3 263 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Pvc fönster levererade
Nu har jag fått hem mina fönster. Ser väldigt bra ut. Det blev Veka perfectline tillverkade av Brokat. Pris för 7st 1250x1450 och 1st 2070x1450 SEK 16000kr. Frakt 3500,00
Dock har jag inte kommit underfund med hur jag skall fästa in dem. Inga borrade hål och inga medföljande skruv...
Dock har jag inte kommit underfund med hur jag skall fästa in dem. Inga borrade hål och inga medföljande skruv...
Du använder så klart dessa:
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...amp;katnr=1&katsektnr=4&dokid=wc64633
Förborra med 14mm.
Köp skruven som hör till - fönstren sitter sedan som berget och lite till.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...amp;katnr=1&katsektnr=4&dokid=wc64633
Förborra med 14mm.
Köp skruven som hör till - fönstren sitter sedan som berget och lite till.
Mangelito skrev:
Tycker den ser inte så svår ut om du har med några raka plåt/aluminium bitar som passar i spåret under trean. Sedan kan du ta plåtbitarna innåt och skruva fast i kanterna, dreva, släng på smygbrädan runt om och spika på foder.
Eller om du vill ha plåtarna åt andra hållet (ut) så går det lika bra.
Jodå... fast 4 mm låter lite klent. Det lustiga med fönstermontering är att väldigt ofta har man ett tomrum i fasaden där skruven skall sitta.Mangelito skrev:
Jag köpte från www.brokat.boo.pl
Inte så bra bilder på deras sida. En bekant tog med lite test profiler hem från Polen som jag granskade innan beställning. Kommer ta lite detaljbilder och lägga upp i samband med montering. Leveransen ombesörjdes av Ytrans.
Inte så bra bilder på deras sida. En bekant tog med lite test profiler hem från Polen som jag granskade innan beställning. Kommer ta lite detaljbilder och lägga upp i samband med montering. Leveransen ombesörjdes av Ytrans.
De olika profilerna kan ses på www.veka.pl eller www.veka.de
Vad tror ni om att sätta kromad skruv med platt skalle med anläggningsyta mot plasten, med skruvdelen genom hela 4-kantsjärnet? De kommer förvisso synas när fönstet är öppet, men å andra sidan blir det ju bara 4st /fönster. I vädringsläge syns det ju inte. Kan nog inte använda karmskruvsvarianten, då jag har 5mm utrymme i sidled, och knappt något i höjdled.
8st skruv är väl lite och ta i? Räcker väl med 2st/ horisontell sida? Vart hittar man 10mm montageskruv? Har aldrig sett.
Har även införskaffat lite karmhylsor a la MathiasS. Dock var det knepigare att få tag på 14mm borr för metall.
Har inte plockat ut de gamla fönstren ännu, så därför vill jag ha lite alternativ på montering. Kan ju se ut lite hur som helst där de skall fästas =)
Har även införskaffat lite karmhylsor a la MathiasS. Dock var det knepigare att få tag på 14mm borr för metall.
Har inte plockat ut de gamla fönstren ännu, så därför vill jag ha lite alternativ på montering. Kan ju se ut lite hur som helst där de skall fästas =)
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Jag tackar så mycket för informationen.
Har testat karmhylsorna, och det gick ungefär åt skogen.
Kommer köra skruv, men inte en butik har skruv som passar... Enda jag hittat är 6,0x100 förzinkad skruv. Då har jag iaf karmen bygger ca 40mm så det bör räcka.
Tack igen.
/Magnus
Har testat karmhylsorna, och det gick ungefär åt skogen.
Kommer köra skruv, men inte en butik har skruv som passar... Enda jag hittat är 6,0x100 förzinkad skruv. Då har jag iaf karmen bygger ca 40mm så det bör räcka.
Tack igen.
/Magnus
Nästa intressanta fråga är: hur fixar du fönsterblecket? I traditionella träfönster finns det ju ett spår där man passar in blecket, men det saknas på PVC-fönster, så den typen av bleck funkar inte.
(Det här var lite off-topic, så jag kör frågan som en ny tråd också.)
(Det här var lite off-topic, så jag kör frågan som en ny tråd också.)
Produkter som diskuteras i tråden