S
Hej
Jag har sökt en hel del kring detta men inte hittat riktigt det jag är ute efter.
Jag planerar att lägga klinkers i källaren (oisolerad platta på mark).
Antingen lägger jag klinker direkt på betongen = kallt och säkert...
Men jag skulle vilja ha isolering så att det blir lite varmare, jag har inte tänkt att använda golvvärme. Jag vill bygga max 8-10cm.
Vad tror ni är bäst?

Att lägga platonmatta, isolering, och sedan klinkers. På detta sätt hindrar man ju fuktvandringen men det skall ventileras bort i socklarna med platonmattan...

Andra alternativet som jag blev sugen på är att bara gjuta på 5cm EPS-Cement och sedan 2cm flytspackel sen klinkers... Detta känns ju bombsäkert, men hur mycket ger det egentligen? kommer det märkas skillnad i värmekomfort?

Kommer knappast att bli någon märkbar skillnad. Hur som helst kommer du att vilja ha tofflor. Så använd EPS-pengarna till att köpa lyxtofflor istället :)

Alternativt kan du lägga en modern heltäckningsmatta. De ventilerar ut mindre mängder fukt och är behagliga att gå på. Klinker känns ALLTID kallt.

Redigerat:
Har själv lagt 5-8 cm eps cement på oisolerat betonggolv 50 kvm och därefter spacklat in en vattenburen golvslinga för värme. Därefter lagt ett klinkergolv.

Är väldigt nöjd med resultatet. Golven är varma och någon fuktvandring har inte noterats.
Tyckte att cementen var lättarbetad, enda nackdelen är tidspressen som uppstår då man endast har 36 timmar på sig att lägga golvslingan och spackla golvet pga av självuttorkningen. Men som sagt är väldigt nöjd med resultatet.
Mvh Martin

S
sandan, det låter intressant... du har alltså bara kört på 5-8cm eps, sen flytspacklat in vattenburen golvslinga med klinkers på?
Använder du golvvärmen som komfortvärme enbart och kompletterar med annan uppvärmingskälla?

Från början ville jag bara smacka på klinkers för att få det snyggare samt mer lättstädat och mer ombonat men sen svävar det ju iväg, det är ju ändå skillnad på att bara smacka dit klinkers och att ställa sig att gjuta eps eller platonmatta + isolering osv. Jag vill heller inte ta några risker pga detta.
Men ni har nog rätt, jag har nog dessa två alternativ:
Klinkers direkt på betongen
eps-cement + komfort-golvvärme

Hur fungerar heltäckningsmatta i en källare med tanke på den lite "grövre" verksamheten som sker där. Går det att ha heltäckningsmatta i en källare där man inte har boyta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.