Går det att byta låsen mellan dessa dörrar? Dvs själv och hur svårt är det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 057 inlägg
Svårt att säga från bilderna, och till nästa gång, snälla rotera bilderna...
Jag skulle testat. Värsta som händer är att du får skruva tillbaka dem igen.
Jag skulle testat. Värsta som händer är att du får skruva tillbaka dem igen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
du pratar om att byta kistorna (flytta funktionen självlåsande) snarare än att byta cylindrar (vilken nyckel som passar vart) antar jag?
I så fall har du ju ett litet moment i att det övre låset har ytterligare en genomföring i dörren (för "polislåstillsatsen" längst ner), så dörren som ska ta emot denna kista behöver borras och den andra behövs en täckskylt till.
Dessutom är jag osäker på om det är samma delning mellan handtag och cylinder på dessa kistor, och om så inte är fallet börjar ingreppet i dörrarna växa...
Rent generellt är det ingen rakteforskning vi pratar om, men när mått inte stämmer exakt kan det bli en hel del pill (borrning, urtag i dörrblad och karm, täcka/fylla tidigare hål och urtag etc.), och de två kistor du visar är kanske inte det allra lättaste bytet...
Jag föreslår att du börjar med att ta ordentliga mått, längd på kista, placering av handtag och cylinder, storlek på slutbleck etc. etc. Ju mer som stämmer, desto enklare kommer det bli, är många saker olika får du väl fundera kring hur händig du känner dig, och kanske framförallt, hur mycket tid du vill lägga på detta...
/U
I så fall har du ju ett litet moment i att det övre låset har ytterligare en genomföring i dörren (för "polislåstillsatsen" längst ner), så dörren som ska ta emot denna kista behöver borras och den andra behövs en täckskylt till.
Dessutom är jag osäker på om det är samma delning mellan handtag och cylinder på dessa kistor, och om så inte är fallet börjar ingreppet i dörrarna växa...
Rent generellt är det ingen rakteforskning vi pratar om, men när mått inte stämmer exakt kan det bli en hel del pill (borrning, urtag i dörrblad och karm, täcka/fylla tidigare hål och urtag etc.), och de två kistor du visar är kanske inte det allra lättaste bytet...
Jag föreslår att du börjar med att ta ordentliga mått, längd på kista, placering av handtag och cylinder, storlek på slutbleck etc. etc. Ju mer som stämmer, desto enklare kommer det bli, är många saker olika får du väl fundera kring hur händig du känner dig, och kanske framförallt, hur mycket tid du vill lägga på detta...
/U
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
OT, men gällande bilderna så har jag beskrivit problemet i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/information-feedback/214769-roteringsfunktion-bilder.html
Om fler påpekar detta så kanske dom som driver sidan fixar det...
http://www.byggahus.se/forum/information-feedback/214769-roteringsfunktion-bilder.html
Om fler påpekar detta så kanske dom som driver sidan fixar det...
Hur svårt det är att byta beror på vad du vill byta ut.
Är det endast låscylindrarna du vill byta så är det väldigt lätt.
Om du vill byta ut låskistorna till liknade befintligt så är även det hyfsat lätt.
Om du vill byta till annat än det som sitter så blir det lite mer komplicerat men många klarar även av att göra det själv.
Om du ska byta till t.ex dorma duo eller ASSA enté så är ofta urtagen i dörren lite klent tilltagna vilket gör att du behöver göra urtaget lite bredare för låskistan samt ev göra urtaget för cylindrar lite större samt montera nya slutbleck och borra för vredpinnen.
Vanligast är att kunder får problem med att montera slutblecken då det kräver ett nytt urtag. (dom övre bilderna borde passa rätt bra men dom undre kräver mer arbete).
Är det endast låscylindrarna du vill byta så är det väldigt lätt.
Om du vill byta ut låskistorna till liknade befintligt så är även det hyfsat lätt.
Om du vill byta till annat än det som sitter så blir det lite mer komplicerat men många klarar även av att göra det själv.
Om du ska byta till t.ex dorma duo eller ASSA enté så är ofta urtagen i dörren lite klent tilltagna vilket gör att du behöver göra urtaget lite bredare för låskistan samt ev göra urtaget för cylindrar lite större samt montera nya slutbleck och borra för vredpinnen.
Vanligast är att kunder får problem med att montera slutblecken då det kräver ett nytt urtag. (dom övre bilderna borde passa rätt bra men dom undre kräver mer arbete).
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Jag fattade det som att TS vill växla lås (=kistor baserat på replik på mitt inlägg) mellan de två dörrarna på bilderna, inte köpa ngt nytt utan bara växla "innehållet" i de båda dörrbladen. Är det rätt TS?
I så fall är väl problemet rätt väldefinierat, men uppgiften är inte "plug and play" utan pga. olikheten i kistorna kommer det kräva lite handpåläggning...
/U
I så fall är väl problemet rätt väldefinierat, men uppgiften är inte "plug and play" utan pga. olikheten i kistorna kommer det kräva lite handpåläggning...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Ullberg har rätt, så jag kan ju inte ha varit så otydlig...
jag vill byta för att sjutillhållarlåset är säkrare. Att köpa nytt lås kostar ju ett par tusen.....
den ena dörren är en mellandörr och där behövs ju inte så "kraftigt" lås, men den yttre dörren kan ju gynnas av att ha något lite bättre
Tydligt nog nu?
jag vill byta för att sjutillhållarlåset är säkrare. Att köpa nytt lås kostar ju ett par tusen.....
den ena dörren är en mellandörr och där behövs ju inte så "kraftigt" lås, men den yttre dörren kan ju gynnas av att ha något lite bättre
Tydligt nog nu?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vet ni någon firma i Stockholmstrakten som kan byta tyg på klassisk fjädrande rullgardin?
Inredning -
Byta lås/handtag på gammal garageport
Fönster & Dörrar -
Byta Låscylinder till garageportar, hjälp att identifiera Låscylinder
Fönster & Dörrar -
Byta gammalt lås till dörr i garageport
Fönster & Dörrar -
Byta lås till dörr i garageport
Fönster & Dörrar