löv och barr handlar ju om att lyfta bort hela altanen för att sopa under den. Visst, det är bara 3*3 meter, men med impregnerat virke och möbler på är det nädå inte gjort i en handvändning.

Men din bedömning är alltså att det är för stort för att göra det för hand utan betongbil?

Pumpbil kostar nog 3000-5000:- + betongenbilen ca 5000:- Beror på var i Värmland du bor dvs hur långt du har till betongstationen.

I Skåre finns KEWAB som alternativ dom kör till stora delar av Värmland och har roterare med pump vilket kan göra det billigare.

Det är ju inga problem att blanda 1,5 m3 för hand tar kanske 2-3 timmar för tre personer, med två små blandare eller en lite större. Om du blandar för hand kostar materialet ca 3500:-

Stolpskor låter ju tjusigt, men det blir för högt om inte reglarna figursågas. Altanen måste då dessutom göras mycket större så att stolpskorna går att få ner, just nu är ju högsta punkten i sydöstra hörnet och med trädäck ska trallen i princip ligga direkt på den knölen, stolpskorna måste alltså angöras utanför denna där klippan ligger längre.

På grund av klippans form behövas eventuellt form bara på södra kanten om man väljer betong.
Har rätt mycket sten som låg i det hela som jag tänker att man kan slänga i tillbaka?
Har ca en mil till Skåre.

Räknade ut, med tips från en kollega som såg bilderna, att jag helt enkelt ska mura lite med stenarna jag grävt upp, i de kanter där klippan är lägre. då är det "bara" att fylla upp sedan. Eller göra en damm istället. Kan ju om inte rätt enkelt fylla upp med vatten och räkna ut hur mycket betong det går åt.

Förresten låter ju Larsbj:s siffror helt humana.

Nu har det gått tre år, så vad hände?
Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg en rotj*vel från andra trådar?
Vi sågade ner tallen som står bakom klippan, och jag har jobbat i två år med grensåg och planteringsspade för att få bort den, då det var sten intrasslat i rötterna och alltså inte gick att använda motorverktyg.

Ytan på de här bilderna är numera gräsmatta, med en vinbärsbuske i var och en av de djupaste hålorna. Och bakom klippan finns ramverket till ett trädäck. Hålorna där är mycket djupare, men någon hade dumpat grus av rätt storlek i närheten, som jag kunde ta för mig av :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.