79 640 läst · 80 svar
80k läst
80 svar
Fallen har fastnat
Sida 1 av 6
Fallen, alltså den delen som regleras av dörrhandtaget, har fastnat i sitt innerläge på vår ytterdörr.
Låskistan är ett ASSA EVO 2000 (o).
1. Finns det någon funktion som kan hålla den inne som jag missat?
2. Om inte, vad kan det vara för fel? jag har smort o pillat men den sitter fast därinne.
3. Om det skulle vara typ en fjäder av något slag som gett upp i kylan, går det att öppna kistan o ersätta eller måste jag hitta en helt ny låskista.
4. Var hittar jag en monteringsanvisning på ASSA EVO 2002, det är nog 3 år sedan jag monterade låset.
Hade det varit varmt ute hade jag naturligtvis suttit o pillat lite själv men jag kan inte sitta med en öppen ytterdörr o prova mig fram i Januari, när jag väl sätter skruvmejseln i patienten måste jag veta vad jag ska göra och vilka ev reservdelar jag behöver måste vara på plats...
Alla tips o råd är välkomna
Låskistan är ett ASSA EVO 2000 (o).
1. Finns det någon funktion som kan hålla den inne som jag missat?
2. Om inte, vad kan det vara för fel? jag har smort o pillat men den sitter fast därinne.
3. Om det skulle vara typ en fjäder av något slag som gett upp i kylan, går det att öppna kistan o ersätta eller måste jag hitta en helt ny låskista.
4. Var hittar jag en monteringsanvisning på ASSA EVO 2002, det är nog 3 år sedan jag monterade låset.
Hade det varit varmt ute hade jag naturligtvis suttit o pillat lite själv men jag kan inte sitta med en öppen ytterdörr o prova mig fram i Januari, när jag väl sätter skruvmejseln i patienten måste jag veta vad jag ska göra och vilka ev reservdelar jag behöver måste vara på plats...
Alla tips o råd är välkomna
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Håll dörren stängd med ett snöre, kan väl inte bli sämre än det är.
Låskistan är inte märkvärdigare än vad låskistor varit de senaste 50 åren.
Går fallet att dra ut med tång så är det troligen fjädern som gått av och det kan vara läge att vänta till måndag.
Protte
Låskistan är inte märkvärdigare än vad låskistor varit de senaste 50 åren.
Går fallet att dra ut med tång så är det troligen fjädern som gått av och det kan vara läge att vänta till måndag.
Protte
Dörren går ju att hålla stängd med låskolven, men den sluter förvisso inte riktigt tätt då, tur vi har plusgrader nu.
Det är nog som du skriver en fjäder som gått sönder, jag kan dra ut fallen med magnet.
Vem kan sitta med reservdelar till ett Assalås? Ingen storsäljare hos Classe antar jag.
Har hittat lådan som låset kom i så där har jag iaf monteringsanvisningen, nu gäller det att hitta en fjäder...
Det är nog som du skriver en fjäder som gått sönder, jag kan dra ut fallen med magnet.
Vem kan sitta med reservdelar till ett Assalås? Ingen storsäljare hos Classe antar jag.
Har hittat lådan som låset kom i så där har jag iaf monteringsanvisningen, nu gäller det att hitta en fjäder...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Tjå dig till på måndag och hör med låssmeden.
Protte
Protte
EVO serien är helt egen och därmed helt ny i allt vad 50 års funktion intern i låset har varit.
EVO-serien bygger på modultänk där man lyfter i olika färdiga moduler för att skapa en funktion. Just tryckesfunktionen bygger på 2 olika moduler, dels tryckesroddaren med fjärder som för tillbaka trycket till utgångsläget. Tryckesfallet (i folkmun kolven) är en egen modul tillsammans med hakregeln.. Även tryckesfallet är i den modul den är monterad i fjäderbelastad så den återgår till utgångsläget. Dessa två moduler är sammanbundna av en länkarm. Denna länkarm har haft problem med att den har varit för klen och har vid flera tillfällen vikt sig när man har slagigt ner trycket för hårt. Det har även hänt att länkarmen har hoppat ut läge och fastnat så att tyckesfallet har fastnat i intycket läge.
Så om tycket sitter som det skall så har du 2 fel kvar som det kan vara. 1. Antingen länkarmen somär fel, eller tryckesfallet som har fastnat eller fjärdern som har gått av i den modulen.
Reservdelar kan du glömma, tror inte jag har hört någon låssmed som har bemödat sig att laga EVO utan det är billigare att byta
EVO-serien bygger på modultänk där man lyfter i olika färdiga moduler för att skapa en funktion. Just tryckesfunktionen bygger på 2 olika moduler, dels tryckesroddaren med fjärder som för tillbaka trycket till utgångsläget. Tryckesfallet (i folkmun kolven) är en egen modul tillsammans med hakregeln.. Även tryckesfallet är i den modul den är monterad i fjäderbelastad så den återgår till utgångsläget. Dessa två moduler är sammanbundna av en länkarm. Denna länkarm har haft problem med att den har varit för klen och har vid flera tillfällen vikt sig när man har slagigt ner trycket för hårt. Det har även hänt att länkarmen har hoppat ut läge och fastnat så att tyckesfallet har fastnat i intycket läge.
Så om tycket sitter som det skall så har du 2 fel kvar som det kan vara. 1. Antingen länkarmen somär fel, eller tryckesfallet som har fastnat eller fjärdern som har gått av i den modulen.
Reservdelar kan du glömma, tror inte jag har hört någon låssmed som har bemödat sig att laga EVO utan det är billigare att byta
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Nu är ju jag inte den som behöver en monteringsanvisning för att ta ut en låskista och om det är så enkelt som en fjäder går jag genom fjäderlådan, så något liknande brukar finnas. Men det är ju jag det.
Protte
Protte
wow, det var en föreläsning som hette duga.d^_^bfrohike skrev:EVO serien är helt egen och därmed helt ny i allt vad 50 års funktion intern i låset har varit.
då handtaget sitter OK och "kolven går att dra in o ut med en magnet så är det alltså fjädern eller länkarmen. Dessa finns alltså inte som standard reservdelar hos låsmeden..
laskompaniet.se säljer kistan löst för 740kr, dörrföretagen köper det säkert i bulk för 100kr.
frohike, måste fråga... är du låssmed, jobbar på Assa eller inbrottstjuv?
Grejen är ju fortfarande att det är vinter och det handlar om en ytterdörr. Det finns liksom inte utrymme för att lulla runt o fundera testa o fika.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Men fika först, knyt igen dörrn och hoppa ut genom fönstret.
Protte
Protte